משבר הקורונה מביא לדחיית פרישתה של המפקחת על הבנקים בחודש לפחות

בנק ישראל: "לנוכח התפתחות אירוע נגיף הקורונה והשלכותיו והמעבר של בנק ישראל לעבודה במתכונת חירום, החליט הנגיד פרופ' אמיר ירון, בתיאום עם המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, והמפקח הנכנס, יאיר אבידן, שד"ר בר תדחה את מועד סיום תפקידה ל-17 למאי 2020"

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר. פרישתה תידחה / צילום: איל יצהר, גלובס
המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר. פרישתה תידחה / צילום: איל יצהר, גלובס

משבר הקורונה מביא לדחיית פרישתה בפועל של המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, וכניסתו של היורש יאיר אבידן, בחודש לפחות. המפקחת בר אמורה הייתה לפרוש ב-15 באפריל, כמה חודשים לאחר שהודיעה על רצונה לפרוש, זמן קצר לפני תום כהונתה המלאה. מאז כבר נבחר לה מחליף, ואולם המשבר הכלכלי-ריאלי שמתרחש בימים אלה בעקבות עצירת הפעילות במשק ושליחת עשרות אלפי מפוטרים ועוד עצמאים רבים הביתה וללא הכנסה, טרפו את הקלפים.  

למשבר זה צפויות להיות השלכות רבות וניכרות על המערכת הבנקאית, בעיקר מזווית האשראי - הן זה שכבר חולק ושיש לדאוג להשבתו והן מצד האשראי העתידי, תחת רצון הבנק המרכזי לספק חמצן למשק ולא להיקלע למחנק אשראי. במסגרת זו הפיקוח עומד בקשר רציף מהרגיל מול הבנקים ומקבל החלטות חריגות ביחס להקלות בהוראות הפיקוח - דבר שמצריך את המשך כהונתה של בר. 

הבוקר (ד') נמסר מבנק ישראל כי "לנוכח התפתחות אירוע נגיף הקורונה והשלכותיו והמעבר של בנק ישראל לעבודה במתכונת חירום, החליט נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בתיאום עם המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, והמפקח הנכנס, יאיר אבידן, שד"ר בר תדחה את מועד סיום תפקידה ל-17 למאי 2020, אז ייכנס יאיר אבידן לתפקידו, לאחר חפיפה שתארך מספר שבועות. הדחייה תאפשר הן התמודדות רציפה עם המשבר והן העברת אחריות מקצועית ומתאימה, במציאות הקיימת".

עוד מסר הנגיד כי "אנו נמצאים בתקופה מיוחדת במינה, וחשוב לשמר את הרציפות הניהולית והתפקודית של בנק ישראל והפיקוח על הבנקים. אני מודה לחדוה וליאיר על נכונותם לבצע את ההתאמות הנדרשות לשם כך".  

בראיון שפרסמנו עם המפקחת בר מוקדם יותר השבוע, שאלנו האם היא תדחה את פרישתה בגלל המצב, ואז נמסר מהבנק המרכזי, במה שנראה כרמז לבאות, כי "הנגיד והמפקחת רתומים כעת כל כולם לטיפול במשבר. עוד מוקדם לדון בהארכת כהונה, ובמקרה שיוחלט, נודיע בצורה מסודרת. בכל מקרה, המפקחת תלווה ותסייע לבנק ישראל ולמפקח הנכנס ככל שיידרש גם לאחר סיום תפקידה". 

חדוה בר נכנסה לתפקיד המפקחת על הבנקים באמצע יולי 2015, והיא חוותה שתי תקופות שונות בכהונתה - בתחילה תחת מי שמינתה אותה, הנגידה הקודמת פרופ' קרנית פלוג, ולאחר מכן תחת הנגיד החדש שנכנס לתפקידו בשלהי 2018. בין לבין חוותה בר התקפות מצד המערכת הפרלמנטרית, שריכזה ועדות וחקיקות שנעשו שלא על דעת הפיקוח ושנועדו לשנות סדרי עולם בענף הבנקאות שעליו היא מפקחת.