יצרן בדיקות הקורונה המוביל בגרמניה: "אף גורם רשמי לא פנה אלינו מישראל"

חברה ביו־רפואית קטנה מברלין מצליחה לייצר 25 אלף ערכות בדיקה בשבוע • עלות ערכת בדיקה היא 2.5 אירו • ד"ר אולפרט לנדט: "היינו יכולים לדרוש כפול, ואף אחד לא היה מרים גבה. אבל חשוב לי לומר שאני לא עושה את זה בשביל הכסף אלא כי אנחנו יכולים, ובשביל להציל חיים ולעזור"

עובדי מעבדה מבצעים בדיקות קורונה בשטוטגרט, החודש / צילום: Sebastian Gollnow, Associated Press
עובדי מעבדה מבצעים בדיקות קורונה בשטוטגרט, החודש / צילום: Sebastian Gollnow, Associated Press

על רקע מצוקת הבדיקות העולמית לקורונה מחד והמלצות ארגון הבריאות העולמי לבדוק כמה שיותר כדי להאט את התפשטות המגפה, חברה ביו־רפואית קטנה מברלין מצליחה עדיין לייצר 25 אלף ערכות בדיקה בשבוע. בראיון ל"גלובס" מספר בעלי החברה כי למרות שהיו הראשונים לצאת לשוק האירופי עם בדיקות קורונה, ולמרות הזמנות שכבר קיבלה וסיפקה למדינות בכל רחבי העולם - אף גורם רשמי ישראלי לא פנה אליה. "אני חושב שבשבוע האחרון קיבלנו פנייה ממפיץ ישראלי פרטי, אבל אני לא בטוח. קיבלתי מאות אימיילים. אני צריך לעבור עליהם", אמר.

אולפרט לנדט, יזם וביוכימאי בן 54 מברלין, זיהה מוקדם מאוד את הכיוון הקטלני של מחלת הקורונה שהתפשטה בתחילת ינואר בסין בלבד. החברה שהוא עומד בראשה, TIB Molbiol, שבה כ־40 עובדים, מתפרנסת באופן קבוע מייצור בדיקות לסלמונלה, נורו־וירוסים, נגיפי דלקת קרום המוח ועוד - אך כבר פיתחה מומחיות גם בייצור בזמני חירום. היא היתה בין הראשונות לייצר בדיקות לשפעת חזירים, לסארס, ל-MERS וגם לאבולה. "אנחנו תמיד מנסים להיות ראשונים בשוק עם הבדיקות, להקדים את הצורך", סיפר בראיון טלפוני ממשרדי החברה בברלין.

ד"ר לנדט הפך לכוכב תקשורת לאחר שפיתח את ערכת הבדיקה הראשונה לקורונה / צילום: צילום מסך
 ד"ר לנדט הפך לכוכב תקשורת לאחר שפיתח את ערכת הבדיקה הראשונה לקורונה / צילום: צילום מסך

"הייתי בקשר בתחילת ינואר עם וירולוגים גרמנים והבנו מהתחלה שההתפרצות הנוכחית היא משמעותית. מתי שאנחנו רואים שיש מגפה אפשרית, ושיש לנו את היכולת לגבש ערכות לאבחן אותה, אנחנו מנסים לצאת לשוק ראשונים עם בדיקות. במקרה הזה ראינו את האיום מוקדם, כבר אחרי הדיווחים הראשונים והמדאיגים מסין".

לכן, ימים ספורים בלבד אחרי שמדענים סינים פרסמו את ריצוף הגנום של הנגיף החדש הגורם למחלה - SARS-CoV-2, פיתחה החברה של לנדט בשיתוף המרכז הרפואי "שאריטה" בברלין את הבדיקה הראשונה באירופה, על סמך מקטעים מהגנום. כבר ב־12 בינואר הפך לנדט ליצרן הראשון באירופה של בדיקות, אותן שלח לארגון הבריאות העולמי לבדיקה. הן הוכיחו את עצמן ומאז ייצר לדבריו 1.4 מיליון רכיבים לבדיקות שנשלחו לכ־60 מדינות ברחבי העולם, כרבע מיליון מהם ערכות בדיקה שלמות ("קיט") שיכולות לשמש לבדיקת קורונה במעבדה שיש לה את המכשירים הנכונים (PCR) לקרוא את התוצאות.

ד"ר לנדט הפך לכוכב תקשורת לאחר שפיתח את ערכת הבדיקה הראשונה לקורונה / צילום: צילום מסך
 ד"ר לנדט הפך לכוכב תקשורת לאחר שפיתח את ערכת הבדיקה הראשונה לקורונה / צילום: צילום מסך

אחראי ל־80%־90% מהבדיקות בגרמניה

לנדט מעריך כי משום שהקדים את השוק, בין 80% ל־90% מהבדיקות לקורונה שנעשו בגרמניה עד כה יוצרו במפעל הקטן שלהם בבניין־לבנים בשכונת טמפלהוף, ליד סניף ה"איקאה" המקומי. הוא מספר כי הוא שולח ארגזים לכל רחבי גרמניה והעולם מדי יום. מספר הבדיקות המדויק בגרמניה לא ידוע, אך ההערכות הן שמדובר על יותר מ־150 אלף. עד כה אובחנו כ־22 אלף בני אדם כחולים, ו־84 בני אדם מתו מהמחלה. גרמניה יוצאת דופן בשיעור התמותה הנמוך שלה מהמחלה - נכון לעכשיו.

ב-TIB, כולם התגייסו בשבועות האחרונים ךטובת בשביל לייצר את הבדיקות, והחברה עברה למצב חירום. אשתו, ד"ר קונסטאנס לנדט, הזמינה עוד בינואר את החומרים רבים המשמשים לייצור הרכיבים השונים של הבדיקה, כדי שיוכלו לייצר בזמן. בנוסף למטושים ולמבחנות פלסטיק, זקוקה החברה לייצר נוזל המכיל אנזים שהוא קריטי לזיהוי הנגיף לפי מקטעי הגנום שלו. אנזים זה נמצא בנוזל שקשה להשגה בימים אלה, אבל לא אצל לנדט. הבן שלו, שהוא סטודנט שלימודיו הושעו כמו בכל גרמניה, מספר כי הוא משמש כאחד מאורזי הערכות. עובדי חברה סמוכה שבדרך כלל בונים ביתנים לתערוכות - שגם הן הושעו כולן - התגייסו ועברו כולם לעבוד על פס הייצור. עלות בדיקה אחת, דיווח העיתון המקומי TAZ, שהציג את סיפורו היוצא-דופן של לנדט, היא 2.5 אירו. הכנסות החברה עלו מ־1.5 מיליון אירו ל־4.5 מיליון אירו בחודש פברואר. מארס יהיה אפילו טוב יותר, הוא אומר.

"חשוב לי לומר שאני לא עושה את זה בשביל הכסף", הוא מוסיף בשיחה עם "גלובס", "אנחנו עושים את זה כי אנחנו יכולים, ובשביל להציל חיים ולעזור. תאמין לי שהיינו יכולים לדרוש כפול, ואף אחד לא היה מרים גבה". בראיון אחר אמר כי לדעתו המחיר המקסימלי שמעבדות ומפעלים צריכים לגבות על בדיקת PCR לנגיף היא עשרה אירו. בשביל רבים, החברה מייצגת את הרוח היזמית של ברלין, ואת התגייסות של המגזר הפרטי בגרמניה למאבק נגד קורונה.

"בתחילת המשבר מכרנו הרבה ערכות לסין, לטייוואן, לאוסטרליה, לוייטנאם ולתאילנד. זה היה השלב שבו בעיקר מדינות אסייתיות היו מודאגות", הוא אומר. "בשבועות האחרונים גם איטליה וספרד הציבו הזמנות גדולות. באופן טבעי. גרמניה היא הלקוח הגדול ביותר שלנו, כמובן, כי מכירים אותנו ומבקשים מאתנו הרבה כאן במדינה. יש מדינות ערביות שהזמינו כמויות אדירות, של 300 ו־400 אלף בדיקות, אבל אנחנו לא יכולים לעבוד רק בשבילן אז אנחנו ממלאים את ההזמנות בהדרגה, כמה אלפים מדי פעם".

האם יצרו אתכם קשר מישראל?

"עד כה לא יצר אתנו קשר אף גורם ממשלתי מישראל".

היו פניות של גורמים לא רשמיים?

"אני חושב שהייתה פנייה אחת של מפיצי ציוד רפואי שהתקבלה השבוע. אבל אני צריך לענות על כל מאות האימיילים שהצטברו אצלי ולראות איך למלא את כל ההזמנות. אני חושב שיש אחת מישראל. עכשיו אנחנו כבר במצב שבו לא ניתן למלא אחרי כל הבקשות".

הבדיקות הן לא הפתרון למגפה

בשלב הנוכחי, אומר לנדט, התחילו גם יצרנים אחרים ברחבי גרמניה להשיק גם הם בדיקות, עד כמה שמצוקת החומרים הדרושים מרשה להם. כל בדיקה מבוססת על מקטע אחר מהחומר הגנטי של הנגיף (RNA, במקרה של נגיף הקורונה), כך שהאפקט המצטבר הוא שכמה שיהיו יותר יצרני בדיקות, הנגיף יאותר באופן טוב יותר, ומוטציות אפשריות שלו לא יחמקו מגילוי.

באופן אישי, לנדט אומר כי הבדיקות הן לא הפתרון למגפה, אבל הן יכולות לסייע להרגיע את הציבור וגם לנסות ולהילחם בהתפרצויות נקודתיות. "הפתרון היחיד הוא בידוד חברתי כמו שעושים כרגע, אבל אני חושב שבאירופה עשו את זה מאוחר יותר ובחוסר הקפדה. רק אם אנשים יצמצמו את הקשרים החברתיים שלהם ל־10% מהקשרים הרגילים, לא ניתן לנגיף מרחב התפשטות. זה ברמת האוכלוסייה. כמובן שהבדיקות מסייעות לבודד חולים".

"אנחנו מנסים לעבוד כמה שיותר", הוא מסביר, "אבל זה לא מסביב לשעון. אנחנו צריכים לישון, אנחנו צריכים לשמור על עצמנו, לשמור על המערכת החיסונית שלנו חזקה כדי לא להידבק ולהמשיך ולייצר בדיקות ולשלוח אותן להיכן שהן הכרחיות".