בחסות הקורונה: מה עומד מאחורי השינויים בלוח השידורים של תאגיד "כאן"?

לאחר שנחשף ב"גלובס" כי בתאגיד ניסו להוציא לחופשה כפויה עשרות עובדים מבלי שהייתה חובה לעשות זאת, כעת מתברר כי גם בלוח השידורים נעשו שינויים שרבים בארגון מתקשים להסביר את מניעיהם

קרן נויבך / צילום: ענבל מרמרי
קרן נויבך / צילום: ענבל מרמרי

האם ייתכן שגופים בתעשיית המדיה והתוכן משתמשים במשבר הקורונה כדי לבצע בחסותו צעדים שמסייעים להם כלכלית, וללא קשר ישיר למשבר הקשה שפוקד את הענף?

אחד הגופים שצורת התנהלותו מעלה סימן שאלה בנושא הוא תאגיד השידור הציבורי. לאחר שנחשף ב"גלובס" כי בתאגיד ניסו להוציא לחופשה כפויה עשרות עובדים מבלי שהייתה חובה לעשות זאת, כעת מתברר כי גם בלוח השידורים נעשו שינויים שרבים בארגון מתקשים להסביר את מניעיהם.

שתי תוכניות שנחשבות "בעייתיות" להנהלת התאגיד, התוכנית "סדר יום" של קרן נויבך ו"בחצי היום" עם אסתי פרז, ישודרו בפורמטים מצומצמים. התוכנית "קלמן וליברמן" שלפני תוכניתה של נויבך, דווקא קיבלה שדרוג: שלוש שעות שידור במקום השעתיים הקבועות. נויבך ופרז (שתי הנשים היחידות בתאגיד שמשדרות בשעות היום) "יסתפקו" בתוכניות מקוצרות ולא רציפות: סדר יום תשודר השבוע פעמיים בלבד ובחצי היום שלוש פעמים, ובשבוע הבא הן יתחלפו - כך שסדר יום תשודר שלוש פעמים.

העמדה הרשמית לגבי צמצום הנוכחות של התכניות על לוח השידורים היא שהמהלך נעשה במסגרת משבר הקורונה שבעטיו מצמצמים צוותים. אבל באופן מפתיע תוכניות אחרות, יקרות לא פחות, לא צומצמו. כאמור, התוכנית קלמן וליברמן אף הוארכה, והתוכנית "שלי וגואטה" לא נפגעה, ומדובר בתוכנית עתירה בכוח-אדם: שני מפיקים ושני עורכים על שני מגישים שנמנים על הטלנטים היותר יקרים בתאגיד.

לבדוק את האג'נדה

מה אם כך גרם להסרת התוכניות? כדאי אולי לבדוק את התכנים שמוגשים בתוכניות ובאג'נדה שהן מביאות. בתוכנית "סדר יום" מטפלת העיתונאית קרן נויבך בסוגיות פוליטיות-כלכליות והשלכותיהן על הפרט, ובעיקר על האוכלוסיות המוחלשות. התוכנית ואנשיה אמנם זכו בפרסי עיתונות, אולם האייטמים המשודרים דורכים לעתים תכופות על היבלות של גורמים פוליטיים, ובעבר עוד כששודרה ברשות השידור נעשו לא מעט ניסיונות לפגוע בתוכנית ובאנשיה - לפטר עורכים, להוסיף מגישים "ממתנים" וכדומה. למרות זאת, במהלך 12 השנים שבהן סדר יום משודרת, היא מעולם לא הוסרה מלוח השידורים.

גורמים המקורבים לתאגיד אינם מופתעים מהפגיעה בתוכנית "סדר יום". לדבריהם, כבר תקופה ארוכה נעשים ניסיונות להצר את צעדיה. כתבים בתאגיד מעידים כי מקשים עליהם לעבוד ולספק חומרים לתוכנית, ומי שכן עושה זאת ננזף.

"בתקופת רשות השידור הייתה לפחות ועדת תוכן והיה צריך אישור כדי לשנות לוח שידורים" אומר גורם בכיר המקורב לתאגיד, "היום רק קובלנץ (אלדד קובלנץ, מנכ"ל התאגיד, ע.ב.ל) מחליט על הלוח, ולכן הוא מקדם את מי שמתאים לו, ומי שלא נפגע".

נויבך ופרז אינן היחידות שנפגעו ממגיפת הקורונה; כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", בשבוע שעבר הוחלט על הוצאת עשרות עובדים, לרבות עיתונאים, לחופשה כפויה. נסביר כי בניגוד לאמצעי התקשורת המסחריים שמתמודדים עם פגיעה קשה בהכנסותיהם כתוצאה מהמשבר, תקציבו של התאגיד לא נפגע, כי פעילותו נגזרת מתוקף תקציב של המדינה המוקנה על-פי חוק, והתנודות בשוק אינן משפיעות עליו. יותר מכך, התקנות לשעת חירום שאמצה הממשלה מגדירות את התאגיד כמפעל חיוני הרשאי להמשיך להעסיק את מלוא עובדיו.

קשה להבין אם כך את ההחלטה כפי שהתקבלה, ולא פחות קשה להבין את ארגון העיתונאים והוועד שיישרו בשלב הראשון קו עם המהלך, ורק בסוף השבוע האחרון, לאחר שהדברים פורסמו, התעשתו ושלחו מכתב להנהלה, בו הם דורשים ממנה לחזור בה מהכוונה להוציא לחופשות כפויות. ניתן רק לקוות שמדובר בחבלי לידה של הארגון, שבשבועות האלה עובר לעבוד במתכונת עצמאית ובמנותק מההסתדרות.

מתאגיד השידור "כאן" נמסר בתגובה: "בצל משבר הקורונה משתנה לוח השידורים והציוותים בתאגיד. התוכנית בהגשתם של גאולה אבן-סער וירון ברובינסקי בוטלה, וגאולה, שהיא עובדת תאגיד, תגיש עם קובי מידן במקום לוסי אהריש. אין קשר להשתתפותה של אהריש באירועים שאינם קשורים לתאגיד".

עוד נמסר מהתאגיד: "עד כה לא הוצא אף עובד של התאגיד לחל"ת. נוכח המצב שוּנו לוח השידורים ותוכניות התאגיד, אנו משדרים רצוף ברדיו ובטלוויזיה מחמש בבוקר ועד חצות. רצועות שידור הורחבו, וצומצמו צוותי העבודה במטרה לשמור על בריאות העובדים ולאפשר שידור חיוני ורציף לציבור בישראל. צוותי התוכניות 'סדר יום' ו'יומן הצהרים', כמו גם תוכניות אחרות, עברו לעבודה חלקית מהבית. 

"התאגיד פועל על-פי הנחיות משרדי הבריאות והאוצר ובשיתוף מלא עם ועדי העובדים, שנציגיו משתתפים בישיבות בנושא המשבר והשלכותיו. אנו לומדים את המצב ונבצע התאמות, בהתאם להנחיות הממונה על השכר באוצר, המתעדכנות מעת לעת".