חברות התעופה האמריקאיות מבקשות חבילת חילוץ בהיקף 50 מיליארד דולר

מדובר בסכום הגדול פי 3 מהסכום שקיבלו אחרי התקפות הטרור של 11 בספטמבר 2001 • מקורב ל"וול סטריט ג'ורנל": החברות הודיעו לממשל כי יהפכו לחדלות פירעון כבר בסוף מאי ללא סיוע פדרלי • טרמאפ: נתמוך בחברות התעופה האמריקאיות ב-100%

אישה עם מסכה בנמל התעופה רונלד רייגן בוושינגטון, ארה"ב / צילום: Andrew Harnik, AP
אישה עם מסכה בנמל התעופה רונלד רייגן בוושינגטון, ארה"ב / צילום: Andrew Harnik, AP

בעקבות משבר הקורונה, חברות התעופה בארה"ב מבקשות מהממשל סיוע כספי של מעל 50 מיליארד דולר - יותר מפי שלוש מהחילוץ שהן קיבלו אחרי התקפות הטרור של 11 בספטמבר 2001.

הצורה המדויקת של הסיוע, וההיקף, מצויים בדיונים עם ממשל טראמפ ומנהיגים בקונגרס. חבילת סיוע אפשרית תכלול הלוואות בגיבוי ממשלתי, מענקי מזומנים ואמצעים נוספים כמו הקלות מס וביטולי היטלים, לפי איגוד של חברות תעופה וגורמים נוספים שמקורבים לדיונים.

"אנחנו נתמוך בחברות התעופה ב-100%", אמר הנשיא טראמפ במסיבת עיתונאים אתמול (ב'). "אנחנו חייבים לתמוך בהן. זו לא אשמתן". 

איגוד Airlines for America) A4A) מבקש גם סיוע בסך 8 מיליארד דולר במענקים וערבויות לחברות טיסות מטען. נמלי התעופה מבקשים בנפרד 10 מיליארד דולר כדי לכסות על הפסדים שנתיים שכבר מתקרבים ל-9 מיליארד דולר, לפי יודע דבר.

חברת התעופה הגדולה יונייטד איירליינס  מעריכה שהכנסותיה במרץ יהיו נמוכות ב-1.5 מיליארד דולר יחסית למרץ 2019, ושהחברה תסיים את הרבעון הראשון בהפסד. איגוד A4A מסר שכל שבע חברות התעופה שהוא מייצג יישארו ללא כסף במחצית השנייה של השנה או לפני כן. "אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להמתין זמן רב לסיוע", מסר האיגוד.

חברות התעופה ספגו ירידה מהירה בהזמנות הכרטיסים כאשר מגפת הקורונה התפשטה ברחבי העולם. כאשר התרחיש הגרוע ביותר שהן צפו התממש, הן התחילו לבצע קיצוצים עמוקים עוד יותר בלוחות הטיסות שלהן. לפי מקור מקורב, חברות תעופה גדולות הודיעו לממשל שהן יהפכו לחדלות פירעון כבר בסוף מאי ללא סיוע פדרלי.

חבילת הסיוע המוצעת תחייב אישור בקונגרס, וכמה מחוקקים בשתי המפלגות כבר החלו לאותת שיתנגדו למה שנראה בעיניהם כחילוצים של תאגידים. ציר בית הנבחרים מאט גץ, רפובליקני מפלורידה, אמר ב"פוקס ניוז" שלשום בלילה ש"כל לוביסט בוושינגטון תכנן כעת את החילוץ הגדול הבא, בין אם זו תעשיית התעופה או אוניות הקרוזים. אנחנו לא זקוקים לחילוצים תאגידיים גדולים בגלל הנגיף הזה, אנחנו צריכים לחשוב על העובדים".

הסנטור אדוארד מרקי, דמוקרט ממסצ'וסטס, אמר שכל עזרה לחברות התעופה צריכה להיות עם תנאים כמו איסור גביית כסף על שינויים בטיסות והגנה על עובדים.

שר האוצר סטיבן מנושין אמר שלשום שהממשל שוקל סיוע לכמה מגזרים, אך דחה את הרעיון שהסיוע יהיה חילוץ כלכלי. "אם אתה מספק נזילות לעסקים טובים שרק זקוקים לנזילות לשלושה עד שישה חודשים, ויש לך ביטחונות טובים, זה לא חילוץ", הוא אמר.

בכירים בבואינג מנהלים במקביל דיונים עם גורמים בקונגרס ובממשל על עזרה כספית ליצרנית המטוסים ולספקים שלה, במסגרת סיוע רחב יותר לתעשיית התעופה, מסר אתמול מנהל בבואינג.

בואינג ממשיכה לייצר מטוסים במפעל שלה באברט, מדינת וושינגטון, ליד סיאטל, אך ייצור מטוסי מקס 737 נעצר בעקבות שתי ההתרסקויות שהיו למטוסים אלו, שגרמו לכ-400 הרוגים.

חברת התעופה יונייטד איירליינז מסרה שלשום שהיא תפחית בחצי את לוח הטיסות המתוכנן שלה לאפריל ומאי, והיא בדיונים עם ועדי העובדים על צעדים שיכללו חופשות, קיצוצי שכר או אמצעים אחרים כדי להנמיך את עלויות העבודה. גם באפריל ומאי, יונייטד מעריכה שמטוסיה יטוסו בתפוסה של רבע מהמושבים בלבד.

דלתא איירליינס  ואמריקן איירליינס  הודיעו גם הן על קיצוצים עמוקים בלוח הטיסות, הקפאת גיוסי עובדים וחופשות ללא תשלום לעובדים שירצו בכך.