הבית הלבן מבקש מהקונגרס הקצבת חירום למאבק בנגיף הקורונה

הסכום הנדרש: 1.8 מיליארד דולר • חשש בקרב רפובליקאים ועוזרי הנשיא: ההשלכות הכלכליות של התפשטות המחלה והצניחות בבורסה עלולות לסכן את בחירתו מחדש של טראמפ לתפקיד הנשיא

 

דונלד טראמפ נואם בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס / צילום: Denis Balibouse, רויטרס
דונלד טראמפ נואם בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס / צילום: Denis Balibouse, רויטרס

ממשל טראמפ מבקש מהקונגרס הקצבת חירום בסך 1.8 מיליארד דולר למאבק בנגיף הקורונה. זאת על רקע חששות בקרב עוזרי הנשיא ומחוקקים רפובליקאים שההתפשטות הגלובלית הבלתי מבוקרת של המחלה, השלכותיה הכלכליות והצניחות בבורסות שנגרמות בגינה עלולות להיות "הברבור השחור" של טראמפ. כלומר, אירוע בלתי צפוי ובלתי נשלט שעלול לכרסם בסיכוייו להיבחר מחדש בנובמבר השנה.

בבקשת הממשל שני רכיבים: הקצבה חדשה בסך 1.25 מיליארד דולר, והרשאה להשתמש ב-535 מיליון דולר בתקציב הנוכחי של משרד הבריאות שיועדו בעבר למטרות אחרות, בעיקר למאבק באבולה.

הצירים הדמוקרטים בבית-הנבחרים הודיעו, שהסכום המבוקש קטן מדי ולא יענה על הצרכים הדחופים שמסתמנים כבר עתה. הם מאותתים שלא יהססו להצית מאבק עם הממשל כדי להגדיל את תקציב המאבק בקורונה.

לדברי המשרד למינהל ותקציבים בבית הלבן, יותר ממיליארד דולר יכוונו לפיתוח חיסון למחלה. שאר הכסף יוקדש לבדיקות מעבדה, להוצאות שכרוכות בבידוד חולים ולאגירת ציוד להגנה על עובדים רפואיים, כמו מסכות וברדסי מגן.

"עד עתה, לא הסתמנה שום מגבלה תקציבית על מאמצי משרדים ממשלתיים להיאבק בהתפשטות המחלה", כתב למחוקקים בכירים בקונגרס הראש בפועל של המשרד למינהל ותקציבים, ראסל ווט. "(אך) הממשל מאמין, שיש צורך במשאבים פדרליים נוספים כדי להיערך להרעה אפשרית במצב בתוך ארה"ב".

כ-60 חולים בארה"ב

בשלב זה מגיע מספר נפגעי הנגיף בארה"ב לכמעט 60. מספר החולים נסק בחדות בעקבות החזרתם לארה"ב של אמריקאים ששהו על סיפון ספינת הקרוזים "דאיימונד פרינסס", שמוסיפה לעגון בנמל יוקוהמה ביפן.

התגובות הראשוניות שיצאו מהבית הלבן עם פרוץ המחלה הביעו שאננות. עוזרי הנשיא אמרו שאינם חוששים שנגיף הקורונה ישפיע על ארה"ב. טראמפ עצמו הביע אופטימיות זה לא מכבר. אך העמדה הזו השתנתה בשבועות האחרונים. בכירים בממשל חוששים עתה שהיווצרות "חורים" בשרשרת האספקה הגלובלית תשפיע ישירות על תפקוד מגזר הייצור בארה"ב. הממשל אף החל לבדוק היתכנות צעדים לשיפור יכולתה של ארה"ב לייצר תרופות וציוד רפואי בלי תשומות מסין. כך, למשל, לדברי "וושינגטון פוסט", ביקרו באחרונה פקידים בבית הלבן במתחם למחקר ביו-טכנולוגי בווירג'יניה שהשיק יצור תרופות גנריות.

את מאמצי הממשל להיערך לקראת החמרת המצב מרכז כוח משימה בראשות שר הבריאות, אלכס אזאר, והיועץ לביטחון לאומי, רוברט אובראיין. כמה פקידים בכירים הביעו חשש מהישענות יתרה על מדינות זרות כמקור לאספקת תרופות וציוד רפואי בכמויות שיאפשרו התמודדות יעילה עם נגיף הקורונה במקרה שתירשם עלייה חדה במספר הנדבקים במחלה.

"אם הצלחנו ללמוד משהו ממגיפת שפעת החזירים ונגיף H1N1 ב-2009, זה הלקח שאיננו יכולים לסמוך בהכרח על מדינות אחרות, אפילו בעלות ברית קרובות, כדי שיספקו לנו פריטים נדרשים, החל בתרופות וכלה במסיכות לפנים", לדברי פיטר נאווארו, יועץ בכיר לממשל בנושאי סחר ומדיניות תעשייתית.

אך חשש נוסף מקנן בליבם של יועצי טראמפ ומחוקקים רפובליקאים: האם ההשלכות הכלכליות של התפשטות המחלה והצניחות בבורסה שנגרמות בעטיה מעמידות בסכנה תקופת כהונה שנייה של טראמפ?

לדברי האתר "פוליטיקו", הירידות החדות בבורסה - ובמיוחד ההידרדרות אתמול, הגדולה ביותר מזה שנתיים - זעזעו פקידי ממשל.

"ההערכה בבית הלבן היא שנגיף הקורונה הוא מקרה קלסי של אירוע 'ברבור שחור', וכל מה שאנו יכולים לעשות הוא לקיים שליטה על סוגיות בריאות הציבור בארה"ב", אמר ל"פוליטיקו" תומס מור, עמית מחקר במכון הריטג' בוושינגטון ויועץ בלתי פורמלי לצוות הכלכלי של טראמפ. "מאמצי טראמפ להיבחר מחדש בנובמבר קשורים באופן הדוק לשוק המניות ולכלכלה. כל התפתחות שתפגע במסלול הצמיחה הכלכלית היא מקור לדאגה, אך נראה לי שפקידי הבית הלבן מאמינים שיעלה בידם להשתלט על המצב".

אפילו בנו של טראמפ, דונלד טראמפ ג'וניור, אמר למקורבים שהוא מקווה שהבית הלבן לא ייכשל בתגובתו לנגיף הקורונה ויסכן בכך את בחירתו מחדש של אביו.