איך לנקות את הטלפון, מה עושים כדי להימנע ממגע בפנים והאם גם הכלב יכול להידבק? המדריך הפרקטי לחיים תחת קורונה

למה חשוב להפסיק לגעת בפנים (ואיך קרם ידיים יכול לעזור) • איזה יתרונות יש למים וסבון (ומתי בכל זאת מומלץ להשתמש באלכוג'ל) ואיך מחטאים את הסמארטפון (ולמה חשוב לשמור על אזור הטעינה) • טיפים שיעזרו לכולנו לצלוח את המשבר

מחטאים את תחנת הרכבת המרכזית ברומא / צילום: רויטרס
מחטאים את תחנת הרכבת המרכזית ברומא / צילום: רויטרס

היגיינה הפכה למילת המפתח בזמן המאבק במגפה שמתפשטת ברחבי העולם. בין פרסומות בטלוויזיה לקמפיינים של סלבס בטוויטר ובאינסטגרם, כולם מסבירים איך בדיוק צריך לשטוף ידיים (20 שניות, פעמים מרובות ביום), איך להתנהל כשאנחנו הולכים ברחוב (לא לגעת בשום דבר), כיצד לעבוד מרחוק ומה המרחק המינימלי שאנחנו צריכים לשמור זה מזו, כדי לצמצם את סיכויי ההידבקות שלנו בווירוס האלים.

אין ספק: הקורונה מאלצת אותנו לסגל הרגלים חדשים, אך חלקם מאתגרים למדי ונראה לעיתים שכמעט בלתי אפשריים ליישום. למשל, ההנחיה, או הדרישה "להימנע ממגע בפנים", בעיקר לא באזורים הריריים - הפה, העיניים והאף. המשימה המאתגרת גורמת לא אחת לאפקט הפוך; המודעות לכך שעלנו להימנע מאותן פעולות שהיו עד עתה אינסטינקטיביות וחסרות חשיבות, עלולה להפוך אותן לתכופות יותר. שאלות נוספות מייחדות את 'עידן הקורונה'; איך מנקים את הטלפון, האם המרדף אחר האלכוג'ל מוצדק ואיך מתעטשים במצב הזה מבלי להפחיד את הציבור (לתוך המרפק, כמובן).

איך אפשר להפסיק לגעת בפנים 2
 איך אפשר להפסיק לגעת בפנים 2

למה ואיך מפסיקים לגעת בפנים?

המשטחים שאנחנו נוגעים בהם במהלך היום, מלאים בחיידקים, וכעת נוסף להם נגיף הקורונה. כאשר אנחנו נוגעים במשטחים שונים, האצבעות שלנו יכולות להעביר את הנגיף ביעילות מהמשטח לאזורים הריריים בפנים - המקומות שדרכם הכי קל לווירוס לתקוף. אנחנו לא מודעים לכמות הפעמים שאנחנו נוגעים בפנים ביום, ולכן קשה להפסיק עם ההרגל הזה. איך עושים את זה? אפשרות אחת היא להחזיק חבילת טישו זמינה, וכאשר עולה דחף לגרד באזור הפנים, להשתמש באותה פיסת נייר.

עיצרו לרגע ושימו לב למה אתם מגרדים בפנים מלכתחילה. אם אתם מרבים לגרד את העיניים, ייתכן שהן יבשות, ועדיף להשתמש בטיפות עיניים. אם אתם משתמשים ביד כמשענת לסנטר, העדיפו לתקן את תנוחת הישיבה שלכם - ייתכן כי היא איננה בריאה ולא מיטיבה עמכם בכל מקרה. אם אתם משתמשים בעדשות מגע, אולי עדיף לעת עתה להשתמש במשקפיים, כדי להפחית את הגירוי בעין. אגב, אם תהיתם, אנחנו נוגעים בפנים לא פחות מ-16 פעמים בשעה.

כדי להימנע ממגע בפנים, אפשר להעסיק את הידיים במשהו אחר; למשל, כדור לחץ או כל חפץ אחר. אל תשכחו לנקות ולחטא אותו מדי פעם. שימוש בקרם ידיים יכול לעזור לנו לחבר בין ריח מסוים לבין תזכורת שעלינו להימנע ממגע בפנים. גם איפור בעת הזו, יכול להגביר את המודעות - אם ניזהר מלמרוח אותו, נימנע מנגיעה בפנים.

מה עדיף: אלכוג'ל או סבון?

מתמונות התקופה: מדפי הסופרים מרוקנים מנייר טואלט, מסכות ואלכוג'ל. החומר לניקוי הידיים הוא גיבור השעה, כאשר בן לילה הפך להיות אחד המוצרים הפופולריים ביותר בסל הקניות שלנו. האם זה מוצדק? לפי מחקרים ובדיקות, שטיפת ידיים במים וסבון יעילה הרבה יותר מאשר שימוש באלכוהול ג'ל - להלן אלכוג'ל.

לפי ארגון הבריאות העולמי, אלכוג'ל עשוי לא להיות אפקטיבי כאשר הידיים מלוכלכות או שמנוניות, ובאופן כללי, כשאנחנו משתמשים בו הוא אולי הורג חלק מהבקטריות והחיידקים, אך לא מנקה את היד ביעילות כמו סבון ומים. חומר חיטוי לידיים, לא מוריד את הלכלוך מהיד, שכן איננו נשטף. לעומתו, סבון גם הורג את החיידקים, וגם נצמד אליהם ועוזר לשטוף אותם מהיד, הישר לצנרת הביוב. גם אם הסבון לא הצליח להרוג את כל החיידקים, הוא נצמד אליהם, ונשטף יחד עם המים. אלכוג'ל איננו מספיק טוב, והוא פתרון ביניים רק עבור מצבים אשר בהם אין כיור זמין בנמצא.

איך מנקים את הטלפון?

הסמראטפון הוא ככל הנראה הפריט שבו אנחנו נוגעים הכי הרבה - אולי אפילו יותר ממה שאנחנו נוגעים בפנים. אם אנחנו נוגעים במשטח כלשהו או בחפץ, אנחנו יכולים להעביר באופן הזה בקלות חיידקים, לכלוך ווירוסים אל מסך הטלפון שלנו. כדי לדאוג שהטלפון יישאר נקי מסכנה, עלינו לחטא אותו.

לאחרונה, אפל ייצרה סט מדריכים שמסביר כיצד לנקות את המוצרים הטכנולוגיים שלה. הצעד הראשון הוא לנתק את המכשיר מכבל הטעינה ולכבות אותו. לשם חיטויו, החברה ממליצה לקחת מטלית יבשה, להרטיב אותה במעט חומר חיטוי מסוג איזופרופיל, 70% אלכוהול (איתו אנחנו מחטאים בלאו הכי את מד החום הביתי), ובעדינות לנגב את המכשיר הסלולרי. יש להימנע מהעברת המטלית על המגעים ואזור הטעינה, כדי שהנוזל לא יחדור פנימה.

מה עושים עם הכלב?

המשבר הבריאותי שפקד אותנו איננו נחלתם של בני האדם בלבד. משפחות רבות, מסיבה לא ברורה, נוטשות את הכלב שלהן מתוך פחד. אין לכך כל בסיס; לפי ארגון הבריאות העולמי אין שום ראיות המצביעות על כך שחיות מחמד יכולות להיות נשאיות של קורונה או לחלות בעצמן. עם זאת, גם במקרה הזה, יש להקפיד על היגיינה ולשטוף ידיים לאחר הטיול עם הכלב.

"אנשים מקבלים מידע שגוי וניזונים מכתבות חסרות אחריות, שטוענות שכלבים חולים בקורונה", אומר ד"ר חיליק מרום, יו"ר ארגון הרופאים הווטרינרים. "פורסמו בארץ כתבות על כך שכלב בהונג קונג חלה בקורונה. זה לא נכון. התרביות שעשו לאותו כלב זקן וחולה, בן 17, לא חזרו חיוביות לקורונה. הבעלים שלו היה חולה - לא הוא. חיות מחמד לא יכולות לא להידבק ולא להדביק - חד משמעית. אם אני נגוע בקורונה ומשתעל על חיית המחמד שלי, אנחנו מניחים שנגיף הקורונה יכול לשרוד על פרווה שעות בודדות. לכן, ההמלצה היא אנשים שנמצאים בהסגר וכלביהם יוצאים לטיול, עדיף למנוע מאנשים זרים ללטף את הכלבים. ניתן לנקות אותם באמצעות מגבונים ייעודיים שמכילים אלכוהול כשהם חוזרים הביתה".

כמה זמן נשאר הנגיף שורד על משטחים?

מאמר שהתפרסם לאחרונה ב-new England journal of medicine, בדק כמה זמן שורד הווירוס על משטחים שונים. טיפותיו יכולות לשרוד באוויר, כשהוא לא נוגע במשטח, עד כשלוש שעות. על משטח נחושת יכולת ההישרדות שלו היא עד 4 שעות, קרטון - 24 שעות, פלדת אל חלד - עד 48 שעות ופלסטיק עד 72 שעות. אנשים יכולים להיחשף לנגיף דרך האוויר, כשהם חשופים לסביבה שבה אדם חולה השתעל או התעטש למשל. המחקר התבצע בתנאי מעבדה, שלא מדמים את הטמפרטורה והלחות במקומות שונים ולכן ולכן המספרים במציאות עשויים להיות שונים. יש לזכור, שהמחקר בנושא מגפת הקורונה עדיין נמצא בראשיתו, והוא איננו רב.