מדיניות סובלנית ומכילה: ההוראות של השר ארדן למשטרה

עם כניסתן של תקנות החירום החדשות, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ניהל דיון עם בכירי המשטרה ונציגות של צה"ל ומד"א • בימים הראשונים השוטרים יתעדו במצלמות גוף את המפגשים עם האזרחים ויתמקדו בהסברה

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי
השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן / צילום: תמר מצפי

השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, הורה למשטרה להחיל מדיניות אכיפה "סובלנית ומכילה" של תקנות החירום החדשות שתיכנסנה לתוקף היום (ד') אחר-הצהריים.

בתום דיון בהשתתפות בכירי המשטרה ונציגות של צה"ל ומגן דוד אדום, נמסר כי לפי ההנחיות, המיקוד בימים הראשונים לאכיפת התקנות יהיה בהסברה לציבור, והשוטרים יתעדו במצלמות גוף את המפגשים עם האזרחים. השוטרים יקבלו סמכויות לקנוס בעלי מרכולים המכניסים לקוחות ללא בדיקת חום או מאפשרים עומס וצפיפות בניגוד להנחיות.

ארדן גילה כי 650 חיילי צה"ל כבר מתגברים את השוטרים הפועלים בשטח, וכי המספר יגדל ל-3600 אם יהיה צורך בכך. עם זאת, בדיון הובהר כי מדובר בליווי השוטרים בלבד, ולחיילים לא יינתנו סמכויות שיטור.

לאור הסיכון המוגבר לאלימות בתוך המשפחה ובעקבות פניית ח"כ קרן ברק, הנחה השר ארדן את המשטרה לבצע פיקוח מיוחד בתחום זה, כולל ביקורים בבתים של משפחות בהן מתגוררות נשים מאוימות או שיש אינדיקציה או חשש לפגיעה בהן.

בפגישה דווח על מקומות מועדים להפרות של ההנחיות כמו במקצת הריכוזים החרדיים וביישובים בדואים מרוחקים, וניתנה הנחיה להתמקד בפעילות אכיפה במקומות אלה.

ארדן אמר בפתח הישיבה: "התקנות האלה מייצרות את אתגר האכיפה המורכב והקשה ביותר מזה עשרות שנים, אבל האתגר הזה הוא אתגר חשוב, כיוון שהאכיפה שלנו מצילה חיים, ולמעשה הפעילות שלנו - של השוטרים, של החיילים, של הכבאים, של הסוהרים - צריכה להיעשות הפעם יותר מתמיד בצורה מכילה, בצורה סובלנית, בצורה שמשתפת את אזרחי המדינה, כי כולנו פה במטרה אחת - לעצור את ההתפשטות של הנגיף".