המלחמה ברשתות הפיראטיות הביאה לניתוק אלפים מהאינטרנט באזור הצפון

מדובר ברשתות שחברת הוט סיפקה להם את קווי האינטרנט, ושאותם החליטה לנתק כשהבינה שמדובר בשירותים פיראטיים, שמשרד התקשורת מודע להם • הניתוק הוביל לתגובה אלימה של שריפת ארונות תקשורת של בזק, ששיתקה את שירותי התקשורת לחלוטין באזור

חיבורים פיראטיים על עמוד בירכא / צילום: תמונה פרטית
חיבורים פיראטיים על עמוד בירכא / צילום: תמונה פרטית

מאות בתים ועסקים באזור היישובים ירכא, פקיעין ונחף נותקו משירותי תקשורת אתמול (ד'), עקב גל של אירועים אלימים שהחל בניתוק של רשתות תקשורת פיראטיות באזור. מדובר ברשתות שחברת הוט סיפקה להם את קווי האינטרנט, ושאותם החליטה לנתק כשהבינה שמדובר בשירותים פיראטיים, שמשרד התקשורת מודע להם. הניתוק הוביל לתגובה אלימה של שריפת ארונות תקשורת של בזק, ששיתקה את שירותי התקשורת לחלוטין באזור.

באותו אזור בצפון נפרסו רשתות תקשורת פיראטיות, שחלקן גלויות לעין, ושיושבות על עמודי חשמל, עמודי בזק ועמודים עצמאיים שפרסו המפעילים ללא אישור. מדובר בחיבורים של מאות בתים ועסקים, שמקבלים את שירותי התקשורת שלהם אך ורק מבזק, היות שמדובר באזור פריפריה שלחברות התקשורת אין כדאיות כלכלית להגיע ולהשקיע שם בתשתיות. לוואקום הזה נכנסו המפעילים הפיראטיים, שפורסים רשתות תקשורת של סיבים אופטיים ומספקים שירותים לעסקים ולבתים.

החיבור של הרשתות הפיראטיות לאינטרנט בוצע בעבר על-ידי בזק, אך משהתברר כי מדובר ברשתות פיראטיות, היא החליטה לנתק את החיבורים, בטענה כי הדבר אסור לפי חוק. בתגובה חברו המפעילים להוט וקיבלו ממנה חיבור לאינטרנט. כעת הוט הפסיקה את החיבור, אחרי שמשרד התקשורת ביקש ממנה הבהרות על טיב החיבורים. הוט החליטה שהיא לא מסתכנת ומנתקת את הקווים על דעת עצמה.

התוצאה של הניתוק הובילה לתגובה חריפה דווקא כלפי בזק. ככל הנראה מפעילי הרשתות סבורים כי בזק היא זו שפעלה לניתוקם. הם הגיבו בחיתוך כבלי תקשורת ובשריפה של צומת תקשורת מרכזית של בזק באזור, מה שפגע באספקת שירותי התקשורת של אלפי בתים ועסקים.

במשרד התקשורת מסרו בתגובה כי "המשרד בודק את הנושא ופועל בין היתר במספר מישורים לבחון את הדרך למיגור התופעה, על-ידי פעילות מול מפירי החוק. קונקרטית, בעקבות פניית 'גלובס', לפיה ישנם בעלי רישיונות שייתכן ומשתפים פעולה עם המפרים, בוצעה פנייה לחברת הוט, שהתחייבה לנתק לאלתר את החיבור הלא תקין. במקביל, המשרד פועל בשיתוף בעלי הרישיון לאפשר אספקת שירותי תקשורת על-פי הוראות הרישיון, באמצעים חלופיים, לצורך גישור על פערים תשתיתיים". 

מהוט נמסר בתגובה כי "החברה פועלת לפי הוראות החוק. כל תלונה שתובא לידיעתנו בנושא תיבדק ותטופל כנדרש".