דעה: להקל על האזרחים מיד בכסף ששייך להם

המפתח ל"קסם" הזה נמצא אצל רשות המסים • בכל שנה נצברים כ-650 מיליון שקל עודפי גביית מס הכנסה משכירים, שעבדו חלקיות שנה או אצל מספר מעבידים בו-זמנית, ולא דרשו החזר מס. מדובר בכסף ששייך ברובו לשכירים המוחלשים במדינה – ויש להחזיר להם אותו

מנהל רשות המסים, ערן יעקב./ צילום:  כדיה לוי
מנהל רשות המסים, ערן יעקב./ צילום: כדיה לוי

בימים אלה אנו חווים משבר אדיר וכנראה חסר כל תקדים שהוא לא רק בריאותי, אלא גם כלכלי. מול התחזיות שהמגפה תחלוף תוך מספר שבועות, אין כמעט ספק שהנזקים הכלכליים יהיו איתנו עוד זמן רב. ברמת האזרח הפשוט נפגעים קודם כל, כמו תמיד, החלשים ביותר - אנשים שעובדים בענפים כמו מלונאות, מסעדנות, בידור, רבים מהם במשרות חלקיות או מזדמנות ובשכר נמוך. אנחנו מציעים פתרון שיכול להקל על חלק משמעותי מהם באופן ניכר, בכספים שמבחינה חוקית שייכים לאותם שכירים.

המפתח ל"קסם" הזה נמצא אצל רשות המסים. לפי דוח של מבקר המדינה, נצברים כל שנה כ-650 מיליון שקל עודפי גביית מס הכנסה משכירים, אשר עבדו חלקיות שנה או אצל מספר מעבידים בו-זמנית, ולא דרשו החזר מס. מדובר בכסף ששייך ברובו לשכירים המוחלשים במדינה, אשר אינם יודעים כי הוא מגיע להם, או כאלה שהפרוצדורה לקבלת כספם היא מורכבת מדי עבורם.

יצוין שמדובר בסכומים עצומים: באופק של 5 שנים, הסכום הכולל מגיע ליותר מ-3 מיליארד שקל. ברמת משק הבית, מדובר בסכומים של עשרות אלפי שקלים לכל תקופת ההחזר. אלה גם סכומים משמעותיים מאוד מבחינת משקי הבית וגם סכומים שצודק ונכון להשיב אותם לאותם משקי בית שהכסף הזה שייך להם בדין. אולם מעבר לכך - מדובר בחלוקת כספים פרוגרסיבית שתעזור לשכבות היותר ממונפות באוכלוסייה, שרשת הביטחון שלהם יותר מצומצמת, ושהיכולת שלהם לחצות את המשבר בהצלחה מוטל בספק.

לכן, על הממשלה ו/או על הכנסת להורות באופן מיידי לרשות המסים לבצע את השומות לשכירים באופן יזום וממוחשב, ולהחזיר לאלתר את העודפים למי שמגיע לו. לרשות המסים יש את כל המידע בדבר הכנסותיהם של שכירים באמצעות הדוחות שהמעסיקים שולחים בסוף כל שנה, ואין שום סיבה שהדבר לא יבוצע כצעד ראשון להקלת המצב של האזרחים אשר ספגו וסופגים פגיעה כלכלית חמורה בגלל המגיפה.

אנחנו ב"צדק פיננסי" זיהינו את המחדל הזה, ופנינו לפני מספר חודשים לבית המשפט בתובענה ייצוגית, לשם השבת הסכומים הללו לאותם מאות אלפי אזרחים, אשר אין להם יכולת או מודעות לקבל את החזרי המס. על מנת לסבר את האוזן, נציין, שחוברת ההוראות למילוי הטופס המקוון להחזר מס היא באורך של יותר ממאה עמודים. גם העובדה שיש במשק כ-80 חברות שמציעות את השירות הזה בתשלום מעידה כאלף עדים שהתהליך לא פשוט, ואינו נגיש ונהיר למרבית האזרחים הזכאים לו. זה הזמן עבור המדינה לתקן את העוול - ולהפוך את התהליך לכזה שניזום על ידי רשות המסים, דבר שהוא אפשרי, נכון וצודק מכל בחינה.

אף לא אחד מאיתנו ייחל לאירוע כמו המגיפה הנוכחית, אבל בהינתן המצב, זאת הזדמנות מצוינת למדינה להשיב לאותם שכירים מוחלשים את הסכומים ששילמו ביתר. מדובר בכסף ששייך להם, ואשר רק מטעמים טכניים לא הגיע חזרה לידם. זה כסף אשר יכול לסייע לפתור מצוקה כלכלית מעיקה ביותר שמתרגשת עליהם בימים אלה. זה יהיה תיקון נכון של עוול היסטורי. לכן בימים אלו כשהמדינה עמלה על תוכניות כלכליות של מתן כספים הלוואות ומענקים לפנים משורת הדין, שומה עליה קודם לכך לתת את הכספים המגיעים בדין לאותם אזרחי המדינה. ויפה שעה אחת קודם. 

ד"ר הראל פרימק ועו"ד נילי אבן-חן מכהנים כיושב ראש משותף ומנכ"לית של עמותת צדק פיננסי, לקידום התחרותיות, השקיפות וההוגנות במערכת הפיננסית והכלכלית