יוזמה סינית מארגנת בלוקצ'יין למען נפגעי קורונה

החברה הסינית Fuzamei השיקה בפברואר פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין, שתאפשר לתורמים ולזקוקים לסיוע לאתר זה את זה בקלות ובצורה יעילה • מערכת הבלוקצ'יין אמורה לסייע לכל הצדדים במשבר להתנהל במהירות ובשקיפות

משפחה ברחובות בייג'ין הולכת ממוגנת מחשש להדבקות / צילום: Associated Press
משפחה ברחובות בייג'ין הולכת ממוגנת מחשש להדבקות / צילום: Associated Press

והיום בדוח פינטק: על קורונה ובלוקצ'יין. 

מי: 33Charity, פלטפורמת בלוקצ'יין המיועדת לסייע במלחמה בנגיף קורונה, שפותחה על ידי של החברה הסינית Fuzamei.

הצורך: המלחמה בווירוס קורונה דורשת מיידיות. אין זמן התארגנות. עובדים תוך כדי ריצה. קיים צורך גדול מאוד במידע רפואי, בציוד רפואי ובמידע על תורמים ותרומות - וכל זה בעולם שגם בזמן רגוע יותר מוצף במידע שלא פשוט לאתר.

הפתרון: Fuzamei השיקה בפברואר פלטפורמה מבוססת בלוקצ'יין, שתאפשר לתורמים ולזקוקים לסיוע לאתר זה את זה בקלות ובצורה יעילה. 

מה זה בלוקצ'יין: בלוקצ'יין הוא סוג של דף מאזן או אולי רשימה של אינפורמציה. בעוד מאזן בנק סטנדרטי "נכתב במאונך" - שורה עם שם וסכום, ומתחת לה עוד שורה עם שם וסכום - בבלוקצ'יין המידע מרוכז בשרשרת גדלה והולכת של בלוקים של אינפורמציה. כלומר, המידע "נכתב במאוזן".

בעוד שמאזן רגיל נמצא תמיד בידי אדם או רשות המפקחת עליו (למשל, בנק), הבלוקצ'יין הוא מאזן שמפוזר בין אלפי אנשים שונים. ולכן, בלוקצ'יין יכול להיות אנונימי, בעוד חשבון בנק יכול להיות פתוח לרשות המפקחת.

איך זה פועל: הבלוקצ'יין פותר את בעיית המאזן הנגיש ומאפשר מאזן אנונימי וחסין מפני שינויים ורמאות. הרעיון פשוט. במקום אדם אחד או רשות אחת שמחזיקים במאזן, יש כאן מערכת אחרת. המאזן מוצפן ומשוכפל אלפי פעמים. מעין מתנדבים (שמרוויחים גם כסף) מורידים את תוכנת הבלוקצ'יין המכילה את המאזן. המאזן מקודד ובעלי המחשב שבתוכו רצה תוכנת הבלוקצ'יין, אינם יכולים לגשת לאינפורמציה שבבלוקצ'יין.

תוכנות הבלוקצ'יין הנמצאות אצל אותם מתנדבים מחוברות ביניהן ומעדכנות זו את זו. וכך, כשאני נותן הוראה לבלוקצ'יין או מעביר ביטקוין - מטבע דיגיטלי שמבוסס על בלוקצ'יין - אחת מהתוכנות מתעדכנת ראשונה, ומעדכנת אוטומטית את כל התוכנות האחרות במחשבי המתנדבים האחרים. וכך מתקיימת בקרה, ואדם אחד לא יכול לזייף מידע, בלי שהדבר יתגלה.

מה אפשר לעשות עם זה: הבלוקצ'יין הוא טכנולוגיה שעליה מבוסס ביטקוין. הוא פותח במקור כדי לאפשר העברת סימנים שישמשו כמטבע דיגיטלי בטוח ואנונימי, אבל עם השנים השימושים בבלוקצ'יין גדלו והלכו.

יש פלטפורמות של מטבעות דיגיטליים אחרים שפועלים על מערכות בלוקצ'יין, ויש פלטפורמות שמאפשרות להעלות עליהן תוכנות קטנות הנקראות "חוזים חכמים", שירוצו במקביל על אלפי מחשבים ברחבי העולם.

אחד השימושים החדשים והניסיוניים בבלוקצ'יין הוא בתעשיית המזון. המטרה היא לייצר דרך פשוטה ומהירה לזיהוי ההיסטוריה של מוצר מרגע שנמכר על ידי המגדל ועד שהגיע למדף הסופרמרקט. באופן כזה ניתן יהיה להשיג מידע שקוף על טריות של מוצרים, ולאתר מוצרי מזון פגומים או מזוהמים.

בארה"ב הפעילה וולמארט פיילוט כזה, שאפשר לזהות את ההיסטוריה של פרי מנגו מרגע הגידול ועד לאיתורו על מדף מסוים בסניף מרכול מסוים במעט יותר מ-2 שניות. 

ולסיום, בעניין הקורונה: מכיוון שהכל חדש כל כך ונמצא בפיתוח, אני מניח ש-Fuzamei שואפת לאפשר איתור מהיר של בעלי עניין משותף באמצעות פלטפורמת 33 צ'ריטי. תורמים רלוונטיים, המעוניינים לסייע לנפגעי קורונה, יעלו לבלוקצ'יין פרטים שלהם. מוסדות הזקוקים לסיוע יכניסו מידע גם הם, והמערכת תאתר ותסייע להתאים במהירות ובשקיפות. 

הכותב הוא ד"ר לפילוסופיה של הכלכלה, מלמד בבית הספר ליזמות במרכז הבינתחומי הרצליה ובלהב - זרוע הכשרת המנהלים של אוניברסיטת תל אביב. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק.