לאחר שהקלה לגבי ההון הרגולטורי, רשות שוק ההון תקל על ניהול ההתחייבויות של חברות הביטוח

הרשות פרסמה טיוטת חוזר "לעניין מדידת התחייבויות – בדיקת נאותות העתודה", שאמור להפחית את התנודתיות בדוחות הכספיים של חברות הביטוח, שבשנים האחרונות גברה באופן ניכר

משה ברקת / צילום: רפי קוץ
משה ברקת / צילום: רפי קוץ

הממונה על רשות שוק ההון, ד"ר משה ברקת, ממשיך בשינוי הכללים שהשיתו קודמיו בהיבטים שהביאו להגדלת עתודות ולצורך לחזק את ההון הנדרש רגולטורית. היום פרסמה רשות שוק ההון טיוטת חוזר "לעניין מדידת התחייבויות - בדיקת נאותות העתודה (LAT)". מדובר במהלך שעשוי להשפיע על דוחות חברות הביטוח הגדולות שמחזיקות בתיקי ביטוח חיים גדולים, ובראשן מגדל וכלל ביטוח, ולהקטין את התנודתיות בתוצאותיהן.

במסגרת הטיוטה נכתב כי "חוזר זה נועד לעדכן את אופן חלוקת מוצרי הביטוח השונים בין תיקי הביטוח לצורך מדידת בדיקת נאותות העתודה (LAT). כבר החל מהדוח הכספי לרבעון הראשון השנה שיסתיים ב-31 במרץ 2020, ושבו צפויות החברות להציג תוצאות חלשות במיוחד בצל הירידות החדות בשוקי ההון בשל סערת הקורונה. מאותו מועד יעודכנו לאחור העתודות של חברות הביטוח בהתאם לחוזר, לכשיהפוך למחייב - דבר שצפוי להפחית את התנודתיות הרבה שנרשמה בדוחותיהן בשנים האחרונות.

המהלך האמור קורה בצל מהלכים נוספים, כגון הארכת תקופת הפריסה ליישום מלא של הוראות משטר ההון החדשות שמוחלות על הענף - הסולבנסי 2. משמעות הארכה תקופת הפריסה הינה הקלה על החברות שחלקן התקשו בעמידה בפריסה המואצת יחסית בישראל ביחס לאירופה (שם נוסח הסולבנסי), ובעיקר מגדל.

המהלך שהרשות מובילה בטיוטת החוזרים ביחס לעתודות יוצא מכך שלתפיסתה "במהלך התקופה האחרונה גברה באופן ניכר התנודתיות בדוחותיהן הכספיים של חברות הביטוח עקב הירידה המשמעותית בשיעור הריבית במשק, לצד התנודות בשווקים". ברשות מסבירים כי "התנודתיות בדוחות נובעת ברובה משינויים בהפרשות חשבונאיות בעקבות השינויים המתוארים לעיל, וזאת כחלק מהכללים שנקבעו בישראל לעניין אופן חישוב בדיקת נאותות העתודות (Liability Adequacy Test) (להלן - LAT) הנדרשת מכוח תקן דיווח כספי בינלאומי מספר 4 (IFRS)".

עוד הם מפרטים, כי "בתקופה האחרונה ביצעה הרשות בחינה חוזרת לכללים שנקבעו בישראל תוך ביצוע השוואה בינלאומית וכלכלית", ומהם עולה המסקנה כי "נדרש שינוי באופן ההקבצה של מוצרי הביטוח השונים לצורך חישוב ה-LAT, וזאת במטרה להביא לשיקוף כלכלי טוב יותר של ההון בדוחות הכספיים, לצד הקטנת תנודתיות היתר, אשר מקשה על ניתוח תוצאותיהן של חברות הביטוח בראיית מבוטחים, חוסכים, משקיעים, מבטחי משנה ומשתמשים נוספים בדוחות הכספיים".

ברשות מסבירים כי בטיוטה החדשה "חברת ביטוח נדרשת לבצע בדיקת LAT בסוף כל תקופת דיווח, במסגרתה בוחנת חברת הביטוח האם עתודות הביטוח שהוכרו על ידו בשיטת האמידה הפנימית שלה הן נאותות ( Adequate), בהשוואה לאומדנים שוטפים של תזרימי מזומנים. ככל שהעתודות אינן מספקות, על חברת הביטוח להגדילן, ולהכיר בפער בדוח רווח והפסד". עוד הם מוסיפים, כי "במסגרת תיקון זה מוצע לקבוע כי בדיקת ה-LAT תחושב תוך קיבוץ מוצרי ביטוח חיים (למעט מוצרי סיעוד) וזאת במקום חישוב עבור כל מוצר ביטוח חיים בנפרד", כאשר "שינוי זה מאפשר להביא בחשבון במבחן גם סוגי פוליסות שהונפקו המגלמות רווח, ולא רק כאלו המגלמות הפסד. שינוי זה צפוי לצמצם את התנודתיות כאמור בדוחות הכספיים", גורסים בפיקוח.