נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת

מובארק הנהיג את המדינה מ-1981 ועד שהודח באירוע "האביב הערבי" ב-2011 • הוא נעצר ונכלא, אך שוחרר וזוכה תחת משטרו של א-סיסי ובשנים האחרונות סבל ממצב בריאותי ירוד • הוא היה בן 91

חוסני מובארק / צילום: אמר נאביל, AP
חוסני מובארק / צילום: אמר נאביל, AP

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מת היום בגיל 91. מובראק עלה לשלטון לאחר רצח סאדאת באוקטובר 1981 וכיהן שלושים שנים רצופות בתפקיד. הוא הודיע על פרישתו בעקבות פרוץ מהומות האביב הערבי, שהתפשטו מתוניסיה לרחבי העולם הערבי, לרבות מצרים.

הוא שרד לא פחות משישה ניסיונות התנקשות במהלך שלטונו, ובהם תקיפת מחבלים על שיירתו בעת שעשתה את דרכה למפגש מנהיגי הארגון לאחדות אפריקה באדיס אבבה, בירת אתיופיה. ברגע האחרון הצליחה מכוניתו של מובארק להסתובב לאחור והנשיא שב לשדה התעופה ומשם המריא לקהיר, בריא ושלם.

על אף חוסר התמיכה הציבורית בהסכם עם ישראל, מובארק שמר בקנאות על השלום, גם בתקופות מתוחות כמו מבצעים צבאיים בלבנון ובשתי האינתיפאדות הפלסטיניות, ואף פעל לקידום הסכם ייצוא הגז הטבעי לישראל. מובארק זכה להערכה בקרב המנהיגות הישראלית והוא יצר יחסים קרובים עם השר לשעבר, חבר הכנסת בנימין (פואד) בן אליעזר.

עם זאת, לכל אורך שנות שלטונו סירב מובארק להגיע לביקור רשמי בישראל, כאשר הוא הבהיר כי יעשה זאת רק לאחר שתיפתר הסוגיה הפלסטינית. הפעם היחידה שבה הגיע לישראל הייתה בנובמבר 1995, כאשר השתתף בהלווייתו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בהר הרצל שבירושלים.

מדיניותו הכלכלית דגלה בפתיחתו של השוק המצרי לעידן של כלכלה חופשית, שבין השאר כללה הפרטה של חברות ממשלתיות. גם השיפור במצב הביטחוני סייע להעלות את מספר התיירים, וזאת לצד המשך הסיוע האמריקאי בעקבות הסכם השלום. עם זאת, הצמיחה המוגברת גם הובילה לאינפלציה שוברת שיאים, אשר הביאה לפיחות בערך הלירה המצרית ושיתקה את יכולת הצרכנים לקנות מוצרים מיובאים.

לאחר פרישתו במאי 2011, הוגש כתב אישום נגד מובארק ונגד שישה מבכירי משרד הפנים בגין אחריות להרג מפגינים, וכתב אישום נגד מובארק ובניו על עבירות שחיתות. למשפט, שהחל ב-3 באוגוסט, הובא מובארק על גבי אלונקה והכריז כי הוא כופר בכל ההאשמות.  ב-2 ביוני 2012, בתום המשפט המתוקשר, קבע בית המשפט המיוחד כי מובארק אשם בכך שלא פעל לעצור את השימוש באש חיה לעבר המפגינים וגזר עליו מאסר עולם, על אף שהתביעה דרשה עונש מוות. הוא ובניו זוכו מעבירות השחיתות. הפסיקה עוררה מחדש גל מחאה במצרים, בדרישה להחמיר את הדין עם הנאשמים.

בעקבות ההרשעה, הועבר מובארק לכלא טורה שבקהיר כדי לרצות את עונשו. בתוך זמן קצר החמיר מצבו הנפשי והבריאותי, ונמסר כי הוא סבל מהתקף לב חמור ובהמשך שקע בתרדמת. בעקבות זיכוי והרשעה חוזרת, הוחזק מובראק בביתו כשהוא מקבל טיפול רפואי שוטף ומקיץ לעיתים מהתרדמת, זאת עד למותו היום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מסר כי "בשם אזרחי ישראל ובשם ממשלת ישראל, אני מבקש להביע צער עמוק על לכתו של הנשיא חוסני מובארק. הנשיא מובארק, ידיד אישי שלי, היה מנהיג שהוביל את עמו לשלום ולביטחון, לשלום עם ישראל. נפגשתי איתו פעמים רבות, התרשמתי מהמחויבות שלו, ואנחנו נמשיך ללכת בדרך המשותפת הזו. אני מבקש לשלוח תנחומים לנשיא א-סיסי, למשפחת מובארק ולעם המצרי".