פירמת רואי החשבון הגדולה בישראל בדרך להוציא את רוב עובדיה לחופשה

פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ישראל הודיעה כי חלק מעובדיה ייצאו לחל"ת עד סוף אפריל ואולי אף מעבר לכך; וכי עובדים שלא ייצאו לחל'ת, ייצאו לחופשת פסח בימים הקרובים, עד ל-19 באפריל וייתכן שאף מעבר לכך אם יידרש, על חשבון ימי החופש של העובדים

משרדי ארנסט אנד יאנג / צילום: עינת לברון
משרדי ארנסט אנד יאנג / צילום: עינת לברון

הקורונה הגיעה לפירמת רואי החשבון הגדולה בישראל: הנהלת פירמת הייעוץ וראיית החשבון EY ישראל הודיעה לעובדיה, בהמשך לישיבת שותפים שהתקיימה הבוקר (ד'), על שורת צעדים שנוקטת הפירמה בצל התפשטות מחלת הקורונה.

במכתב צוין כי מתוך אחריות לעובדי הפירמה, לשותפיה וללקוחותיה הותאמה פעילות הפירמה למציאות המשתנה בשבועיים האחרונים, במהלכם התבקשו מרבית עובדי הפירמה לעבוד מהבית ככל הניתן או לצאת בחלק מהמקרים לחופשה.

כעת, עם התפשטות המחלה וההנחיות החדשות של ראש הממשלה ומשרד הבריאות בנושא, החליטה ההנהלה על מספר צעדים נוספים, בהם הפחתה משמעותית בתגמול של כלל השותפים בפירמה; חלק מעובדי הפירמה ייצאו לחל"ת עד סוף אפריל ואולי אף מעבר לכך; עובדים שלא ייצאו לחל'ת, ייצאו לחופשת פסח בימים הקרובים, עד ל-19 באפריל וייתכן שאף מעבר לכך, אם יידרש. החופשה תהיה על חשבון ימי החופש של העובדים, אך מבלי לפגוע בשכרם.

בהנהלה ציינו כי צעדים אלה מתבקשים בשלב זה בכדי להתמודד עם המציאות הקשה והמשתנה והם יאפשרו למשרד לצלוח את החודשים הקרובים והמאתגרים, אולם לא מן הנמנע כי צעדים נוספים יידרשו בהמשך בהתאם להתפתחויות. כל המהלכים נעשו לאחר הידברות ובתיאום עם נציגי ארגון העובדים. יודגש כי הפירמה תמשיך להעניק את כל מגוון שירותיה ללקוחותיה ותעשה כל שביכולתה על-מנת לסייע להם בימים מאתגרים אלה.

מדובר בדרמה בפירמת רואי החשבון שנחשבת לחזקה ביותר במשק הישראלי. רוב העובדים הולכים הביתה, בדרך כזו או אחרת. בודדים נשארים "לשמור על המבצר" ולהמשיך בטיפול השוטף.

EY ישראל (ארנסט אנד יאנג - קוסט פורר גבאי את קסירר) היא חלק מחברת EY גלובל (ארנסט אנד יאנג העולמית), אשר נחשבת לאחת מ-4 הפירמות הגדולות בענף ראיית החשבון בעולם.

ארנסט אנד יאנג פועלת בכ-150 מדינות ומונה למעלה מ-200 אלף עובדים מסביב לגלובוס. EY ישראל היא הפירמה הגדולה הענף בארץ, ומעסיקה כ-2,000 עובדים, בהם רואי חשבון, מתמחים בראיית חשבון, עובדי מטה ואדמיניסטרציה, כלכלנים, משפטנים ומומחי מיסוי. רוב עובדי החברה ממוקמים במטה המרכזי של השותפות בשכונת ביצרון בתל-אביב, ומאות עובדים נוספים פזורים בשלושת סניפי השותפות בחיפה, בבאר-שבע ובירושלים.

החברה מספקת ללקוחותיה שירותי ראיית חשבון וביקורת, ייעוץ מס וליווי אסטרטגי של עסקאות לחברות ממגוון תחומים, ביניהן: חברות הביטוח, בנקים וחברות שירותים פיננסים, תעשיית הרכב, חברות טכנולוגיה, נדל"ן, אנרגיה, חברות קמעונאיות, מלכ"רים ועוד.

במסגרת הוצאת מרבית עובדי הפירמה לחופשה, הודיעה הפירמה למרבית עובדי המטה ובאדמינסטרציה על הוצאתם לחל"ת, כיוון שהפירמה אינה זקוקה להם בתקופה הקרובה. למרבית העובדים המקצועיים ניתנה האפשרות לבחור בין יציאה לחל"ת ליציאה לחופשה בתשלום, על חשבון ימי החופשה שלהם.

המהלך בוצע תוך שיתוף וועד העובדים בפירמה, בראשות רו"ח יוסף לבנזון.

נזכיר כי ב-2017 עשו עובדי הפירמה היסטוריה כאשר חתמו, באמצעות ההסתדרות, על הסכם קיבוצי ראשון בענף ראיית החשבון מול יו"ר EY ישראל רונן בראל.תוקפו של ההסכם עד שנת 2022, והוא כולל פרקים ארגוניים וכלכליים שנושאים בשורה משמעותית בנוגע לשיפור תנאי העובדים, ובין היתר כולל קרן השתלמות, השתתפות במימון ארוחות העובדים, בונוסים, הגדלת מכסת ימי החופשה וסעיפים להגברת הביטחון התעסוקתי.

גל התאגדויות העובדים בפירמות רואי החשבון נחשף לראשונה ב"גלובס" לפני כשנתיים, כאשר עובדי פירמות שונות ב"ביג 5" (5 הפירמות הגדולות בשוק) החלו לפעול להקמת ועד. הראשונים לפתוח במהלך היו עובדי EY ישראל.

כעת מבינים בוועד העובדים כי המהלך של הפירמה להוצאת העובדים לחופשה הנו בלתי נמנע. בקרב רבים מהעובדים נשמעות טענות קשות על המהלך, שלטענתם לא צריך היה להיות גורף כל כך, אך בוועד מנסים להסביר לעובדים כי הפירמה נקלעה לאותה סיטואציה שאליה נקלעו פירמות בכל העולם בעקבות משבר הקורונה.

בפירמה דיברו גם על גיבוש חבילת סיוע לעובדים שישהו בחל"ת, שתצמצם מעט את הנזק שעלול להיגרם להם.

יו"ר ארגון עובדי EY, רו"ח יוסף לבנזון, מסר כי "הנהלת הפירמה וארגון העובדים פועלים מתוך הכרה בגורלנו המשותף ובחובה והאחריות לצלוח את מצב החירום בעקבות התפרצות נגיף הקורונה במינימום הנדרש של פשרות והקרבה שנאלץ כולנו לעשות - ללא יוצא מן הכלל, מהשותפים ועד אחרון העובדים, תוך מתן פתרון שכר לכל העובדים ללא יוצא מן הכלל וכל זאת בכדי לשמור על איתנות הפירמה, על השירות המקצועי ללקוחות ועל פרנסתנו ורווחתנו בעתיד".