הזדמנות השנה או סכין נופלת?

סביר מאוד להניח כי האירוע הנוכחי הוא "האירוע" של 2020, ולכן ככל שהמשקיעים יתנהלו בצורה נכונה - כך הם יוכלו להפוך את המשבר הזה להזדמנות

גבר מסתכל על המחשב בדאגה / צילום: רויטרס
גבר מסתכל על המחשב בדאגה / צילום: רויטרס

איזה תיקון אלים קיבלנו. בתוך שבועיים ירדו השווקים בשיעור ניכר: S&P 500 צנח ב-11%, הדאקס הגרמני איבד 12% ואילו הפוטסי הבריטי והניקיי היפני ירדו 9%. מדד ת"א 125 הצטרף למגמה, וירד במצטבר 7.5% בתקופה זו. מעבר לירידות החדות, התנודתיות גדלה ו"מדד הפחד" (ה-VIX) שקפץ משקף את חששות המשקיעים מירידות נוספות בשווקים.

בשוק האג"ח הממשלתיות התמונה הפוכה: תשואת האג"ח ל-10 שנים בארה"ב ירדה לשפל של 1%, בעקבות ריצה של המשקיעים לנכסים "בטוחים". גם תשואת האג"ח השקלית המקבילה ירדה, לרמת שפל של 0.55% (נומינלית).

זה לא שהשווקים היו זולים לפני כשבועיים - הם בהחלט היו יקרים. אבל חלק מהאסטרטגים הסבירו שבהשוואה לאג"ח, המכפילים סבירים והמניות לא יקרות באופן יחסי. אלא שאז הגיעה בהלת הקורונה לשווקים, והחששות שהלכו והעצימו, גרמו לנפילה בנכסי סיכון ולתופעת "Fly to Safety".

בעקבות הירידות החדות השווקים נסחרים כעת במכפילים סבירים, ובהתחשב בכך שתשואות האג"ח ירדו לרמות שפל היסטוריות, פער התשואה המגולם בין מחירי המניות לאג"ח אפילו גדל, וכך גם האטרקטיביות היחסית של המניות על פני האג"ח (הממשלתיות בעיקר). להערכתי, התשואות בשוק האג"ח משקפות צפי למיתון כבד וארוך במהלך השנים הקרובות (אגב - גם בישראל), ולעומת זאת שוק המניות מתומחר ל"חזרה לשיגרה" של צמיחה סבירה בתוך מספר חודשים.

מניסיון העבר, מרבית המשברים הללו הסתיימו במפח נפש למשקיעים שברחו בעיצומן של הירידות, והדוגמה האחרונה היתה בדצמבר 2018 - השווקים ירדו בשיעורים דומים, ותיקנו את הירידות ואף יותר מכך בחודשים הראשונים של 2019. לעומת זאת, משקיעים שידעו לנצל את המשבר להצטיידות בנכסים במחיר זול, נהנו מהם כשהסערה חלפה.

מחכים לקיץ ולחיסון

השאלה המתבקשת היא האם הפעם זה שונה, האם זו רק תחילת הירידות. לדעתי התשובה לשתי השאלות הללו היא "לא". גם הפעם סביר מאוד להניח שנראה את השווקים מתאוששים. זה יכול להימשך עוד מספר שבועות או אולי יותר, וייתכן שנראה רמות מדדים נמוכות מהנוכחיות, אבל יש יותר מדי גורמים שיתמכו בשווקים ואף יסייעו להם להתגבר על המשבר הנוכחי.

ראשית, לגבי הקורונה - אפקט הפחד מההידבקות ומהבידוד משתק את הכלכלה בטווח הקצר: חברות התעופה במשבר קשה, בתי המלון, חברות התיירות למיניהן והסחר העולמי נפגעים. אבל, המירוץ אחר החיסון, שסביר שיימצא בטווח זמן של שבועות או חודשים ספורים, התחממות מזג האוויר, ואפקט ה"הרגל" לקיומה של הקורונה (כמו שהתרגלנו לשפעת או למחלות אחרות שקיימות לצערנו), יביאו לכך שבהדרגה, החיים ישובו למסלול, אולי לא ל-100%, אבל לא רחוק מכך.

שנית, העולם נכנס למשבר הקורונה בסביבה מאקרו כלכלית חזקה: הצמיחה העולמית אמנם לא בשיאה, אבל ברמה סבירה. התעסוקה במדינות העיקריות חזקה מאוד ורמת האבטלה נמוכה, כך שהצרכנים במצב מצוין, וגם אם תהיה פגיעה חזקה בטווח הקצר, הכלכלות יכולות לספוג את אובדן התוצר עד לחזרה לשיגרה.

שלישית, הבנקים המרכזיים בעולם רגישים מאוד למצב החדש, ובהובלת הפד, (שהודיע אמש בצעד חריג ביותר על הפחתת ריבית של 0.5%), הם יתמכו בכלכלות באמצעות הפחתות ריבית או פעולות מוניטריות אחרות.

ואחרון, הפגיעה בכלכלה הסינית צפויה להיות חזקה, אבל כידוע הסינים מנהלים את הכלכלה באופן ריכוזי והם ישאפו לסייע ככל האפשר לחברות ולתושבים שייקלעו למשבר. עם זאת, בטווח הבינוני-ארוך, כלכלות אחרות במדינות מתפתחות צפויות ליהנות מהסטת חלק מפעילות הייצור מסין למדינות אלה, כצעד גידורי של חברות - שיפזרו את אתרי הייצור שלהן במספר מדינות, לקח מהמשבר הנוכחי.

מיתון עולמי? סיכון נמוך

ולכן, ככל שהשווקים יזהו ניצנים של השתלטות או דעיכה של הקורונה, סביר מאוד שנראה את המשקיעים מסתכלים על עולם האלטרנטיבות ומגלים (שוב) שבאופן יחסי בשוקי המניות ונכסי הסיכון האחרים - המחירים סבירים, ובחלק מהסקטורים אף זולים, כאשר איגרות החוב נסחרות במחירים מנופחים.

הסיכון הגדול לשווקים הוא שמדובר בתחילתו של מיתון עולמי, שהקורונה תמשיך להתפשט ולשתק את הכלכלות, והשווקים יגיבו בהמשך ירידות חדות. הסיכוי שאני נותן לתרחיש זה הוא נמוך, אבל לא אפסי.

עם זאת, מנהלי השקעות, בעיקר בחיסכון לטווח ארוך, לא יכולים להתנהל ולנהל את תיקי ההשקעות לפי תרחיש כל כך פסימי. העמיתים בקרנות הפנסיה, בביטוחי המנהלים ובקופות הגמל מפקידים את כספם באופן חודשי ולכן ככל שיימשך המשבר, כך יגדל מרכיב ההפקדות שלהם ברמות המחירים הנמוכות. למרביתם המוחלט יש "סבלנות" להמתין להתאוששות שתבוא, סבלנות שנובעת מאופי החיסכון לטווח ארוך.

סביר מאוד להניח שהאירוע הנוכחי הוא ״האירוע״ של 2020. לכן, ככל שהמשקיעים יתנהלו בצורה נכונה, כך יוכלו להפוך את המשבר הזה להזדמנות. 

הכותב הינו חבר ועדת השקעות בחברת ביטוח