אפקט הדומינו של וירוס הקורונה: "אירוע של פעם בדור"

שני עשורים הספיקו לסין כדי להשתלט על שליש מהמסחר העולמי • כאשר המדינה מתקשה לתפקד, היא גורמת לנזק גלובלי • מפעל רכב בטקסס, חברת תוכנה בסידני ויצרן ג’ינס בבנגלדש - כולם עומדים חסרי אונים מול הנזק הכלכלי של נגיף הקורונה

שדה תעופה נטוש בבייג’ינג / צילום: Tingshu Wang, רויטרס
שדה תעופה נטוש בבייג’ינג / צילום: Tingshu Wang, רויטרס

זאת לא הפעם הראשונה שבה סין מתמודדת עם קורונה. הסארס, שגם הוא נגיף ששייך למשפחת הקורונה, פגע במדינה בשנת 2003, אבל הכלכלה העולמית נותרה כמעט אדישה. 17 שנים מאוחר יותר, נגיף הקורונה החדש, שזכה לכינוי COVID-19, גורם לנזקים עצומים.

סין הפכה בשנים האחרונות למעצמה כלכלית. היא מייצאת ומייבאת מוצרים מכל פינה כמעט - מאסיה, דרך אירופה ועד לצפון אמריקה. יצרנים בכל העולם רוכשים מסין רכיבים, ורובם נתקלים בימים האחרונים בקשיי אספקה.

השלטונות בסין נאבקים בהתפשטות הקורונה ומאלצים עובדים רבים להישאר בבתיהם, מה שמוביל לכך שהיצוא נפגע. ג’נרל מוטורס בארה"ב הזהירו שמחסור בחלקים תוצרת סין עלול לפגוע בפעילות של פסי ייצור במפעלים שמייצרים רכבי שטח במישיגן ובטקסס. החברה הוסיפה שהיא מנסה להתמודד עם האתגר.

 גם במקומות אחרים הסיטואציה דומה, ודוגמאות לא חסרות. מוסטפיז אודין, יצרן ג’ינס מהעיר צ’יטגונג בדרום מזרח בנגלדש, מספר שהוא לא יכול לספק הזמנה למאה אלף מכנסי ג'ינס לנשים מפני שהוא לא מקבל את הבד שנחוץ לו מסין. "אני פשוט מחכה", הוא אומר, "אין לנו אפשרות אחרת".

המגפה הובילה לסגירה של שורה ארוכה של מפעלים בסין. רק קומץ נפתחים כעת מחדש, אבל המשבר רחוק מלהסתיים. פקידים וכלכלנים מזהירים שסגירה ממושכת של מפעלים בסין תשתק את הייצור העולמי, ותעלה עד טריליון דולר.

"המצב הנוכחי רציני מכפי שחשבנו", אמר באחרונה נשיא דרום קוריאה מון ג’יאה-אין, "אנחנו צריכים לנקוט צעדי חירום בזמן חרום כזה".

הנגיף הסיני בולם את הכלכלה העולמית - אתר
 הנגיף הסיני בולם את הכלכלה העולמית - אתר

העובדים יוצאים לחופשה כפויה

יצרנית הרכב יונדאי מוטור, שסגרה החודש כמה מפעלים בסין, השביתה את הפעילות באחד המפעלים שלה באולסן, עיר גדולה בדרום קוריאה, בגלל מחסור ברכיבים. אסיאנה איירליינס, חברת התעופה השנייה בגודלה בדרום קוריאה במדינה, אילצה 10,500 עובדים לצאת לחופשה כפויה של עשרה ימים.

נזקי הקורונה פוגעים גם ביצרני האלקטרוניקה, שגם הם מייבאים חלקים מסין. חלקם שוקלים לחפש אתרי ייצור חדשים, אולם תהליך כזה מצריך זמן. אחת המדינות שצפויות להיפגע מהקורונה היא יפן. היצוא היפני לסין צפוי להתכווץ ברבעון השני של השנה ב-7% ביחס לרבעון הקודם, כך מעריך הכלכלן טארו סאיטו ממכון המחקר NLI. ענקית משחקי הווידאו נינטנדו דיווחה שהיא מעכבת משלוחים של קונסולת המשחק העיקרית שלה, סוויץ', בגלל מחסור בחלקים.

אחרי כמעט שנתיים של מלחמת סחר בין סין לבין ארה"ב, האפקט הכלכלי של הנגיף עשוי להיות חמור. מדינות שתלויות בסין עלולות לאבד חצי אחוז מהתמ"ג שלהן בשנת 2020, לדברי כמה כלכלנים.

סין אחראית לקרוב לשליש מהתוצר העולמי, לעומת 3% בלבד בשנת 2000. מי שיסבלו במיוחד מההאטה בסין הן השכנות שלה באסיה. בשנת 2000 היוותה סין רק 1.2% מהסחר העולמי, לפי הבנק העולמי. ב-2018 סין ריכזה שליש מהסחר העולמי. באסיה, החלק של סין עלה מ-16% ל-41% באותה התקופה.

הקורונה פוגעת בכל מקום. אפל מסרה שהיא לא תעמוד בתחזיות ההכנסות לרבעון הראשון מאחר שהמגפה אילצה אותה לסגור מפעלים בסין. באירופה, מפעילי מכולות צפויים לפרסם אזהרות רווח לאחר שעשרות הפלגות לסין וממנה בוטלו.

ההחלטה של ארה"ב לאסור על תושבי סין להיכנס למדינה מהווה מכה עבור מלונאים וקמעונאים במדינה. הפגיעה לא נעצרת שם. סינגפור הורידה בשבוע שעבר את תחזית התמ"ג השנתי שלה מ-1.5% ל-0.5%. תאילנד מעריכה שמספר התיירים שנכנסים למדינה יצנח השנה ב-13% מאחר שהסינים מקורקעים.

בווייטנאם, כלכלה קטנה שתלויה באספקה מסין, היצוא בינואר צנח ב-17.4% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. היבוא התכווץ בשיעור חד של 13.7%, כאשר היצוא לסין צנח בשיעור חד יותר של 16%.

מפלדה עד ריהוט, וייטנאם בנתה חלק גדול מהכלכלה שלה על יבוא חומרי גלם מסין ויצוא של מוצרים שמבוססים עליהם. כיום, יותר מ-50% מהיצרנים מדווחים על מחסור ברכיבים, כך לפי הודעת לשכת המסחר האמריקאית בווייטנאם.

הצרות הגיעו גם לאוסטרליה

אוסטרליה, כלכלה גדולה פי שישה מזו של וייטנאם, מרגישה גם היא את האפקט. לפני 20 שנה סין הייתה שותפת מסחר שולית למדי, אחרי ארה"ב, יפן ודרום קוריאה.

כאשר בייג’ינג השקיעה סכומי עתק בתיעוש, הרעב האדיר של סין בלע עפרות ברזל ופחם מאוסטרליה. בשנה שעברה היוותה סין קרוב ל-40% מסך היצוא האוסטרלי.

BHP Billiton האוסטרלית, חברת הכרייה הגדולה בעולם, צפויה לעדכן כלפי מטה את התחזיות שלה אם המגפה לא תיבלם עד סוף מארס.

הירידה פגעה גם בתעשיות נלוות. ווישטק גלובל מסידני, שמספקת תוכנת מחשוב ענן למעקב אחרי מוצרים, הנמיכה בשבוע את התחזית השנתית שלה. "זה אירוע של פעם בדור", אמר מנכ"ל החברה ריצ’רד ווייט.