הכלים לא נגמרו: בצל הקורונה הפד מודיע על הרחבה מהותית של תוכנית ההלוואה שלו

ועדת הריבית של הבנק המרכזי האמריקאי מסרה כי קניית אג"ח האוצר והאג"ח בגיבוי משכנתאות שאושרה בשבוע שעבר תהיה למעשה לא מוגבלת • הבנק גם ירכוש אג"ח של משכנתאות מסחריות שמונפקות ע"י גופים בחסות הממשל, שהן בעיקר משכנתאות לקניית בנייני דירות

הנשיא טראמפ ויו”ר הפד ג’רום פאוול / צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ ויו”ר הפד ג’רום פאוול / צילום: רויטרס

הפדרל ריזרב הודיע היום (ב') על הרחבה מהותית של תוכניות ההלוואה שלו, במטרה לחלוץ את הפקקים בשוקי האשראי שהסתמנו בשבוע שעבר. הוא גם הרחיב את המסגרת שלו, שתכלול מעתה גם אג"ח קונצרניות (של חברות) וכמה אג"ח מוניציפליות (של רשויות מקומיות). עוד הודיע הפד, שהוא יחשוף בקרוב "תוכנית הלוואות למיין סטריט", שתתמוך בהלוואות לעסקים קטנים ובינוניים זכאים.

ועדת הריבית של הבנק המרכזי האמריקאי מסרה שקניית אג"ח האוצר והאג"ח בגיבוי משכנתאות שהיא אישרה בשבוע שעבר תהיה למעשה לא מוגבלת. הבנק יקנה השבוע אג"ח אוצר ב-375 מיליארד דולר ואג"ח משכנתאיות ב-250 מיליארד דולר.

עוד מסרה הוועדה שהיא תתחיל לקנות אג"ח של משכנתאות מסחריות שמונפקות על-ידי גופים בחסות הממשל, שהן בעיקר משכנתאות לקניית בנייני דירות.

"אי-ודאות גדולה נמשכת, אך ברור שהכלכלה שלנו ניצבת בפני שיבושים חמורים", מסר הבנק המרכזי הבוקר. "יש לנקוט מאמצים אגרסיביים לרוחב המגזרים הציבורי והפרטי, כדי להגביל את אובדן מקומות העבודה וההכנסה, ולקדם הבראה מהירה כאשר השיבושים ידעכו".

הפד ישיק שלוש מסגרות הלוואות חדשות, כולל מסגרת הלוואות בגיבוי נכסים, TALF, מימי המשבר של 2008, שתמכה אז בשוקי אשראי צרכני ועסקי. הפד ילווה גם כסף למשקיעים כדי שיקנו ניירות ערך בגיבוי הלוואות כרטיסי אשראי וחוב צרכני אחר.

שתי מסגרות ההלוואות האחרות יתמכו בשוקי האשראי לחברות. אחת תלווה לחברות בדירוג השקעה ותספק מימון גישור לארבע שנים, והשנייה תקנה אג"ח קונצרניות שהונפקו חברות בדירוג אשראי גבוה ותעודות סל אמריקאיות בשוק האג"ח הקונצרניות.

כל שלוש המסגרות אמורות לתמוך במימון חדש בסך 300 מיליארד דולר לחברות, ומשדר האוצר יכסה הפסדים בסך עד 30 מיליארד דולר.

שתי מסגרות הלוואות שהוכרזו בשבוע שעבר הורחבו כדי לכלול עוד סוגים של אג"ח מוניציפליות, והפד הודיע שיוריד את תמחור אחת המסגרות, למימון ניירות מסחריים.