אין קונים בשוק: דסק"ש ביטלה את הצעת המכר למניות שופרסל

על רקע משבר הקורונה, בדסק"ש יאלצו להמתין להתאוששות בשוק ההון המקומי לפני שינסו לממש בשנית את החזקה הגדולה בשופרסל

אדוארדו אלשטיין / צילום: איל  יצהר
אדוארדו אלשטיין / צילום: איל יצהר

כישלון במימוש מניות שופרסל. חברת דיסקונט השקעות (דסק"ש) שבשליטת אדוארדו אלשטיין משכה הערב את הצעתה למכירת מניות שופרסל עקב בעיית נזילות בשוק והיעדר ביקושים משמעותיים. בדסק"ש צפויים להמשיך ולנסות בעתיד לממש את החזקה הגדולה בשופרסל, אולם יאלצו כעת להמתין להתאוששות בשוק ההון המקומי.

משבר הקורונה, ששוטף בחודש האחרון את שוקי ההון בארץ ובעולם, פגע באופן מהותי גם במרבית המשקיעים המסווגים, שמניעים את שוק ההנפקות וההפצות. כך למשל שחקני נוסטרו רבים נמחקו בגל הירידות האחרון, ואינם נמצאים לפי שעה במשחק הקניות, כאשר גם קרנות הנאמנות נעדרות יכולת לבצע רכישות בשוק, לאחר שספגו מפדיונות עתק בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים.

כך שבשוק הקונים נותרו כיום רק חברות הביטוח ובתי ההשקעות הגדולים, שמנהלים יחדיו את כספי החיסכון לטווח ארוך (קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל וקרנות השתלמות). מדובר פחות מ-10 גופים מרכזיים שמתקשים בשלב זה למלא את החסר.

בנוסף לכך, היום נרשמו ירידות חדות בבורסה, כאשר מדד ת"א-35 ירד ב-3.9% ומדד ת"א-90 איבד 4.1% מערכו. ביום כזה גם לגופי החיסכון לטווח ארוך אין תיאבון משמעותי לקנות ובטח שלא הפצות ענק מצד בעלי שליטה.

קודם לכן הודיעה הבוקר דסק"ש ומשקיעים המסווגים (גופים מוסדיים, סוחרי נוסטרו, תאגידים ועוד) כי היא מציעה למכירה את החזקותיה (26%) במניות רשת שופרסל, בשווי של כ-1.35 מיליארד שקל. דסק"ש הציעה למשקיעים המסווגים לרכוש ממנה את מניות שופרסל בתמורה לתשלום מזומן ו/או בתמורה לאגרות חוב מסדרות ו' ו-י' שהנפיקה בעבר ושנסחרות בהנחה גדולה ביחס לערכן ההתחייבותי (פארי).

שופרסל עצמה נסחרה היום בירידה חדה של 7.6% על רקע הניסיון למכור את מניותיה, וזאת לאחר שעד כה שמרה על יציבות בהשוואה למחירה בסוף 2019. מנגד, רשמה מניית דסק"ש עלייה של 1.6% בהשפעת האפשרות להצלחת המהלך.

לדסק"ש שתי סדרות אג"ח - ו' ו-י', שנסחרו היום במחירים של 91.25 אגורות ו-75 אגורות בהתאמה, המשקפים תשואות שנתיות לפדיון של 16% ו-14% בהתאמה. את ניסיון מכירת המניות היום הובילה חברת אפסילון חיתום והנפקות, שנשלטת בידי דסק"ש ומובילה את מרבית ההנפקות של קבוצת אי.די.בי-דסק"ש, שבשליטת אדוארדו אלשטיין.