ליפט ואובר מכניסות את היד לכיס כדי להילחם בחוק שמאיים על "כלכלת החלטורה"

שתי חברות ההסעה המקוונות מאותתות שהן מוכנות להוציא סכומי כסף גדולים על מאבק בחוק 5AB, שמשנה את הסיווג העובדים מעצמאים לעובדים מן המניין • ליפט משקיעה 2 מיליון דולר במאבק באחד מחברי מועצת המחוקקים בקליפורניה ואילו אובר תרמה 200 אלף דולר לפעילים נגד החוק

הפגנה נגגד החוק 5AB בקליפורניה / צילום: Rich Pedroncelli, AP
הפגנה נגגד החוק 5AB בקליפורניה / צילום: Rich Pedroncelli, AP

ליפט ואובר, שתי חברות ההסעה המקוונות, מאותתות שהן מוכנות להוציא סכומי כסף גדולים על המאבק במחוקקים בקליפורניה, אחרי הפסד פוליטי קשה בשנה שעברה נגד החוק שיכול להגדיר את הנהגים שלהן כעובדים במשרה מלאה.

ליפט משקיעה 2 מיליון דולר במאבק בטיילר דיאפ, חבר מועצת המחוקקים של קליפורניה, שהיה הרפובליקאי היחיד שהצביע בעד החוק שידוע כ־5AB, שמשנה את הסיווג העובדים מעצמאים לעובדים מן המניין. אובר תרמה 200 אלף דולר לקבוצת פעולה נגד דיאפ, שעומד בפני פריימריז במחוז אורנג' שייערכו היום (ג'), לפי דובר החברה.

הקבוצה שליפט תומכת בה, שנקראת "תושבי קליפורניה למען עבודה עצמאית", קיבלה את כל המימון שלה מליפט. החברה הוציאה 328 אלף דולר על פעילות שכוללת סקרים, פרסום דיגיטלי ועלונים בתאי דואר. אחד העלונים האלו כינה את ההצבעה של דיאפ בעד AB5 "עשיית צחוק מהבטחת הקמפיין שלו להפחית רגולציה ולקדם משרות".

קמפיין הפריימריז הנוכחי של דיאפ הוציא רק קצת יותר מזה, 458,649 דולר, ויריבתו הגדולה ביותר בבחירות המקדימות, הרפובליקנית ג'נט נגויאן, הוציאה 277,777 דולר.

"מימון של שבע ספרות (2 מיליון דולר) מראה לקהילה המקומית שבליפט לוקחים את זה ברצינות, ושהם יכולים לעשות הרבה יותר", אמר ג'ון תומאס, יועץ פוליטי לרפובליקאים שלא קשור לקמפיינים של דיאפ או של יריבתו. "זהו רק קצה הקרחון".

נגויאן כתבה בפוסט בפייסבוק ש־AB5 הוא "אחד החוקים הגרועים וההרסניים ביותר נגד העסקים ונגד מקומות עבודה שיצא מסקרמנטו (בירת קליפורניה)". שני המתמודדים שישיגו את מירב הקולות בפריימריז היום, לא חשוב מאיזו מפלגה, יתמודדו על החברות במועצה המקומית בנובמבר.

ליפט, אובר וחברות נוספות מעמק הסיליקון טוענות שחוק AB5, שעבר באסיפת המחוקקים של קליפורניה שנשלטת על ידי הדמוקרטים ונחתם על ידי המושל גווין ניוסאם בסוף 2019, יגזול מהנהגים שלהן את הגמישות בשעות העבודה ויחייב אותם לעבוד במשמרות קבועות. ליפט ואובר טוענות שהנהגים שלהן מוגדרים כראוי כעצמאים, והן לא שינו את הגדרתם למועסקים כשהחוק נכנס לתוקף בתחילת 2020.

"AB5 מעמיד בסכנה את פרנסתם של מאות אלפי תושבים בקליפורניה", אמר דובר ליפט, אדריאן דורבין. "זהו חוק מקולקל, ואנחנו נותנים קול לאלו שרוצים להגן על זכותם לעבוד כעצמאים". הוא הוסיף שהוצאה נגד דיאפ צריכה להיחשב רק להתחלה של מאמצי ליפט במרוצים נוספים לבית המחוקקים של קליפורניה, והיא תשקול יעדים נוספים בהמשך.

אובר תרמה 200 אלף דולר לקבוצה שנקראת "לשמור על קליפורניה מוזהבת", שפועלת נגד כמה מועמדים לבית המחוקקים בסקרמנטו בבחירות הקרובות.

ליפט העניקה בעבר תרומות רק לתמיכה במחוקקים מכהנים, במטרה להשיג השפעה בסקרמנטו. "זה היה הגזר, הבעת התודה. כעת הם מוציאים את המקל", אמר היועץ הפוליטי תומאס.

ליפט, אובר וכמה חברות נוספות מקדמות כעת הצעת חוק להצבעה בנובמבר, שתפטור אותן מחוק AB5. לדבריהן, הן גייסו כבר מיליון חתימות של תושבים בקליפורניה בעד הצעה הזו, כלומר פי שניים מהמינימום שנדרש כדי להעמיד אותה להצבעה ביום הבחירות בנובמבר. לצורך קידום ההצעה הן גייסו כבר 110 מיליון דולר למאבק באיגודים מקצועיים ולתעמולה בעד ההצעה עד נובמבר. אובר וחברת משלוחי המזון פוסטמייטס הגישו גם תביעות נגד חוק AB5.