איך לממש את הזכויות שאושרו למי שיצא לחל"ת

מקום העבודה הוציא אתכם לחופשה ללא תשלום? הנה כל הזכויות שלכם במסגרת יחסי עבודה תחת כלכלת הקורונה

אנשים עם מסכות בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Oded Balilty, AP
אנשים עם מסכות בשוק הכרמל בתל אביב / צילום: Oded Balilty, AP

למה זכאים עובדים שהוצאו לחל"ת? עו"ד סיגל פעיל, מומחית למשפט עבודה אישי וקיבוצי, ריכזה את כל הזכויות הניתנות במסגרת יחסי עבודה תחת כלכלת הקורונה.

1. הפרשות לביטוח לאומי, קרנות פנסיה והשתלמות

עובד שמקבל דמי אבטלה בזמן השהייה בחל"ת, דמי ביטוח לאומי ינוכו מדמי האבטלה. עובד שנמצא בחל"ת ולא מקבל דמי אבטלה, יש למעסיק חובה לשלם עבורו דמי ביטוח לאומי עבור החודשיים הראשונים של החל"ת. לעניין הפרשות לביטוחים, בתקופת שהיית העובד בחל"ת, המעסיק אינו צריך לבצע הפרשות לביטוח פנסיוני או לקרנות השתלמות לעובדים. אך צריך לזכור כי הפסקת ההפרשות עלולה לפגוע בזכויות ובכיסוי הביטוחי. לכן מומלץ שהעובדים יפעלו לשמירת הזכויות שלהם בקופות הפנסיה והביטוחים השונים, באמצעות חתימה על הסדר ריסק או הפקדות עצמאיות לביטוח הפנסיוני, ישירות מול הקופה הרלוונטית.

2. רכב וטלפון מהעבודה 

כלי העבודה לעובד כגון רכב צמוד, טלפון ומחשב נייד הם הטבות נלוות לעבודה ולכן בשהייה בחל"ת רגיל יש להשיב כלי עבודה אלה לידי המעסיק. אנו מצויים בתקופה שאיננה שגרתית כלל ועיקר, עבור עובדים וגם עבור מעסיקים לכן, זה תלוי בהסכמת המעסיק וביכולתו לספוג עלויות נלוות לכך. להטבות עשויה להיות השפעה על דמי האבטלה, ובכל מקרה המדובר בהטבה שמחויבת בתשלום מס.

3. שי לחג הפסח

"אנו מצויים בערבו של חג הפסח, במקומות עבודה קיים נוהג ארוך שנים בדבר הענקת שי לחג לעובדים. במצב החריג שבו אנו נתונים - גם הענקת המתנה לחג תלויה ברצון המעסיק. ההמלצה שלנו למעסיקים היא, כי ככל ויכול להרשות לעצמו זאת, ואם כבר הקדים ורכש תווי שי או מתנות לעובדים, כדאי להעניק את השי לחג".

4. ותק אינו נצבר

"התקופה שבה שוהה עובד בחל"ת אינה נצברת לו כחלק מהוותק במקום העבודה. אמנם מקום העבודה נשמר, אך זכויות והטבות רבות אינן נכללות ואינן משולמות או נזקפות לטובת העובד בעת שהייה בחל"ת. משך תקופת השהייה בחל"ת במצב הנוכחי תלויה בהחלטת המעסיק, כאשר בתקופה החריגה שבה אנו מצויים היום, אם וככל שהעובד לא יסכים לשהות בחל"ת, הוא עלול להיות חשוף להחלטה של המעסיק לסיים את העסקתו. 

5. האם אפשר לפגוע בזכויות מי שעדיין עובד?

שר העבודה העניק היתר להעסקת עובדים בשעות נוספות מעבר למספר השעות הנוספות בימי שגרה, לפיו בתקופה זו ניתן להעסיק עובדים עד 67 שעות עבודה בשבוע, בתוכן 14 שעות עבודה ביום (במקום 12), שמונה פעמים בחודש. חל איסור על העסקת עובדים מעל 90 שעות נוספות בחודש".

בימים קשים אלה, ניתן גם להורות לעובדים לנצל ימי חופשה צבורים ואף לצמצם את היקף משרתם. לעובד קיימת זכות טיעון לפני ההחלטה והוא יכול להתפטר בדין מפוטר. אולם יש להביא בחשבון כי אנו מצויים בתקופת משבר ויכול להיות שזכויות אלו יפורשו בצמצום מאוחר יותר. 

בכל הנוגע לעובדים בשירות הציבורי, נחתם הסכם קיבוצי, שיהיה בתוקף עד 16 באפריל, ולפיו מעסיק ציבורי יכול להורות לעובד בשירות ציבורי לשהות בביתו על חשבון ימי החופשה שנצברו לו ואף להיכנס ליתרת ימי חופשה שלילית.