לפני מצב החירום: השופטת סירבה לדחות דיון לעורכת דין ששלושה מילדיה נמצאו בבידוד

בהחלטתה כתבה השופטת אסתר שטיין כי "לא ברור מדוע יש צורך בבידוד כאשר המבקשת אינה שוהה בבידוד אלא רק ילדיה. לנוכח האמור על הצדדים להתייצב" • דוברות הרשות השופטת בתגובה: "ביהמ"ש סבר בטעות כי הבקשה נוגעת לבעלת הדין עצמה ולא לבאת-כוחה"

השופטת אסתר שטיין / צילום: דוברות הרשות השופטת
השופטת אסתר שטיין / צילום: דוברות הרשות השופטת

בתחילת השבוע, ביום ראשון, היה אמור להתקיים דיון קדם-משפט בעניין חלוקת ממון של בני זוג בבית המשפט לענייני משפחה בראשון-לציון. אלא שבאמצע השבוע שעבר קיבלה עו"ד ליטל יעקובוביץ-דראי, באת-כוחה של האישה, הודעה כי שלושה מתוך חמשת ילדיה חייבים בבידוד בשל מגע עם חולה קורונה מאומת בבית הספר.

בשל הנסיבות הבריאותיות, וכן בשל העובדה כי מדובר בתיק רכוש שאין בו דחיפות, ביקשה עו"ד יעקובוביץ-דראי מעורכת הדין של הצד השני לדחות את הדיון. הבקשה הוגשה עוד בטרם חתם שר המשפטים אמיר אוחנה בלילה שבין שבת לראשון על צו המורה על דחיית כל הדיונים הלא דחופים. 

עו"ד יעקובוביץ-דראי פנתה לשופטת אסתר שטיין, תוך שהיא מסבירה כי כאם לילדים היא חייבת להישאר בבית עם ילדיה שבבידוד, אולם בקשתה נדחתה. בהחלטתה כתבה השופטת שטיין כי "לא ברור מדוע יש צורך בבידוד כאשר המבקשת אינה שוהה בבידוד אלא רק ילדיה. לנוכח האמור על הצדדים להתייצב".

עו"ד יעקובוביץ-דראי הגישה בקשה לעיון חוזר. בעקבות זאת התגייסו לסייע לה המשנה לראש לשכת עורכי הדין, עו"ד יוסף ויצמן, וראש מחוז מרכז, עו"ד רומי קנבל. אולם ההחלטה לא שונתה. השופטת שטיין כתבה כי "בהמשך להחלטה הקודמת, אם לא יימצא פתרון לשהיית המבקשת (האישה בתיק הגירושים, א' ג') עם ילדיה, יתקיים הדיון במועדו, כאשר באת-כוח המבקשת (עו"ד יעקובוביץ-דראי, א' ג') תתייצב לדיון, והמבקשת תהיה זמינה באמצעות קשר טלפוני או פייס טיים".

עו"ד יעקובוביץ-דראי המיואשת שלחה בקשת הבהרה, לאור העובדה כי לא ילדיה של המבקשת בבידוד, אלא ילדיה שלה. ובכל אופן, איזו הצדקה יש לקיים דיון לא דחוף באמצעות קשר טלפוני. משלא הגיעה תשובה מצד השופטת, הודיעה עו"ד יעקובוביץ-דראי לבית המשפט, סמוך לחצות במוצאי שבת, כי בשל חובתה לשמור על בריאות הנוכחים, היא לא תוכל להגיע לדיון.

שעה לאחר מכן חתם שר המשפטים אוחנה על צו המורה על דחיית כל הדיונים הלא דחופים, ובכך באו ייסוריה של עורכת הדין לסופם.

התנהגות לא קוליגיאלית

יצוין כי סיפור זה הובא לידיעת "גלובס" לא על-ידי עו"ד יעקובוביץ-דראי. עם זאת, נמסר מטעמה כי "יש לי רק להצטער על ההחלטות שהתקבלו על-ידי בית המשפט בבקשת הדחייה המוצדקת שהוגשה על-ידי כששלושה מילדיי הקטנים בבידוד, נוכח משבר הקורונה. בתי המשפט נדרשים לגלות הבנה בשעות מצוקה אלה, ובפרט כלפי עורכי דין שהם זרועו הארוכה של בית המשפט.

"לשמחתי, עם קבלת צו החירום של שר המשפטים בלילה טרם מועד הדיון, בא ענייני האישי לפתרון. צר לי גם על האטימות וההתנהגות הלא קולגיאלית של עורכת הדין בצד השני, והנושא ייבחן בעתיד גם בהיבט האתי. בשעת משבר זו אנו נדרשים לגלות ערבות הדדית זה לזה".

מדוברות הרשות השופטת נמסר בתגובה: "נוכח בקשות רבות שהוגשו לבית המשפט בנסיבות מצב החירום ובשל הרצון להמשיך לקיים דיונים במגבלות, סבר בית המשפט בטעות כי הבקשה, שלפיה לא ניתן לקיים דיון בשל תנאי בידוד, נוגעת לבעלת הדין עצמה ולא לבאת-כוחה. לבקשה לא צורפה תגובת הצד שכנגד, שהייתה עשויה להבהיר את זהות המבקשת. החלטתו של בית המשפט לקיים דיון באמצעים טכנולוגיים נועדה להתחשב בבקשה, אולם הסתמכה על אותה הנחה שגויה לגבי זהות המבקשת. בהודעת הבהרה שהוגשה בהמשך הבין בית המשפט כי נפלה שגגה, אולם בעת הזו התייתרה האפשרות לקיים דיון בשל הנחיות הפעילות החדשות, ובית המשפט הורה ממילא על דחיית מועד הדיון. נציין כי מדובר על תיק משפחה תלוי ועומד אשר על-פי דין מתנהל בדלתיים סגורות".