יו"ר בל"ד אמטנס שחאדה מבקר את הצעקנים במפלגתו, חושף חילוקי דעות ברשימה המשותפת ומאותת לגנץ שאין לו על מי לבנות

יו"ר בלד, הסמן הקיצוני של הרשימה המשותפת, מותח ביקורת על התנהלותה בעבר ופועל לעשות שינוי • "אנחנו בהחלט רוצים להמשיך ולנהל מאבק, יש כיבוש וכל עוד יש כיבוש יהיה מאבק. אבל צריך שזה יהיה מאבק פוליטי, לא מאבק צעקני של סיסמאות"

ד"ר מטאנס שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד / צילום: איל יצהר, גלובס
ד"ר מטאנס שחאדה, יו"ר מפלגת בל"ד / צילום: איל יצהר, גלובס

"השיח הפוליטי לפני הבחירות הוליך אותנו למצב מסוכן, לחברה הערבית ולמדינה כולה". כך אומר ל"גלובס" יו"ר בל"ד אמטנס שחאדה.

לשחאדה יש בטן מלאה גם על יו"ר כחול לבן בני גנץ, זאת על רקע תמיכתו בתוכנית השלום של הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ. "המועמד לראשות הממשלה מוכן לגרש 300 אלף אזרחי ישראל לריבונות אחרת", הוא אומר.

הכוונה היא לסעיף בתוכנית המאה שמאפשר העברתם של ערים וישובים ערביים ישראלים לריבונות המדינה הפלסטינית. "הגירוש כבר אינו מילה גסה, והראיה שהיא הוכנסה לתוך מה שמכונה 'תכנית שלום'", הוא אומר, ומוסיף כי "להגיד על גנץ שהוא 'קילר', קרי רוצח, כפי שגבי אשכנזי אמר והתפאר בכך שהרג ערבים - זה מה שהופך את גנץ לראש הממשלה של המיעוטים?!" תוהה שחאדה.

לדברי שחאדה, ד"ר למדע המדינה, ההיסטוריה מלאה בדוגמאות דומות של דיכוי המוליך לפשיזם. "התחושה כעת לדבריו היא בדיוק אותו תהליך, אותה אווירה כללית הנוחה להתחזקות סממני פשיזם, עוינות ודיכוי כלפי הערבים. וחלק מהמנהיגים אפילו מתפארים בזה". הוא מספר שכשהיה באולם בית המשפט בעת הדיון בתביעה נגד הבמאי מוחמד באכרי על סרטו "גנין ג'נין" חש ממש פחד, להרגשתו בשל האווירה והזעם כלפיו וכלפי חבריו.

בהמשך הוא מגלה כי אין שום שיח ישיר עם כחול לבן אודות שותפות פוליטית. לדבריו, "גנץ היה מעדיף להקים ממשלה ללא תמיכה והמלצה שלנו כי אין לכך לגיטימציה בחברה הישראלית". הוא חושף חילוקי דעות ברשימה המשותפת בעניין הזה, מזכיר שבל"ד לא תמכה בהמלצה על גנץ בסיבוב הקודם ואומר כי כעת, גם לאור תמיכת גנץ בתכנית טראמפ, רוב המשותפת לא תתמוך בהקמת ממשלה בראשותו.

ומה לגבי הימנעות? "נדון בכך רק לאחר הבחירות, והתקווה היא כי נהיה מספיק חזקים כדי שנוכל להשפיע". בל"ד לדבריו מתנגדת לעצם הוויכוח על מתן המלצה לנשיא. זה נטל על המשותפת, והסיבוב הקודם, עם התנגדות מה שהוא מכנה "האגף הפשיסטי" בכחול לבן, מוכיח זאת. לשאלה כיצד ישפיעו אם לא יהיו חלק, הוא משיב כי: "אנחנו לא רואים בתמיכה בקואליציה ערך, כפי שרואים זאת פוליטיקאים ערבים אחרים. אנחנו לא חלק מהרשות המבצעת בישראל. מהות השלטון לא מאפשרת זאת.

"ובכל זאת אנחנו כן חלק מהמשחק הפוליטי, נאבקים על מעמד שווה, אף שמהות השלטון לא מאפשרת השתתפותנו ברשות המבצעת". הדרך לפי שחאדה לפעול למען המטרות האזרחיות היא לחץ על גורמי הממשלה השונים - מפקידים ועד פוליטיקאים. "נפגשתי גם עם סמוטריץ' כדי לפתור בעיות תחבורה של הערים הערביות ונמשיך להיפגש גם בהמשך, כי הם נציגי הממשלה הרלוונטיים".

שחאדה מנסה לעשות שינוי במפלגה שהוא עומד בראשה, תוך שהוא מותח ביקורת על התנהלותה בעבר. לדבריו, "אנחנו בהחלט רוצים להמשיך ולנהל מאבק, יש כיבוש וכל עוד יש כיבוש יהיה מאבק. אבל צריך שזה יהיה מאבק פוליטי, לא מאבק צעקני של סיסמאות. זה הסיט אותנו מהכיוון וזו לא התכנית הפוליטית שלנו."

למרות זאת הוא דוחה את הביקורת על בל"ד, ומאמין כי "אנחנו לא נאמץ את המינוח ציוני, ולא נלמד את הפלסטינים כיצד להיאבק".

מתן סיוע לחיזבאללה והשתתפות במשט המרמרה

בל"ד הרוויחה את הביקורת הזו בין השאר בגלל מעשי מנהיגיה בעבר: מהאשמתו של המייסד עזמי במתן סיוע לחיזבאללה, ועד חברת הכנסת הנוכחית היבא יזבק שעמדה בפני הדחה בשל התבטאויות בזכות טרוריסטים. שחאדה מנסה כעת להביא לשינוי בתדמית הזו כדי לתת למפלגה - ולו - יכולת וכלים להמשך המאבק בדרכים הפוליטיות והדמוקרטיות המקובלות, מבלי לשבור את הכלים.

ומה אתם רוצים בעצם כשאתם מדברים על 'מדינת כל אזרחיה'?

"אנחנו כאן במדינת ישראל וזו עובדה, ולכן צריכים למסד את אזרחותנו שלנו כערבים - מה שמתנגש עם המונח מדינה יהודית. יש קולקטיב לאומי יהודי ישראלי, אני רוצה לשמוע על הייחודיות הלאומית של הפלסטיני הישראלי, שתתבטא בין השאר באוטונומיה תרבותית". שחאדה מתכוון לשליטה, בין השאר, על תכניות לימודים.

העמדה הזו בבל"ד היא מהפכנית, ושונה מאוד מהדרך של המייסד בשארה. עצם המינוח פלסטיני ישראלי הוא שינוי עמוק, וכך גם הביקורת האמורה על אופי המאבק הצעקני של חברי כנסת של התנועה בעבר. לפי גורמים בתנועה, שחאדה גם הצליח להחליף כמה מחברי ההנהלה המחזיקים בדעה שונה, כדי לבסס את השינוי הזה.

המשמעות לכך היא מרחיקת לכת. בל"ד התנועה הנחשבת הסמן הימני/לאומי של הערביות, מבצעת בדרכה שלה, את אקט ההשתתפות וההשתלבות במדינת ישראל. ופוליטית זה אומר, שהיא אולי לא תתמוך בהקמת ממשלה של כחול לבן, אבל בהחלט עשויה להימנע ולא להתנגד.