קרן JTLV וכלל ביטוח רכשו 50% מפארק העסקים ביקום בכ-243 מיליון שקל

המוכרת, חברת דרבן מקבוצת מבנה, תרשום רווח לפני מס של 70 מיליון שקל • קרן JTLV שמוביל עמיר בירם תחזיק ישירות ב-25% ממניות יורופארק ותנהל את הפרויקט

עמיר בירם/ צילום: אייל פרידמן
עמיר בירם/ צילום: אייל פרידמן

בזמן שרבות מהעסקאות הרכישה שנחתמו טרם פרוץ משבר הקורונה מבוטלות או נדחות עד יעבור זעם, דיווחה הבוקר קבוצת הנדל"ן מבנה  (לשעבר מבני תעשייה) על השלמת העסקה למכירת חלקה (50%) בפארק העסקים והמשרדים "יורופארק" בקיבוץ יקום לידי קרן ההשקעות 2 JTLV וכלל ביטוח תמורת 243.5 מיליון שקל. פרטי העסקה נחשפו ב"גלובס" בחודש נובמבר האחרון. קבוצת מבנה דיווחה היום כי המכירה, שבוצעה על ידי החברה הבת דרבן, תניב רווח לפני מס של כ-70 מיליון שקל ותזרים פנוי (לפני מיסים  ולאחר הוצאות עסקה) של כ-229 מיליון שקל. 

המכירה נכפתה על דרבן לאחר שבמהלך שנת 2019 הודיע לה קיבוץ יקום, המחזיק במחצית השנייה של מניות יורופארק, על מימוש זכות שהוקנתה לו למכור את חלקה ביורופארק לצד שלישי אותו יבחר, על פי ההסכם הקיים ביניהן. ההצעה שבחר הקיבוץ בסופו של דבר, זו של קרן  2 JTLV, משקפת לחברה המחזיקה ביורופארק שווי של כחצי מיליארד שקל (כולל חוב). 

הדרך להשבחה בשותפות אחרת

מתחם יורופארק כולל חמישה מבנים בשטח של 66.8 אלף מ"ר. נכון לשנת 2018 היה הנכס מושכר בשיעור תפוסה ממוצע של פחות מ-70% כאשר בין דיירי העוגן בו נמנו החברות הוט, ברודקום, דור אלון ופז. בקיבוץ יקום הבינו כי חרף המיקום האטרקטיבי של פארק העסקים - ממזרח ובסמוך לכביש 2 (כביש החוף) - השבחתו לא תוכל להתבצע תחת השותפות הקיימת עם דרבן.

הרוכשת, קרן 2 JTLV, עוסקת ברכישת נדל"ן בישראל, השבחתו ומימושו. הקרן, אשר הוקמה בשנת 2019, על ידי עמיר בירם, אריאל רוטר ושלמה גוטמן כשותף מנהל, השלימה לאחרונה גיוס של כמיליארד שקל, שחלקם הגיעו ממשקיעים מוסדיים, ביניהם ניתן למנות את בנק הפועלים (באמצעות פועלים שוקי הון), כלל ביטוח, בית ההשקעות מיטב דש, הראל חברה לביטוח, הכשרה חברה לביטוח, אילון חברה לביטוח ועוד. 2 JTLV שתחזיק ישירות ב-25% ממניות יורופארק (בדומה לכלל ביטוח), תנהל את הפרויקט.

בכוונת הקרן הרוכשת לפעול להשבחת המתחם באמצעות השכרת השטחים הריקים ובהמשך קידום הקמתו של בניין נוסף, שישי במספר. עוד אפשרות שנבחנת היא הפעלת מערך הסעות לדיירי המתחם מתחנת הרכבת הסמוכה בבית יהושע. בשנת 2018 רשמה החברה המחזיקה ביורופארק הכנסות של 54.6 מיליון שקל ו-NOI (רווח תפעולי נטו) שעמד על כ-39 מיליון שקל. החברה נושאת על גבה חוב, עיקרו למנורה מבטחים, בהיקף של כ-268 מיליון שקל.