קרן סקויה במסר מדאיג ליזמים: היערכו לעצירת גיוסים, הקורונה היא ברבור שחור

הקרן מהמובילות בעולם שלחה מכתב ליזמים שלה ובו המליצה להם להיערך לתקופת משבר: "תטילו ספק בכל הנחה בנוגע לביזנס שלכם ותבחנו את מבנה ההוצאות שלכם" • בקרן מזכירים: חברות כמו גוגל וסיסקו פרצו במשברים כלכליים • הפעם האחרונה שבקרן שלחו מכתב כזה הייתה ב-2008

התפרצות נגיף הקורונה בני יורק / צילום: Bebeto Matthews, AP
התפרצות נגיף הקורונה בני יורק / צילום: Bebeto Matthews, AP

"הברבור השחור של 2020", כך כינתה קרן ההון סיכון סקויה, מהקרנות המובילות בעולם, את וירוס הקורונה. בקרן שלחו אימייל ליזמים בהם השקיעה ובו המליצה להם "להטיל ספק בכל הנחה" בנוגע לעסקים שלהם, כולל תחזית ההכנסות, כוח האדם, ההוצאות שלהם והיכולת לגייס הון נוסף. המכתב פורסם גם באתר מדיום. לפי אתרים בעולם, הפעם הקודמת שסקויה שלחה מכתב דומה היה באוקטובר 2008, תקופת המשבר הכלכלי.

בקרן ציינו כי הנוכחות הגלובלית שלה מאפשרת לה להבחין מקרוב בהשלכות הקורונה על העסקים הגלובליים. הם מציינים כי חברות חוות ירידה בהכנסות, אי ודאות לגבי שרשראות האספקה וכן ביטול נסיעות ופגישות. "זה ייקח זמן לא מבוטל - אולי מספר רבעונים - לפני שנהיה בטוחים כי הווירוס תחת שליטה. ייקח אף יותר זמן עד שהכלכלה הגלובלית תתאושש. חלקכם עשויים לראות ירידה בביקושים, חלקכם עשויים להתמודד עם אתגרים בצד ההיצע".

בסקויה המליצו ליזמים מספר דברים: לשאול את עצמם אם באמת יש להם מספיק הון, כפי שהם חושבים. "האם אתם יכולים לעמוד בכמה רבעונים חלשים? האם אתם יכולים לקצץ בהוצאות מבלי לפגוע בביזנס שלכם?", כתבו בסקויה. "כל עוד אתם לא בדרך לעצמאות פיננסית, תבחן אם תחזית ההוצאות שלכם הגיונית בתקופה שאי הוודאות גדלה". הדבר כמובן משליך גם על כוח האדם: "כדאי להעריך באופן ביקורתי אם אתם יכולים לעשות יותר באמצעות פחות כוח אדם, ולהעלות את הפרודוקטיביות".

בקרן ציינו כי יכול להיות מצב שתהיה ירידה משמעותית בהשקעות בשוק הפרטי, כלומר ביכולת של הסטארט-אפים לגייס הון. "מה היית עושה אם גיוס כספים ב-2020 וב-2021 יהיה קשה יותר? האם תוכל להפוך את הסיטואציה המאתגרת הזאת לניצול הזדמנות? הרבה מהחברות האייקוניות התעצבו בתקופות קשות. אנחנו התחלנו לשתף פעולה עם סיסקו זמן קצר לאחר יום שני השחור ב-1987. גוגל ופייפאל התפתחו לאחר פיצוץ בועת הדוט-קום. דוגמאות יותר חדשות, אירבנב, סקוור וסטרייפ הוקמו במהלך המשבר הכלכלי העולמי". הם הוסיפו כי תקופות משבר מספקות קרקע פוריה ליצירתיות.

עוד כתבו בקרן כי גם אם היזמים לא מזהים השפעה מיידית על העסקים שלהם, יכול להיות שהלקוחות עשויים לצמצם בהוצאות. הם ציינו כי עלולה להיות ירידה בערך חיי הלקוח, ולכן ממליצים שבמקרה כזה החברה תצמצם את ההוצאות על רכישת לקוחות.

לסיכום כתבו בקרן שהניסיון שלהם לימד אותם שיעור חשוב - "אף אחד לא התחרט על כך שביצע התאמות מהירות ומכריעות לנסיבות המשתנות... במידה מסוימת, עסקים מקבילים לביולוגיה. כמו שדרווין שיער: אלו ששורדים הם 'לא החזקים או הכי אינטילגנטיים, אלא שיודעים להסתגל לשינוי הכי טוב'". עוד מזהירים בקרן את היזמים מפני "אופטימיות כוזבת", שיכולה למנוע מהם לתכנן תוכניות מגירה ולהיערך כפי שצריך למצב. "הפגינו את המנהיגות שהצוות שלכם זקוק לה בתקופה מלחיצה זו".

קרן סקויה הוקמה בשנת 1972 על ידי דוב ולנטיין, והשקיעה במהלך השנים בחברות כמו אפל, גוגל, אורקל, לינקדאין, יוטיוב, ווטסאפ ואחרות. הקרן מנהלת מיליארדי דולרים. בישראל השקיעה הקרן בחברות מלאנוקס, ארמיס (שנמכרה לאחרונה), אדאלום, ראבלו, HouseParty ועוד. במהלך 2016 החליטו בסקויה לא לגייס קרן נוספת ייעודית להשקעה בחברות ישראליות.