פרשנות: לביידן יש סיכוי במירוץ הדמוקרטי? יהודי ארה"ב מתפללים שכן

סבב הבחירות המקדימות בקרוליינה הדרומית בשבת, נותן לסגן הנשיא לשעבר הזדמנות כמעט אחרונה לגבור על ברני סנדרס ולזכות במועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות • הכרעה בין טראמפ לסנדרס בנובמבר היא אופציה שמחרידה את היהודים האמריקאים

ג'ו ביידן וברני סנדרס / צילום: Matt Rourke, AP
ג'ו ביידן וברני סנדרס / צילום: Matt Rourke, AP

סבב הבחירות המקדימות של המפלגה הדמוקרטית בקרוליינה הדרומית מחר (שבת) הוא יום הדין של ג'ו ביידן, סגן הנשיא לשעבר, שיצא חבול ושרוט מהסבבים הקודמים. הפוליטיקאי שהיה אמור לקטוף את המועמדות הדמוקרטית לנשיאות בלי להתאמץ, ולו רק בגלל הילת ברק אובמה, כשל כבר בתחילת המסלול.

עכשיו, אחרי שלושה הפסדים בסבבים הקודמים של הפריימריז, נפתח לפני ביידן חלון הזדמנויות בקרוליינה הדרומית, על פי סקרים, ובוחרים יהודיים רבים בארה"ב מחזיקים לו אצבעות. הם מבינים, שאם ביידן ינשור מהמירוץ לנשיאות, יש סיכוי יותר מסביר שבבחירות הכלליות בנובמבר יתחרו על קולות הבוחרים דונלד טראמפ וברני סנדרס. זו אפשרות שמחרידה את רוב היהודים האמריקאים.

"זה נבלה וזה טרפה", אמר לי רב קונסרבטיבי. הרב מעולם לא תמך במדיניות ישראל כלפי הפלסטינים, אך את עמדות סנדרס בסוגיה הזו הוא פשוט אינו מסוגל להכיל. אבל, מבחינתו, כמו מבחינת רוב יהודי ארה"ב, הצבעה לטראמפ כלל אינה אופציה.

אף לא סקר אחד עימת את טראמפ מול סנדרס לפני מדגם של בוחרים יהודיים, אך פילוחים של נתוני סקרים מרמזים שאם טראמפ וסנדרס יהיו שמות המועמדים לנשיאות על טפסי ההצבעה, רוב היהודים יצביעו כשיד אחת סותמת את האף - אבל הם יתנו את קולם לסנדרס, לא לטראמפ.

העובדה שסנדרס יהודי ("גאה", על פי דבריו) אינה מעלה ואינה מורידה מבחינת בוחרים יהודיים. על פי סקר של מכון המחקר החברתי פיו (PEW), שנערך באמצע ינואר 2020, סנדרס ומייק בלומברג (המתמודד היהודי האחר במירוץ הדמוקרטי) מקבלים תמיכה רק מחמישית מהבוחרים היהודיים (11% לסנדרס, 8% לבלומברג). 31% מהיהודים תומכים בביידן, 20% באליזבת וורן ו-13 בפיט בוטג'ג' (11% נוספים אינם בטוחים או מסרבים לענות).

וכיצד יתפלג הקול היהודי בבחירות לנשיאות בנובמבר? 31% מהבוחרים היהודיים יצביעו בעד טראמפ (24% בוודאות, 7% קרוב לוודאי); 62% יצביעו המועמד הדמוקרטי, יהיה זה מי שיהיה (57% בוודאות, 5% קרוב לוודאי).

ומזווית אחרת: הסקר ביקש מהנשאלים לדרג את תחושותיהם אם טראמפ ייבחר שוב בנובמבר. הנשאלים היהודיים השיבו כך: נרגש - 13%; הקלה - 19%; אכזבה - 18%; זעם - 48%.

להשוואה: בבחירות לנשיאות ב-2016, 71% מיהודי ארה"ב הצביעו בעד הילארי קלינטון, 24% לטראמפ; ב-2012, 69% מהיהודים הצביעו בעד ברק אובמה (לתקופת כהונה שנייה), 30% למיט רומני; ב-2008, 78% מהיהודים הצביעו בעד אובמה, 22% בעד ג'ון מקיין.

התמיכה הנמרצת של טראמפ בישראל, לרבות העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, צפויה אפוא להניב לו תשואה אלקטורלית דלה למדי בפלח הבוחרים היהודיים.

בהתמודדות פוטנציאלית של טראמפ מול סנדרס, ניתן להניח שהאחרון נתפס כרעה פחות חולה מטראמפ. מבחינת פלח גדול של יהודי ארה"ב, ברור אפוא שביידן הוא ברירת מחדל נחשקת. הם מקווים שתבוסות העבר שלו אינן מצביעות על מפלות בעתיד.

מצטייר כאדם עייף

את הסבב הראשון במדינת אייווה, שנערך במתכונת התכנסויות קהילתיות, סיים ביידן במקום הרביעי, אחרי פיט בוטג'ג', ברני סנדרס ואליזבת וורן. אוי לכלימה. "לא אנסה להמתיק את המציאות", אמר ביידן לאחר מכן. "ספגתי אגרוף בבטן". מסבב הפריימריז בניו-המפשיר הוא יצא בשן ועין, במקום החמישי.

"יש דם במים", אמר אז קוונטין ג'יימס, פעיל דמוקרטי שעומד בראש ועדה לקידום פוליטיקאים שחורים. "בוחרים שחורים מתחילים עתה לנטוש את ביידן... אחת הסיבות לכך ששחורים רבים תומכים בו היא ההערכה שיש לו הסיכוי הגדול ביותר להפיל את דונלד טראמפ... עכשיו כשמתברר שבוחרים לבנים מתנערים מביידן, לא ברור אם הוא בכלל יזכה במועמדות".

הסבב השלישי, בנוואדה, לפחות לא הסתיים בהשפלה, מבחינת ביידן. הוא סיים במקום השני, אחרי ברני סנדרס, עם 20.2% מכלל הנציגים שנוואדה תשלח לוועידה הדמוקרטית הארצית במילווקי, וויסקונסין, ב-16 ביולי. סנדרס צבר 46.6% מהנציגים.

מה אם כן מכביד על ביידן, פוליטיקאי מנוסה ופופולרי במפלגה הדמוקרטית? הגיל (77)? סנדרס הרי מבוגר ממנו בשנה. בכל זאת, ביידן מצטייר כאדם עייף, כאצן שנגמר לו האוויר באמצע המירוץ. בעימותים הטלוויזיוניים הוא כמעט אדיש, ולפעמים הוא נראה אפילו כמשקיף מהצד. סנדרס לעומתו הוא דינמו. הוא מתרגש, הוא זועק, הוא מניף ידיים. יתר על כן, מסע גיוס הכספים של ביידן מקרטע, וזו כמובן תולדה של מעידותיו עד עתה. הכסף הגדול הולך לסנדרס ובוטג'ג'. גם מטה הקמפיין שלו צולע, לדברי כתבים שמסקרים אותו מקרוב.

אך התגובה הסטנדרטית של ביידן לא משתנה: "חכו לפריימריז בקרוליינה הדרומית. נצחוני שם מובטח". בעימות הטלוויזיוני האחרון לפני הסבב הזה, אור ליום ד', נשאל ביידן האם יפרוש מהמירוץ אם ימעד בקרוליינה הדרומית. הוא השיב ללא היסוס: "אני אנצח שם". אמונתו מבוססת על העובדה שיותר ממחצית מהבוחרים הדמוקרטים במדינה זו הם שחורים, בייס נאמן לדמוקרטים בכלל ולביידן בפרט. הם זוכרים היטב שביידן היה סגן נאמן לנשיא השחור הראשון בתולדות ארה"ב.

ואכן, סקרים עדכניים מאששים את הערכתו של ביידן. סקר של אוניברסיטת מונמאות (Monmouth) בקרוליינה הדרומית, שהתפרסם אתמול (ה'), העלה ש-36% מהנשאלים יצביעו מחר בעד ביידן; רק 16% יצביעו בעד סנדרס. סקר של "NBC", שפורסם יומיים קודם לכן, מעניק אף הוא ניצחון לביידן, אם כי בשיעור הרבה יותר צנוע: 27% לעומת 23%.

לאחר שניתן פומבי לסקר של מונמאות, אמר ביידן בפרץ של אופטימיות: "אני מבטיח לכם דבר אחד: אם קרוליינה הדרומית תיתן לי ניצחון, שוב אי אפשר יהיה לעצור אותנו. אנו נזכה במועמדות לנשיאות. אנו נזכה בנשיאות. והכי חשוב - אנו נפוגג את הפחד של אזרחים כה רבים מפני האפשרות של תקופת כהונה שניה לטראמפ".

בשלב זה, נראה שההצהרה הזו חפוזה מדי. שלושה ימים אחרי הבחירות בקרוליינה הדרומית, צפויים להיערך סבבי פריימריז ב-14 מדינות בארה"ב, לרבות קליפורניה וטקסאס מרובות האכולוסין, במה שידוע כ-Super Tuesday. בסבבים אלה ייקבעו 1,357 צירים - פלח גדול מכלל 3,979 הצירים לוועידה המפלגה הדמוקרטית. מספר הצירים שיצליח ביידן לקטוף בסבבים האלה הוא שיקבע אם אכן לא יהיה אפשר לבלום את תנופתו.