קרב הסאטירה: למה שיבצו את "זהו זה" מול "ארץ נהדרת"?

אחד מקרבות הרייטינג המעניינים צפויים הערב, לאחר שברוח התקופה הוחלט בתאגיד השידור להחזיר את התוכנית המיתולוגית "זהו זה" ולשדר אותה מול "ארץ נהדרת" של קשת, שפועלת בדיוק באותו הז'אנר

אחד מקרבות הרייטינג המעניינים צפויים הערב (ה'), זאת לאחר שברוח התקופה הוחלט בתאגיד השידור הציבורי להחזיר את התוכנית המיתולוגית "זהו זה" ולשדר אותה מול "ארץ נהדרת" של קשת, שפועלת בדיוק באותו הז'אנר.

"זהו זה" נחשבת לאחת מתוכניות הבידור והסאטירה המוצלחות ביותר ששודרו אי-פעם בישראל, והיא מזוהה במיוחד עם תקופה מאתגרת אחרת בהיסטוריה הישראלית - מלחמת המפרץ. בימים שבהם היה רק ערוץ אחד בישראל, וכולם היו ספונים בבתים מפחד הטילים, לא היה כמעט אדם בישראל שלא הכיר את הדמויות והמערכונים. "זהו זה" אומנם התחילה בתוכנית ילדים ונוער, אך ההשפעה שלה כתוכנית הומור סאטירית השפיעה הרבה מעבר לקהל לו לכאורה הוגשה.

משבר הקורונה, שמזכיר בהשלכות שלו על חיי היומיום את תקופת מלחמת המפרץ, גרם לתאגיד להעלות מהאוב את התוכנית ולייצר פרקים חדשים - טרם ברור כמה. אנשי התאגיד הצליחו לאגד את חמשת הכוכבים דאז - מוני מושונוב, גידי גוב, שלמה בראבא, אבי קושניר ודבל'ה גליקמן - שישתפו בתוכניות האיחוד.

"זהו זה 2020 - ימי קורונה" אמורה להיות המשך מותאם לגרסה המקורית, ובפרקים ייעשה שימוש לא רק באותם שחקנים אלא גם בדמויות שגילמו: כבר בפרק הראשון שישודר הערב יככבו דמויות כמו ה"באבא בובה" והזקנים, ובפרקים הבאים יגיחו גם דמויות כמו יאצק והפולניות. לכל תוכנית יצולם שיר שיטופל ברוח אנשי "זהו זה", ומילותיו יותאמו לרוח המצב - בפרק הראשון יהיה זה השיר "פארנויה".

כאמור, בתאגיד הוחלט לשבץ את התוכנית בימי חמישי מיד אחרי מהדורת החדשות ולהיכנס ראש בראש בתוכנית "ארץ נהדרת" - אחד מקטרי הרייטינג המשמעותיים של קשת, שזוכה ממילא בימים אלה לרייטינג פנומנלי. כך למשל, המקפצה שהייתה אתמול (ד') ל"ארץ נהדרת" באמצעות מהדורת החדשות ששודרה לפניה הייתה יוצאת דופן: 31.6% רייטינג (בנאום הנשיא נרשם רייטינג של 32.9%, ובנאום ראש הממשלה 34.8%). מדובר בשיא למהדורה ביום חול מאז 2014 במבצע "צוק איתן". במהדורת החדשות של התאגיד הסתפקו ברייטינג צנוע בהרבה: רק 4.7%.

קשה שלא להרים גבה אל מול הבחירה של התאגיד להיכנס ראש בראש נגד קשת, להציב תוכנית סאטירה מול תוכנית סאטירה, ולא להמתין ליום בו לקשת יש תוכן מסוג אחר ולשדר את "זהו זה" כאלטרנטיבה של התוכן המסחרי המשודר ולא כמתחרה לה. סביר כי שידור התוכנית מול סוג אחר של תוכן היה מניב יותר צופים לתוכנית בשידור החי, שכן חובבי ההומור לא היו צריכים להתלבט בין שתי התוכניות, וכל אחת מהן הייתה מקבלת את מלוא פוטנציאל הצפייה. שיבוץ כזה גם היה מרחיב את אפשרויות הבחירה של התוכן המוצע לצופה ולא מצמצם אותו.

בתאגיד מסבירים כי הצפייה בזמן אמת פחות רלוונטית להם, ומבחינתם על כל צופה בטלוויזיה יש פוטנציאל של שישה צופים בדיגיטל, ושם הם משקיעים את האנרגיה של קידום התוכן - לייצר תוכן איכותי בכל הפלטפורמות, ולכן השיבוץ הטלוויזיוני ביחס למתחרים פחות מהווה שיקול עבורם.