לידיעת העצמאים, אלו הזכויות שאושרו לכם עד כה

עו"ד מוטי פיליפ, מנהל מחלקת ליטיגציה מסחרית ושותף מנהל במשרד עמית גרוס ושות', ריכז עבור "גלובס" את הזכויות שמגיעות כבר היום לציבור העצמאים בישראל

טיול עם הכלב ומסיכה בצל הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס
טיול עם הכלב ומסיכה בצל הקורונה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ציבור העצמאים במשק הישראלי מוצא את עצמו בפני שוקת שבורה בימים אלו. עסקים רבים נסגרו בשל המגבלות וההנחיות שהוצאו על ידי מדינת ישראל. עד כה, רבבות שכירים פוטרו, ומאות אלפים הוצאו לחל"ת, אבל לצדם נותרו המעסיקים והעצמאיים בלא יכולת להתפרנס ולהתקיים תחת כלכלת הקורונה.

ביקשנו מעו"ד מוטי פיליפ, מנהל מחלקת ליטיגציה מסחרית ושותף מנהל במשרד עו"ד עמית גרוס ושות', לרכז עבורנו את הזכויות לציבור העצמאים, שתוקפן נכון ליום פרסומן. יש להמשיך ולעקוב אחר השינויים באתרי משרדי הממשלה הרלוונטיים. במהלך היממה הקרובה מתעתדת הממשלה להציג תוכנית חירום כלכלית, אשר ככל הנראה תכלול "מלווה קורונה" בדומה ל"מלווה שלום הגליל" ומלווים קודמים לכך.

1. הלוואה בערבות המדינה

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה מציעה הלוואות למימון הון חוזר לעסקים שיציגו קשר בין הקשיים התזרימיים וצורכי ההון החוזר של העסק לבין התפרצות הנגיף. במסלול הקורונה מוצעות כמה הקלות: פריסה של עד חמש שנים בהחזרי ההלוואה, אפשרות לדחיית החזרים עד חצי שנה ממועד העמדת ההלוואה, ערבות מדינה בשיעור של 85%, ובטוחות עד 10% מגובה ההלוואה. כמו כן צמצום משך בדיקת הבקשה על ידי הבנקים לתשעה ימי עבודה בלבד ופטור מתשלום עבור הבדיקה הכלכלית. סכום הלוואה הוא עד 500 אלף שקל או 8% מהמחזור השנתי, הגבוה מביניהם. חשוב לומר כי ניתן לעתים למצוא תנאים טובים גם בבנק שבו מתנהל חשבון הבנק של העוסק.

2. מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי

עד כה טרם התקבלה הנחיה לגבי הקטנת מקדמות מס הכנסה, אולם נראה כי לא יהיה מנוס ממתן אפשרות להגשת בקשה להקטנת מקדמות מס הכנסה. יחד עם זאת, הודיעה רשות המסים כי תוקף אישורי תיאום המס של שנת 2019 יהיו תקפים עד משכורת מאי 2020. אשר למועדי הדיווח והתשלום של עוסקים המדווחים למע"מ בדיווח דו-חודשי - הדיווח לחודשים ינואר-פברואר 2020 נדחה ל-27 באפריל, ואילו מועד הדיווח למדווחי חד-חודשי נדחה ל-26 במרץ. לעניין ביטוח לאומי, עובדים עצמאים שהכנסתם צומצמה עקב משבר הקורונה יכולים להגיש בקשה להקטנת מקדמות הביטוח הלאומי.

3. הקדמת תשלומי ממשלה לעמותות

"במסגרת חבילת הצעדים לסיוע למשק נעשה מאמץ מרוכז עבור עמותות וחברות ללא כוונת רווח, להקדים עבורן תשלומים בגין שירותים שכבר ניתנו לממשלה, בגינן הוצאות חשבוניות וטרם שולמו.

4. הקלות לעצמאים בהליכי חדלות פירעון

הכונס הרשמי גיבש נוהל המאפשר לכל עובד עצמאי החייב בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי או פשיטת רגל, שהכנסתו נפגעה באופן משמעותי עקב התפרצות הקורונה, להגיש בקשה להפחתת גובה התשלום החודשי שהוטל עליו או לקבל פטור זמני מחובת התשלום החודשית. כמו כן, הכונס הרשמי קבע כי לא יתמוך בבקשות לביטול הליך פשיטת רגל ולא יגיש מיוזמתו או על ידי המנהלים המיוחדים/נאמנים בקשות לביטול ההליך בשל אי ביצוע התשלום החודשי לחודשים מרץ ואפריל, ובלבד שישולם במאי.