האיטלקים: איתרנו את "פציינט אפס" שהוביל להתפרצות

עד כה נאבקו האיטלקים להבין כיצד התפשטה המחלה מבלי להתגלות במשך חודש בצפון איטליה, עד שגרמה להתפרצות האלימה שהביאה ליותר מ-2,150 קורבנות נכון לעכשיו • אז מי הוא מדביק העל המסתורי?

מתקן חירום לטיפול בחולי קורונה באיטליה / צילום: Claudio Furlan, Associated Press
מתקן חירום לטיפול בחולי קורונה באיטליה / צילום: Claudio Furlan, Associated Press

רופאים באיטליה סבורים כי איתרו את "פציינט אפס" - החולה הראשון בקורונה שהביא את המחלה באופן סמוי לצפון איטליה - וכי מדובר בגרמני.

עד כה נאבקו האיטלקים להבין כיצד התפשטה המחלה מבלי להתגלות במשך חודש בצפון איטליה, עד שגרמה להתפרצות האלימה שהביאה ליותר מ-2,150 קורבנות נכון לעכשיו, ולספק-קריסה של מערכת הבריאות בלומברדיה.

לפי מאסימו גאלי, ראש המחלקה למחלות זיהומיות בבית חולים במילאנו, מי שהביא את המחלה לצפון המדינה היה גרמני שזהותו לא ידועה - עובד בחברת החלקים למכוניות Webasto. בגרמניה, המקרים הראשונים במדינה עוד בסוף ינואר היו של עובדים מחברה זו, שהיו בקשר הדוק עם מבקרים סינים מווהאן שהגיעו ועזבו לפני המודעות העולמית למגפה.

מקבץ החולים בגרמניה, סמוך לעיר מינכן, בודד וטופל בבית חולים מקומי. לפי גאלי, ככל הנראה אחד ממי שהיה בקשר עם העובדים הסינים העביר לאחר מכן את הנגיף למפעלי החברה הגרמנית בטורינו ובבולוניה, הסמוכות למחוז לומברדיה, ומשם התפשט הנגיף בכל רחבי צפון-איטליה.

לפי הפרופסור האיטלקי, הבסיס לטענה זו הוא דמיון גנטי שנמצא בין הנגיפים שבודדו מהחולים מסניף החברה במינכן, לבין נגיפים שבודדו מחולים בקודוניו, שבה אותר המקרה הראשון בצפון איטליה. העיתון הגרמני "זידויטשה צייטונג", שדיווח על התיאוריה, הוסיף כי מומחים מסיאטל ו-ווירולוגים אחרים "הגיעו לאותה מסקנה בנוגע לדמיון הגנטי".

אותו מדביק-על - שהיה יכול להיות גם סיני ולא רק גרמני - ושלא אותר בזמן אמת, נחשב על ידי האיטלקים לאחראי להתפרצות בצפון איטליה. החברה הגרמנית, עם זאת, מסרה כי לא ידוע לה על כל עובד שעבר מגרמניה לאיטליה בזמנים שמתאימים לתסריט האיטלקי.

בכל מקרה, מוסיף העיתון, תיאוריה זו מתיישבת עם עוינות רבה שהאיטלקים חשים לגרמניה בימים אלה - לאחר שברלין עצרה את כל מכירת המסיכות וחומרי החיטוי למדינות אחרות ושמרה אותם לעצמה, לא סייעה לאיטליה בתחום הטיפול הנמרץ וגם הודיעה על סגירת גבולות.

כותרת מאמר המערכת של העיתון האיטלקי "לה רפובליקה" היתה "פעם היתה אירופה", וביקר את "הצעדים הגרמנים האנוכיים", לעומת העובדה שסין היא זו שמושיטה עזרה לאיטליה - באמצעות שליחת רופאים ומכונות הנשמה בימים אלה.