על רקע משבר הקורונה: ארקיע עצרה כליל את הפעילות הבינלאומית

על רקע משבר הקורונה, ארקיע הוציאה יותר כ-180 עובדים לחופשה ללא תשלום • היו"ר אבי חורמרו ל"גלובס": "המדינה חייבת להתעשת ולעזור מיידית - או שלא תישאר אף חברה תעופה ישראלית אחת"

אבי חורמרו, יו"ר ארקיע / צילום: קבוצת נקש
אבי חורמרו, יו"ר ארקיע / צילום: קבוצת נקש

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", כ-180 עובדי ארקיע הוצאו לחופשה ללא תשלום בעקבות משבר הקורונה, שתפס את חברת התעופה בתקופה שבה היא מנסה לצאת מהקשיים אליהם נקלעה באחרונה. ארקיע מונה 550 עובדים המחזיקים ב-30% ממניות החברה. 

העובדים שהוצאו לחל"ת יצטרכו לסיים את מכסת ימי החופש שצברו לפני שיוגדרו כעובדים בחל"ת (לטובת זכויותיהם בביטוח לאומי). בשלב זה ארקיע מפעילה רק טיסות בקווי הפנים לאילת ועצרה כליל את הפעילות הבינלאומית. 

יו"ר ארקיע, אבי חורמרו, הסביר ל"גלובס" כי "במצב הנוכחי נמשיך להוציא עוד עובדים לחופשה כפויה, ואם יהיה צורך, גם כל העובדים ייצאו לחל"ת. ההנהלה עובדת ימים ולילות לראות איך החברה תמשיך להתקיים ותעבור את המשבר בשלום. המדינה חייבת לעזור לכל חברות התעופה הישראליות, משום שככל שהמשבר הזה מעמיק - לא תהיה במדינת אף לא חברה תעופה ישראלית אחת"

"אנו נוקטים את כל הצעדים על-מנת לנסות ולהפחית נזקים בעקבות משבר הקורונה. המצב מאוד מסוכן, כי האפקט הוא רוחבי לכלל המשק", אומר חורמרו.

המשבר תפס את ארקיע בתקופה של קשיים אליהם נקלעה עוד לפני התפשטות הווירוס. 

"ארקיע היא חברה איתנה, והיא תעמוד בהתחייבויות שלה. משבר הקורונה תפס אותנו בתקופה שבה התחלנו ליישם את תוכנית ההבראה והיינו בכיוון נכון. חשוב להבין שהמשבר הזה מורכב מהרבה גורמים מסביב שיכולים להשפיע בצורה עמוקה מאוד על הענף - זה מכלול של ספקי מזון, של סיטונאי נסיעות ושל מכלול שלם. אנחנו עושים את כל ההליכים הנדרשים על-מנת שנוכל להתמודד עם המשבר הנוראי הזה". 

"המדינה חייבת להתעשת"

לדברי חורמרו, "משבר הקורונה הוא משבר כלל-עולמי, והמדינה תצטרך לחשוב איך לפצות את העסקים. אנחנו ניצבים בפני אסון כלכלי בקנה-מידה ענק בכל המדינה והרבה מעבר לתיירות ותעופה. אם מחר בבוקר אין לנו 4 מיליון תיירים בשנה, זה משבר חמור. המדינה לא הייתה במשבר כזה, גם לא במלחמת שלום הגליל.

"המדינה חייבת להתעשת, חייבת לקום ממשלה כדי שיהיה תקציב ושיטפלו בבעיה. הפוליטיקאים צריכים לשים את האגו בצד ולהקים בהקדם ממשלת אחדות לאומית שתוכל להתמודד עם המשבר החמור שיפגע בכל האזרחים. המדינה צריכה לעזור מיידית לאל על, לארקיע ולישראייר במידה שוויונית, או שלא תישאר חברה תעופה ישראלית אחת. בתעשייה שלנו 10,000 עובדים נמצאים בסכנה לאבד את מקום עבודתם". 

לדבריו, "העזרה צריכה לבוא בתזרימי המזומנים. המדינה צריכה לבחון מה עושים ואיך פותרים בעיה שהולכת להעמיק. הבעיה לא תיעצר בענפי התיירות והתעופה, אם כי הם הראשונים להיפגע, תוך דגש על ענף התעופה. ענף המלונאות ניזון מתיירות נכנסת ומתיירות עסקית שנעלמה לגמרי. ענף המלונאות יוכל אולי להתגבר על המשבר, לעומת ענף התעופה. 

"התזמון תפס את ארקיע בעיצומו של תהליך. היינו בקו הנכון בדרך שיקום, אחרי שהעברנו תוכנית הבראה. ארקיע הייתה במצב יציב וטוב. עכשיו המשבר הזה לחלוטין טורף את כל הקלפים. ביטלנו הרבה טיסות".

האם אתם מקיימים דיונים עם משרד האוצר?

"שלוש חברות התעופה נמצאות בדיונים עם האוצר. חשוב לקחת את כל הנושא של הנגיף ולחשוב בצורה כלכלית רוחבית, כי הפגיעה תהיה בכל מקום - במרכזי הקניות, במשרדים ובכלל העובדים. ענף התעופה והתיירות יהיה הראשון להיפגע, אבל זה לא ייעצר כאן".