ההנחיה החדשה לרשתות המזון: "לא יותר מארבעה אנשים לכל קופה"

ההנחיה החדשה הנוגעת לכל רשתות השיווק, כולל מזון ופארם, דורשת מהן לפעול "בכפוף לשמירה על מרחק של שני מטרים בין אנשים ומניעת צפיפות, כך שבכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מארבעה אנשים לכל קופה פעילה" • מנכ"ל ויקטורי: "אף אחד לא יוכל לעמוד בזה"

קופאית ממוגנת מהקורונה בחנות נוחות / צילום: שלומי יוסף, גלובס
קופאית ממוגנת מהקורונה בחנות נוחות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הנחיות החירום החדשות שפרסם היום (ד') משרד הבריאות על רקע משבר הקורונה הופכות את ההתנהלות עבור רשתות המזון למורכבת בהרבה מכפי שהייתה עד היום, כשהן מגבילות בצורה דרסטית את הפעילות של רשתות הדיסקאונט, כלומר החנויות הגדולות שפועלות באזורי תעשייה ופרוסות של שטחים של אלפי מטרים, אשר בהן המחירים נמוכים יותר.

במסגרת החמרת הנהלים, ההנחיה החדשה הנוגעת לכל רשתות השיווק, כולל מזון ופארם, דורשת מהן לפעול "בכפוף לשמירה על מרחק של שני מטרים בין אנשים ומניעת צפיפות, כך שבכל עת לא ישהו בתוך החנות לקוחות ביחס של יותר מארבעה אנשים לכל קופה רושמת פעילה".

כמו כן, נקבע כי הפרת האיסורים תהווה עבירה פלילית, שתאפשר גם הטלת קנס מנהלי על המפרים, וכן נקבעו בתקנות סמכויות לשוטרים לצורך אכיפת ההוראות הרלוונטיות.

אייל רביד, מנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי המפעילה חנויות בגדלים משתנים, אמר ל"גלובס" על רקע פרסום ההנחיות: "אף אחד לא יוכל לעמוד בזה. צריך היה לבצע צעד מידתי יותר אשר בוחן את מספר הלקוחות ביחס לשטח החנות, ולא למספר הקופות. כך נוצר מצב אבסורדי שלחנות של 3,000 מ"ר, שיש בה חמש קופות, מותר להכניס רק 20 איש - כשבמקום אחר בחנות שגודלה 300 מ"ר עם חמש קופות, מותר לדחוס 20 איש בשטח שהוא עשירית מהגודל". להערכת רביד, צעד לא מידתי כזה עלול גם להביא לתורי ענק ולהתקוטטויות אלימות מחוץ לחנויות.

להערכת גורמים ברשתות השיווק, מדובר בצעד שעלול להוריד את המחזור לחנויות הגדולות בשיעור של עד 50% מהמחזור. כלומר, רשתות מזון שמפעילות סניפי ענק - וביניהן שופרסל דיל, רמי לוי, יינות ביתן, חצי חינם, אושר עד ואחרות - יהיו מנוטרלות כמעט לחלוטין ויוכלו להכניס לתוכן מספר מוגבל מאוד של קונים. ניתן להעריך כי ההחלטה הזו תביא להגדלת הפריסה של קופות אוטומטיות ותחליפים אחרים בקרב קמעונאים שיצליחו להתאים את עצמם לכך.

במקביל, ההנחיות החדשות מאשרות את המשך אספקת שירותי המשלוחים בתחום המזון, העיתונים והשירותים החיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי החשמל, שירותי התקשורת והאביזרים הרפואיים. במשרד הדגישו כי מכירה מקוונת עם משלוח מותרת לכל סוגי המוצרים, וכי המשלוח יונח מחוץ לפתח המגורים