הכנסייה המסתורית שאחראית ל-60% מההדבקות בדרום קוריאה

כנסיית שינג'ונג'י, שעורכת תפילות המוניות במרתף בלי חלונות וטקסיה כוללים חיבוקים בין מאמינים, מואשמת כעת בהסתרת מידע, הפרת החוק למניעת מחלות מידבקות ואפילו רצח

מחטאים את כנסיית שינג'ונג'י בעיר דאגו / צילום: Yonhap, רויטרס
מחטאים את כנסיית שינג'ונג'י בעיר דאגו / צילום: Yonhap, רויטרס

לפני שבועיים, ביום ראשון 16 בפברואר, הגיעה מאמינה בת 61 לכנסיית שינצ'ונג'י, הממוקמת בבניין בן תשע קומות בעיר דאגו שבקוריאה הדרומית. כדי להיכנס למבנה, היא הניחה את האצבע על סורק ביומטרי. אנשי רפואה היו ממליצים לה בתוקף להימנע מלהגיע למקום, בעקבות התפרצות נגיף הקורונה במדינה, אולם היא לא הסכימה לוותר על התפילה המסורתית של יום ראשון.

בקומה הראשונה של הכנסייה נמצא מוזיאון שמוקדש לדמותו של מייסד הקהילה הדתית, לי מאן היי, שלדעת המאמינים הוא בן אלמוות. האישה חלפה על פני המוזיאון וירדה למרתף נטול חלונות ורהיטים. היא בילתה שם בערך שעתיים, על הברכיים, עם כאלף בני אדם נוספים. התפילה כללה גם חיבוקים בין המאמינים. האירוע הזה הפך את הכנסייה לחממה מושלמת להפצת מחלות.

גורמים רפואיים איבחנו את האישה למחרת, 17 בפברואר, כחולה ה-31 במדינה. האישה שהשתתפה בתפילה נוספת, שבוע קודם לכן, אחראית להדבקה של כ-2,100 בני אדם מתוך 3,500 שנדבקו עד כה במדינה. מדובר בכ-60% ממקרי ההדבקה.

"זה כאילו מישהו ריסס את הנגיף בתוך הכנסייה", אמר גורם בעיר דאגו, המונה כ-2.4 מיליון תושבים. התפרצות בכנסיית שינצ'ונג'י היא סיוט מבחינת גורמי הבריאות: התכנסות גדולה, משתתפים שמתפזרים לכל עבר ומדביקים מעגלים נוספים. ההתפרצות הובילה להתנגשות בין הרשויות בקוריאה הדרומית לבין הכנסייה המסתורית, שכמה ממנ-הגיה מזכירים כת. 

לי מאן היי, מייסד הכנסייה בדרום קוריאה / צילום: Yonhap, רויטרס
 לי מאן היי, מייסד הכנסייה בדרום קוריאה / צילום: Yonhap, רויטרס

מסתירים מידע מהרשויות

נגיף הקורונה התגלה לראשונה בסין בחודש דצמבר האחרון, ומאז הגיע ליותר מ-50 מדינות. קוריאה הדרומית מחזיקה בתואר מפוקפק - המדינה עם מספר הנדבקים הגבוה ביותר בעולם, אחרי סין. ג'י-איל טארק, פרופסור לתיאולוגיה באוניברסיטת בוסאן, שחוקר את המאמינים בכנסייה, מספר ש"הבריאות לא נמצאת מבחינתם במקום הראשון, אלא ההגנה על הארגון".

גורמי בריאות במדינה מתקשים לקבל מידע על מצב המגפה וטוענים שאנשי הכנסייה מסתירים מהם מידע. ראש עיריית דאגו כבר הודיע בסוף השבוע שהוא נוקט הליכים משפטיים נגד אנשי הכנסייה בעוון "רצח והפרת ההוראות למניעת התפשטות הנגיף". בתגובה, בעודו משתעל, אמר באק אין-יוופ, בכיר בכנסייה, שהוא ו-15 מאמינים נוספים מיהרו להעביר לרשויות רשימה של המשתתפים בשתי התפילות וכי מדובר ב"ציד מכשפות נגדנו" ו"הרשויות מציגות אותנו כארגון שטני".

בזמן שגורמים רשמיים בקוריאה הדרומית עדיין מנסים להבין כיצד האישה בת ה-61, שלא יצאה מגבולות המדינה בתקופה האחרונה, חלתה בנגיף הקורונה, והצהירו שיבדקו רשימה של 210,000 מאמינים, יותר ממיליון אזרחים פנו לנשיא המדינה בדרישה לפרק את הכנסייה. אחת הנשים שחתמו על העצומה היא ג'ון אינ-סוק, 47, אחות מהעיר דאגו. קולגה שלה לעבודה נדבק בנגיף ואושפז בבית החולים. "אין שום הבדל", היא אמרה, "בין שינצ'ונג'י לבין קוריאה הצפונית".

התחזית הנוכחית לא אופטימית. גורמי הבריאות בקוריאה הדרומית מעריכים שמספר המקרים במדינה ימשיך לעלות בתקופה הקרובה. אנליסטים של ג'יי.פי מורגן צ'ייס מעריכים שמספר הנדבקים יזנק לכ-10,000 בתקופה הקרובה. מדובר בזינוק מבהיל בתוך זמן קצר: רק לפני כשבועיים עמד מספר הנדבקים במדינה כולה על 30 בלבד.

קהילה דתית של 245 אלף מאמינים

בניסיון לעצור את התפשטות הנגיף, המדינה העבירה רופאים וציוד מפתח לבתי חולים והזרימה סכום של יותר מ-13 מיליארד דולר כדי להתניע מחדש את הכלכלה המשותקת. אבל לנגיף הקורונה יש גם אפקט פסיכולוגי מהותי. "זה מרגיש כמו משחק עכשיו", אמרה ג'ון סו, בת 31, שמתגוררת בסמוך לכנסיית שינצ'ונג'י. "אני מנסה להבין אם אנשים סביבי הם חברי שינצ'ונג'י".

החששות התגברו לאחר שמנהל במרכז לבקרת מחלות מידבקות נאלץ לעזוב את תפקידו, מאחר שהיה חסיד שינצ'ונג'י. מי שעומד בראש הכנסייה, לי מאן היי, הקים את שינצ'ונג'י ב-1984. הוא נולד סמוך לעיר דאגו והיה חבר בכמה כתות לפני שגיבש דוקטרינה משלו. לי מגדיר את עצמו "מושיע". לדבריו, מספר החברים בכנסייה עומד על 245 אלף והוא מקווה להגיע למיליון מאמינים בתוך שלוש שנים.

עיריית סיאול הגישה תביעה נגד בכירי הכנסייה. כפי שכתב ראש עיריית סיאול בפוסט בפייסבוק, העירייה מאשימה את לי וכמה מנהיגים נוספים ברצח, גרימת נזק והפרה של החוק למניעת מחלות מידבקות במדינה.