בגלל הקורונה וכדי לשלם למובטלים: באוצר מתכננים "קיצוץ רוחבי" דו ספרתי

ל"גלובס" נודע כי באוצר נערכים לקצץ את תקציבי ההוצאות של כל המשרדים למעט משרדי הבריאות והביטחון באופן רוחבי ובשיעור של 10-15% • ברקע, משבר הקורונה בכלל והעלייה הדרסטית במספר הזכאים לדמי אבטלה בפרט

משה כחלון / רויטרס
משה כחלון / רויטרס

המשק עובר לעבוד במתכונת מצומצמת. תקנות לשעת חירום שאושרו היום בממשלה מגבילות את שיעור הנוכחות של עובדים בסקטור הפרטי והציבורי ל-30% (בפרטי) ו-35% (בציבורי).

התקנות שאושרו בממשלה ייכנסו לתוקף ביום ראשון הקרוב ויהיו בתוקף למשך ארבעה שבועות. מוקד 104 של פיקוד העורף ייכנס לפעולה ביום ראשון על-מנת לספק תשובות לשאלות מהציבור לגבי יישום התקנות.

התקנות מחלקות את המגזר הפרטי בישראל לשלוש קטגוריות מרכזיות: עסקי פנאי ובילוי יישארו סגורים. לתוך הקטיגוריה הזו הוכנסו גם עסקים כגון חנויות בגדים, כלי כתיבה, חומרי בניין, מספרות וקוסמטיקה משום שלטענת משרד הבריאות לא ניתן לבצע בהם את העבודה השוטפת מבלי להפר את ההוראות הבטיחות נגד הדבקה (עד עשרה עובדים בחדר ומרחק של 2 מטרים).

הקטגוריה השנייה היא של עסקים שאין מגבלה על הפעלתם אולם הם יידרשו לוודא כי נוכחות העובדים בהם אינה עולה על 30% במקום העבודה, או עד 10 עובדים (לפי הגבוה). ניתן להעסיק עובדים מהבית מעבר לתקרה שנקבעה.

הקטגוריה השלישית היא ענפים חיוניים - שם ניתן יהיה להפעיל את העסקים ב-100% בקטגוריה הזו נכללים עסקים פרטיים, חלק מהחברות ממשלתיות וחלק מהתאגידים. מדובר בין היתר בגופים השייכים להערכת הבריאות, נמלי הים, יצרני מזון, בנקים (למעט סניפים). פועלים בשירותים חיוניים שלא יכולים לשמור על כללי הבטיחות (למשל משחטות) יידרשו לחבוש מסיכות, כפפות ויידרשו לנטר חום גוף באופן קבוע. הגדרת עסק חיוני הורחבה גם לשרשראות האספקה של נותני שירות חיוני. כך על-מנת לוודא שהתוצרת החקלאית תגיע למרכול הורחבה ההגדרה גם לחקלאים, מספקי הדשנים, אגודות המים, בתי האריזה, המובילים, ומרכזים לוגיסטיים.

שגרת פעילות מלאה תהיה גם בשירותים החיוניים בסקטור הציבורי ובכלל זה מערכת הביטחון, מערכת הבריאות גופי הכיבוי וההצלה ושירותי רווחה. בסקטור הציבורי שאינו מוגדר שירותים חיוניים (משרדי הממשלה, חברות ממשלתיות, תאגידים סטוטוריים נקבעה מכסה של 30% שעליה יוכל מנכ"ל המשרד להוסיף עוד 5% ונציב שירות המדינה יוכל להוסיף. עובדים בסקטור הציבורי שלא הוגדרו חיוניים יוצאו לחופשה בתשלום על-חשבון ימי החופשה שלהם.