"הצורך להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים": פסק הלכה חדש מאפשר להשתמש בזום בליל הסדר

הרבנים הסבירו כי אכן יש בעיית שימוש במכשיר חשמלי ביום טוב, חג הפסח, אך ניתן להדליק מראש את המכשיר לפני כניסת החג, תוך שהם מסתמכים על פסיקות קודמות המתירות שימוש בחשמל ביום טוב במקרה חירום

אדם מחזיק מצה / צילום: שאטרסטוק
אדם מחזיק מצה / צילום: שאטרסטוק

קבוצת רבני ערים ושכונות, מאיגוד רבני המערב (מגרב) קרי יוצאי צפון אפריקה, כתבה היתר הלכתי להפעלת תכנת שיחות הוידאו הקבוצתיות זום, בליל הסדר. ההיתר ניתן במענה לשאלת אדם שביקש בכך למנוע את הישארותם של בני המשפחה המבוגרים לבדם בליל הסדר בשל ההנחיות המחמירות של משרד הבריאות להימנע מביקורי משפחה ובעיקר להימנע ממפגשים שאינם הכרחיים עם המבוגרים, הנמצאים בקבוצת סיכון.

הרבנים הסבירו כי אכן יש בעיית שימוש במכשיר חשמלי ביום טוב, חג הפסח, אך ניתן להדליק מראש את המכשיר לפני כניסת החג, תוך שהם מסתמכים על פסיקות קודמות המתירות שימוש בחשמל ביום טוב במקרה חירום.

עוד כתבו הרבנים: "ברור לכולם שכל ההיתר הוא לשעת חירום בלבד, מה גם שחג הפסח הוא חג מיוחד ובפרט ליל האגדה שכולם רואים בו אירוע מיוחד שהוא ברית בין ה' לישראל. עוד נראה, שרבים מבני ישראל הצעירים, אילולא הקשר שלהם עם הסבא והסבתא, אפשר שכלל לא יסבו לשולחן הסדר ורק הקשר עם הסבא יגרום להם להשתתף במצוות ההגדה ואכילת מצה ובדור זה חשוב מאד עניין השבת לב בנים אל אבותם".

פסק ההלכה המתיר שימוש בזום בליל הסדר / צילום: צילום מסך, גלובס
 פסק ההלכה המתיר שימוש בזום בליל הסדר / צילום: צילום מסך, גלובס

אולם הפסקה המרגשת ביותר בפסק היא זו העוסקת בזקנים עצמם: "זאת ועוד עניין נוסף יש בזה, והוא הצורך להסיר עצב מן המבוגרים והזקנים לתת להם מוטיבציה להמשיך להיאבק על חייהם ולמנוע מהם דכאון ורפיון נפשי, אשר יכול להביא אותם להתייאש מן החיים. על כן נראה לנו להתיר, תוך הדגשה, שזה רק למצב חרום, ורק לצורך ליל הסדר תש"פ ולמי שזקוק לכך" והם מוסיפים כי בעניין זה הם נסמכים על פסיקות המאפשרות טיפול בשבת תוך שימוש במכשירים חשמליים גם בחולים שאינם בסכנת חיים.

בין החותמים על המכתב, הרב אליהו אברז'ל אב בית דין רבני מירושלים, רב העיר קרית גת שלמה בן חמו, רב העיר שלומי משה אלחרר, הרב יהודה שלוש מנתניה, ועוד קבוצת רבני שכונות וישובים.

הפסיקה הזו הולכת בדרך המקלה של רבני עדות המזרח, שהבולט שברבניה היה הרב עובדיה יוסף, שפרץ דרך בכמה פסיקות מקלות. אם תגיע הפסיקה לפתחה של הרבנות הראשית לא ברור כיצד יכריע הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה. בקרב הרבנים האשכנזים המחמירים יותר, אין כמעט ספק שלא יעניקו היתר דומה.

הרב הראשי האשכנזי דוד לאו, ששלל את ההיתר בראיון בגלי צהל אמר: "חסר אחריות, אפילו לא מגוחך. חוסר הבנה מינימאלי של המשמעות של פסיקת הלכה. חבל שאנשים קובעים דברים ומטעים את הציבור".

איגוד רבני קהילות המונה מאות רבנים ורבניות מקהילות ברחבי הארץ, מוציא הבהרה לציבור ואומר כי "נחוץ להודיע בשער בת רבים שאסור בשום אופן לתקשר ע"י מחשב ביום טוב - אלא במקרה של פיקוח נפש ממש , ככל דיני חולה בשבת וביום טוב".

בשעות האחרונות יהדות הארץ והעולם רועשת וגועשת בעקבות פסק דין המתיר את השימוש בתוכנות שידור ישיר באמצעות מחשב בליל הסדר הקרוב מאחר וקשישים רבים עלולים לחגוג אותו לבד בשל מגיפת הקורונה. לאור זאת, איגוד רבני קהילות המונה מאות רבנים ורבניות מחבי הארץ בנשיאות הרב שמואל אליהו מפרסם הבהרה לציבור ואומר כי הדבר אסור וכי אין להתיר פסק כזה להלכה לציבור.

בהבהרה נכתב: "מסורת הפסיקה המקובלת על כלל ישראל אוסרת שימוש בחשמל ומחשב ביום טוב. כך סוברים רוב מוחלט של רבני ישראל בארץ ובתפוצות, ספרדים ואשכנזים. מרוקאים ותימנים. אין שום מקום להיתר כל שהוא להשתמש בחשמל ביום טוב - 'תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם'. שלא תהיה תורה כשתי תורות'".