עשרות אדריכלים קוראים לוועדות התיכנון לחזור ולתפקד למרות הקורונה

במכתב למנכ"לית מנהל התכנון דלית זילבר, האדריכלים יוצאים נגד החלטת מנהל התכנון לעצור את פעולת ועדות התיכנון ולבטל את לוחות הזמנים להם נדרשות רשויות הרישוי

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי
מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר / צילום: ענבל מרמרי

מכתב שעליו חתומים עשרות אדריכלים נשלח היום למנכ"לית מנהל התכנון, דלית זילבר, ובו מחאה נגד ההחלטה לעצור את פעולת ועדות התיכנון וביטול מגבלות הזמנים של תגובת הוועדות לשלבי התיכנון השונים בגלל מגיפת וירוס הקורונה. לטענת האדריכלים, מנגנון גביית השכר של אדריכלים עצמאיים מבוסס על תשלום לפי שלבי קידום הפרוייקט וללא שיתוף פעולה יעיל של רשויות הרישוי הם לא יוכלו לקבל תשלום על עבודתם.

מערכת "רישוי זמין" הוקמה בהתאם לתיקון 101 לחוק התכנון והבנייה, כניסיון לשפר ולייעל את תהליכי הרישוי והבנייה. המערכת הנה מערכת אחידה ארצית ומקוונת. היא משמשת את ציבור עורכי הבקשות, את רשויות הרישוי וכן גופים נוספים ומלווה אותם בכל שלבי רישוי הבנייה והביצוע של עבודות הבנייה. המערכת החדשה קובעת ומפרטת לו"ז מאד ברור להליכי הרישוי. כך לדוגמא, בתהליך הרישוי המלא ללא הקלות, על הרשות העירונית לספק תיק מידע בתוך 30 יום, לדון בבקשה בתוך 45 יום מאז הגשתה, ולתת אישור רישמי בתוך 5 ימים אחרי תשלום האגרות.

ב-14.3.20 התפרסם מכתב רישמי, שעליו חתומה רות שוורץ חנוך, סמנכ"לית מנהל התיכנון לרגולציה, שמבהיר כי בשל מגפת הקורונה יבוטלו מגבלות הזמנים של הוועדות. במילים אחרות, בעת הזו מסיר מנהל התיכנון אחריות לקידום תוכניות לפי הלו"ז הרגיל.

אדר' אלון בן נון: "עשו מערכת מקוונת כדי שלא נפריע לפקידים בעירייה בגופנו, ואז, ברגע הראשון שבו באמת צריך את זה מודיעים ששום דבר לא עובד. המערכת הזאת בנויה על לוחות זמנים קשיחים. כלומר, מהרגע שנכנסת תוכנית, יש להם 45 יום או 90 יום לתת החלטת וועדה. הדחייה הזאת אומרת שאנחנו לא מקבלים שום החלטה מהוועדה וגם לא מסוגלים להגיש ללקוחות שלנו חשבונות על התקדמות בעבודה".

מה משמעות התמשכות מגיפת הקורונה מבחינתך, כאדריכל עצמאי?
"יש לי רזרבות, אבל בלי ספק זה ידרוש ממני לצמצם כוח אדם ואת הפעילות שלי. לשבת ולחכות. אני מבין שהחליטו שאסור להתכנס, אבל איך זה קשור לבדיקת תוכניות? אם זו תוכנית שלא דורשת החלטת ועדה, כלומר אין בה בכלל הקלות, והיא הולכת לוועדה הכוללת את מהנדס העיר וראש אגף רישוי. אין סיבה שבקשות כאלה לא יקודמו כרגיל. בחוני הרישוי נמצאים במשרד. זה שם. לא ברור למה לא ניתן לקדם את זה להחלטת ועדה. מה הסיפור הזה?".

אדר' אסף אשרוב, מיוזמי המכתב, סבור שמדובר בהחלטה הרסנית עבור מגזר שלם: "המדינה השקיעה עשרות מליוני שקלים במערכת מקוונת שמאפשרת לכל אחד לעבוד דרך האינטרנט. ההודעה של דלית זילבר שמבטלת את ההגבלה של מניין הימים, כלומר זה שהוועדות המקומיות לא מחוייבות בלוחות זמנית, היא הרסנית עבורנו. זה אבסורד שהמערכת, שנועדה לאפשר עבודה מרחוק, מושבתת. הרי בסופו של דבר העובדים יכולים לעבוד גם מהבית. הוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ובנייה מושבתות ומבטלות את כל מקורות הפרנסה שלנו. ההחלטה הזאת מתייחסת בעיקר למגזר הציבורי (רשויות) ולא אלינו, ומדובר בכ-5,000 אדריכלים עצמאים. אנחנו מבקשים להחזיר חזרה את מניין הימים ולקבל לוחות זמנים ברורים ובנוסף, לאפשר עבודה און ליין".