המפסידים הגדולים במפולת: פתאל, תשובה ואקירוב איבדו מיליארדים משווי החזקותיהם

בזמן שקבוצת דלק איבדה 85% משווייה בחודש האחרון, גם רשת המלונות של דוד פתאל מאבדת גובה, עם צלילה יומית בשיעור של 40% וחודשית של קרוב ל-80% • פתאל מגיבה בצעדים דרמטיים של סגירת כ-50 מלונות וצמצומי כוח אדם מסיביים

דוד פתאל, יצחק תשובה, אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר ויוסי כהן, גלובס
דוד פתאל, יצחק תשובה, אלפרד אקירוב / צילום: איל יצהר ויוסי כהן, גלובס

למרות שרוב הכותרות אודות המפולת בשוק ההון המקומי מתרכזות במצבה העגום של קבוצת דלק , שגורפת את התואר הלא מחמיא של המניה בעלת הביצועים הגרועים בבורסה בחודש האחרון (צניחה של כ-85%), מי שמאיימת לעקוף אותה היא מניית רשת המלונות פתאל החזקות , שבשליטת המייסד דוד פתאל. צלילה דו-ספרתית חדה שרשמה המניה היום, שעמדה על 40%, השלימה לה קריסה חודשית המתקרבת לזו של קבוצת דלק (קרוב ל-80%).

במספרים, ירידת ערך המניה קיצצה את שווייה של פתאל החזקות מתחילת החודש בכ-5.5 מיליארד שקל, לשווי נוכחי של כ-1.7-1.6 מיליארד שקל. ירידה זו קיזזה "על הנייר" יותר מ-3.5 מיליארד שקל משווי החזקותיו של דוד פתאל עצמו (כ-57%) ובת זוגו לשעבר הדסה (כ-7%) בחברה, שעמדו יחד לפני חודש על כ-4.7 מיליארד שקל, וכעת שווים יחד כ-1.1 מיליארד שקל בלבד.

לצד הירידות במניית פתאל החזקות, ירידות חדות נרשמו היום גם בצמד סדרות האג"ח שלה, שעמדו בשעות הצהריים על כ-12%-10% והובילו את התשואות עליהן לרמות "זבל" בטווח של כ-20%-15%, ומגמה שלילית אחזה גם בשלוש סדרות אג"ח החברה הבת פתאל אירופה, שם טווח התשואות עומד על כ-30%-12%. ההיקף המצרפי של כל הסדרות עומד על כ-2 מיליארד שקל.

ברקע לירידות החדות בני"ע של פתאל היום עומד עדכון דרמטי שפרסמה החברה אמש, של תוכנית שתוכננה "לצורך התאמת הוצאותיה לירידה הצפויה בהכנסות". זו כוללת בעיקרה החלטה דרמטית על סגירת כ-50 מתוך 180 מלונות הרשת הפעילים בישראל ובאירופה, נוסף לעצירת מרבית ההשקעות והשיפוצים במלונות, בחינת צעדים למכירת מלונות והכנסת שותפים למלונות, צמצומים מאסיביים במצבת כוח האדם של הרשת והוצאת עובדים לחופשות, פנייה לרשויות בבקשה לקבלת הנחות ודחיות תשלומים והפחתת תשלומים לנותני שירותים וספקים.

כך צנח שווי החזקותיהם של כמה מבעלי השליטה הבולטים בבורסה
 כך צנח שווי החזקותיהם של כמה מבעלי השליטה הבולטים בבורסה

דוד, הדסה והמימוש הגדול ב-2019

עוד כוללת התוכנית "בחינת אפשרויות של מימון מחדש לנכסים לא ממומנים או לנכסים ממומנים עם LTV (יחס חוב לשווי, א' ל') נמוך באופן יחסי וכן פריסה מחדש של חלק מהאשראי הבנקאי של החברה".

בפתאל מעריכים, כי ביצוע פעולות אלה "עשוי להביא לקיטון משמעותי בתזרים ההוצאות השוטפות של הקבוצה בחודשים הקרובים, באופן שיהיה בו כדי להפחית במידה מסוימת את ההשפעה הישירה של הקיטון המהותי שצפוי בהכנסותיה בחודשים הקרובים".

יחד עם זאת, הדגישו שם כי "היות וחלק מפעולות אלה תלוי במידת שיתוף הפעולה, הנכונות והרצון הטוב של צדדי ג' (ובכלל זה רשויות במדינות הפעילות של הקבוצה), אין כל ודאות שיעלה בידי החברה להשים את הפעולות".

פתאל אמנם סובל מירידת שווי דרמטית בהחזקותיו, אולם השכיל (יחד עם בת זוגו לשעבר) לממש נתח מהן במהלך השנה שעברה, חלקן כשמניית החברה הייתה קרובה לרמת השיא שלה, בתמורה כוללת של כ-550 מיליון שקל - רובה (כ-460 מיליון שקל) לדוד פתאל, מייסד, יו"ר ומנכ"ל החברה, והיתרה הדסה.

רוב השווי של אלרוב נדל"ן נמחק

לצד דוד פתאל, נפגע מרכזי מגל הירידות בבורסה, הוא כאמור יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק ששווי החזקותיו "על הנייר" בחברה (כ-62% מההון) התכווץ תוך חודש כמעט ב-3 מיליארד שקל. השווי הנוכחי של אותן החזקות עומד כיום על שווי מצומק של כ-400-450 מיליון שקל - לעומת כ-3.2 מיליארד שקל באמצע חודש פברואר. זאת בזמן ששווי הקבוצה התכווץ לכ-700 מיליון שקל בלבד, לעומת שווי של כ-5.2 מיליארד שקל לפיה נסחרה לפני כחודש.

עוד בעל הון שסופר הפסדים כבדים הוא אלפרד אקירוב, בעל השליטה בחברת ההשקעות אלרוב נדל"ן . פעילותה של אלרוב, בדומה לפתאל החזקות, מתרכזת גם היא בתחום המלונאות בנוסף לפעילותה בתחום הנדל"ן המניב. כבר לפני שלושה שבועות החברה עדכנה על צפי לירידה בהכנסות ממלונותיה גם בישראל וגם באירופה, בעיקר בשל ביטול הזמנות קיימות לצד ירידה בהזמנות עתידיות.

המסחר במניית אלרוב נדל"ן התאפיין היום בירידות שערים חדות, כחלק מכיוון השוק, והן עמדו על כ-11% בנעילה. ירידות אלה סיכמו למניה ירידה חודשית של כ-60%, והובילו את החברה להיסחר לפי שווי של כ-1.5 מיליארד שקל - מה שמשלים לה איבוד ערך של כ-2 מיליארד שקל מאמצע פברואר, אז נסחרה לפי שווי של כ-3.5 מיליארד שקל.

שווי החברה ירד מתחילת החודש בכ-2.5 מיליארד שקל, ועמד אחרי הירידות היום על כ-1.5 מיליארד שקל, לעומת כ-4 מיליארד שקל לפני חודש. ירידה זו משקפת "היעלמות" של קרוב ל-2 מיליארד שקל משווי החזקותיו "על הנייר" של אקירוב (כ-73%) ושל ילדיו שרון וג'ורג'י אקירוב (כ-5%) בחברה, שעמדו בתחילת החודש על יותר מ-3 מיליארד שקל וכיום מסתכמים בכ-1.2 מיליארד שקל.

נוסף לפעילות הנדל"ן שלה, אלרוב נדל"ן מבצעת השקעות בני"ע, שכוללות בעיקרן החזקה במניות בנק לאומי , שאיבדו גם הן חלק משמעותי משווין בגל הירידות האחרון (ירידה חודשית של כ-25%). בנוסף, אלרוב נדל"ן נפגעה בצורה חדה ומהירה מהשקעה שביצעה לאחרונה במניות כלל ביטוח , שמנייתה בולטת גם היא בחלק התחתון של התשואות בבורסה עם צלילה של יותר מ-50% בערכה תוך חודש. ירידות אלה נרשמות לאחר שאלרוב נדל"ן עדכנה על עיקר הרכישה שביצעה ממניות כלל ביטוח בדוחותיה הכספיים האחרונים, שפורסמו בחודש נובמבר, ובסך הכול רכשה נתח של כ-5% ממניות חברת הביטוח בחודשים האחרונים תמורת כ-150 מיליון שקל.