המיתון מעבר לפינה והצרכנים האירופאים עוברים מפסימיות לייאוש

מדד סנטימנט הצרכנים ב־19 מדינות גוש האירו ירד החודש למינוס 11.6 נקודות ממינוס 6.6 בחודש שעבר • זו הירידה החדה ביותר מאז 1985

עוברת אורח מסתכלת בנייד כשברקע גרפיטי בבריטניה על ההסטריה בצל הקורונה / צילום: Massimo Paolone/LaPresse, Associated Press
עוברת אורח מסתכלת בנייד כשברקע גרפיטי בבריטניה על ההסטריה בצל הקורונה / צילום: Massimo Paolone/LaPresse, Associated Press

אזרחי אירופה הפכו לפסימיים בהרבה לגבי מצבם הכלכלי, כאשר ממשלות ברחבי היבשת הנהיגו מתחילת החודש הגבלות נוקשות על עסקים וגזרו ריחוק חברתי. אמון הצרכנים ירד בשיעור החודשי הגבוה ביותר אי פעם.

צרכנים פסימיים נוטים לצמצם את צריכתם, ומכאן ברור האתגר הכלכלי. עם הירידה ברכישות שנובעת מסגירת חנויות, באה גם ירידה בהוצאות שנובעת מחששות לפרנסה, מה שיגרום להחרפת המיתון הכלכלי.

הנציבות האירופית מסרה אתמול שמדד סנטימנט הצרכנים ב־19 מדינות מרחב האירו ירד החודש למינוס 11.6 נקודות ממינוס 6.6 נקודות בפברואר. זו הייתה הירידה החדה ביותר מתחילת המדידה בשנת 1985.

בעוד שמצב הרוח של האירופאים היה קודר יותר ב-12 החודשים שבאו אחרי קריסת ליהמן ברדרס בספטמבר 2008 - האירוע שסימן את החרפת המשבר הפיננסי העולמי - בשום שלב הוא לא הצביע על מעבר מפסימיות לייאוש בתוך כמה שבועות כמו בתחילת חודש זה. יש לציין כי הסקר נערך ברובו לפני ההגבלות שהוכרזו על ידי הממשלות באירופה בשבוע שעבר, כך שהצפי הוא לירידה משמעותית נוספת.

אמון הצרכנים בכל מדינות האיחוד האירופי ירד לממוצע הרב שנתי שלו, מינוס 10.4%. הסקר של הנציבות האירופית לא כלל את בריטניה, שעזבה את האיחוד האירופי בינואר. סקר נפרד של משקי בית בבריטניה שנערך על ידי "איפסוס מורי", מצא מגמה זהה בתחילת מארס: העובדים היו פחות בטוחים במקום עבודתם יותר מכל פעם אחרת מאז תחילת 2012. אלו שמועסקים בתעשיות הייצור והבידוק חשו הכי פחות ביטחון שעבודתם תישמר.

"מיתון נראה כעת בלתי נמנע. השאלה היא רק כמה עמוק וממושך הוא יהיה"

בן סנדרס, עובד אבטחת סייבר בן 32, קנה שלושה בקבוקי יין בהנחה של 60% בפאב בצפון לונדון בסוף השבוע, לפני שכל הפאבים, המסעדות, מועדוני הספורט והתיאטראות ובתי הקולנוע בבריטניה נסגרו. סנדרס אמר שהוא ציפה לקנות בירה בפאב בהמשך, אך הוא לא צפה שישתה כה הרבה יין בבית, כי הוא נוהג לשתות בפאב עם חברים. "אולי אשתה כמה כוסיות ביום רביעי ובשבת, אבל לא כה הרבה כמו בעבר", הוא אמר.

הממשלות באירופה הידקו בהתמדה את ההגבלות על תנועה והתכנסות של אנשים בשבועות האחרונים, אחרי שהן נמנעו תחילה מאימוץ האמצעים הנוקשים שהנהיגו סין ומדינות אסיאניות נוספות בינואר ובפברואר.

איטליה סגרה שלשום כמעט את כל הייצור התעשייתי במדינה ואת המשרדים במאמץ להשתלט על המגפה שהפכה אותה לנפגעת הגדולה ביותר במונחי נספר ההידבקויות בנגיף ומקרי המוות ממנו.

ממשלת גרמניה הורתה בשבוע שעבר לכל העסקים הלא־חיוניים להיסגר כדי לרסן את ההתפשטות, וחברות תעשייה גדולות כמו פולקסווגן וב.מ.וו. סגרו את מפעליהן. שלשום הודיעה ברלין על הידוק אמצעי ריסון הנגיף, כולל איסור על מפגשים של יותר משני בני אדם.

ההגבלות הללו צפויות להכניס את כלכלת מרחב האירו למיתון, וכלכלנים צופים את הירידה החדה ביותר בתוצר ברבעון השני, אפריל-יוני. "הנעילה של חלקים גדולים מאירופה בשבועיים האחרונים החמירה מאד את התחזית הכלכלית, ומיתון נראה כעת בלתי נמנע. השאלה היא רק כמה עמוק וממושך הוא יהיה", אמר ריינהרד קלוזה, כלכן ב-UBS.

הבנק השווייצרי הרב־לאומי הזה צופה כעת שכלכלת מרחב האירו תתכווץ ב-4.5% השנה, נסיגה זהה לזו שנרשמה ב-2009, כשהמשבר הפיננסי הוביל לפיטורים המוניים. איטליה תהיה הנפגעת הגדולה ביותר, לפי UBS, עם ירידה של 5% בתמ"ג שלה. כלכלת גרמניה תתכווץ ב-4.7%, כלכלת צרפת ב-4.3% וכלכלת ספרד ב-4%.

מרץ צפוי להיות החודש הראשון של ירידה חדה בפעילות, עם כמה עסקים שכבר הודיעו על פיטורים וצמצום שעות עבודה לנשארים. מכון המחקר הגרמני Ifo מדווח ש־1.8 מיליון מקומות עבודה עשויים להימחק במדינה בחודשים הבאים, ועוד 6 מיליוני עובדים יספגו קיצוץ בהיקף המשרה שלהם.

כפי שצוין, סקר אמון או סנטימנט הצרכנים של הנציבות האירופית נערך ברובו לפני ההגבלות שהוכרזו בשבוע שעבר, שצפויות להוריד עוד יותר את אמון הצרכנים. רוב המדינות הגדולות במרחב האירו דיווחו עד 16 במארס.

אבל הסקר החמיץ גם את הצעדים שנקטו הממשלות במטרה לשכנע עסקים להמשיך להחזיק את עובדיהם בחודשים הבאים, גם כשהכנסותיהם יצנחו. האמצעים הללו, שאומצו גם בהשראת תוכנית גרמנית להגבלת האבטלה שיושמה בעקבות המשבר הפיננסי, כוללים הסכמה ממשלתית לכסות חלק גדול משכרם של העובדים שהעסקים במצוקה היו מפטרים ללא הסיוע הזה.

השעיית תשלומים והתחייבויות לשלם שכר עובדים

ממשלת דנמרק השיקה שבוע של פעולה ב-15 במרץ, כאשר היא התחייבה לשלם 75% משכר העובדים בחברות שנפגעו מן הקורונה והיו נאלצות לפטר 30% מעובדיהן או יותר מ-50 עובדים. ממשלות נוספות הודיעו על תוכניות סיוע דומות, כולל ממשלת בריטניה ביום שישי.

מדינות אירופה הכריזו גם על השעיית תשלומי שכירות ומשכנתא למשקי בית בקשיים פיננסיים כתוצאה מסגירת העסקים והפיטורים. הבנקים המרכזיים הורו לבנקים המסחריים להקל עם משקי בית שמתקשים כעת לפרוע חובות.

אך כל האמצעים הללו צפויים רק להאט ולא למנוע את העלייה באבטלה. חברת קפיטל אקונומיקס צופה ששיעור האבטלה במרחב האירו יעלה ביוני ליותר מ-9% מ-7.4% בינואר.

"סנטימנט העסקים והצרכנים יהיה חלש במיוחד עד שנראה אור בקצה המנהרה במה שנוגע למגיפה", אמרה מלאני דיבונו, כלכנית בחברה.

מכון Ifo בגרמניה הזדרז לפרסם את סקר סנטימנט העסקים שלו למארס ביום חמישי, שהראה שהיצרנים רשמו את ירידת האמון הגדולה ביותר ב-70 שנה.