דעה: העובדים שלכם לא צריכים הנחיות ומגבלות, הם צריכים מנהיגים ומנהיגות

העובדים שלכם רוצים להרגיש שבראש הפירמידה בארגון עומד מישהו או מישהי שיודעים מה הם עושים, שיש שם מי שמנווטים היטב את הספינה לעבר הסערה הבלתי נמנעת, שכנראה צפויה להתגבר

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
עבודה מהבית / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

זה מספר שנים שבכל העולם מדברים על קצב השינויים הדרמטי שעובדים נדרשים להתמודד איתו בעידן החדש: שינויים ארגוניים, שינויים טכנולוגים, חברתיים ועוד. לאן שתביט בארגון - תמצא שינויים, שינויים, שינויים. ליתר דיוק, 18 שינויים..כן כן, עובדות ועובדים נאלצים להתמודד עם לא פחות מ-18 שינויים משמעותיים בשנה. לא פשוט. ועכשיו? הקורונה מביאה איתה בערך 18 שינויים כאלה. בחודש!

בכל העולם עושים ארגונים המון צעדי מניעה חשובים כדי לשמור על בריאות העובדים ועל תפקוד העסקים. בכל העולם אנחנו שומעים על הנחיות והגבלות. לדוגמה, טוויטר ביקשה מ-5,000 עובדיה להשתדל לעבוד מהבית. אפל הכריזה על ביטול של טיסות עסקיות. במקדונלד'ס ביטלו את הכינוס השנתי של החברה באורלנדו, והפכו אותו לכנס אונליין. חברות הגבילו את כמות המשתתפים בישיבות, או הגבילו כניסה של ספקים לארגון, והרשימה עוד ארוכה.

אבל דווקא בתקופה כזו העובדים לא מחפשים הנחיות ומגבלות, הם מחפשים מנהיגים ומנהיגות. הם רוצים להרגיש שבראש הפירמידה בארגון עומד מישהו או מישהי שיודעים מה הם עושים, שיש שם מי שמנווטים היטב את הספינה לעבר הסערה הבלתי נמנעת, שכנראה צפויה להתגבר. אז לצד כל ההנחיות והמגבלות נדרשת גם תקשורת מנהיגותית, כזו שתוריד את מפלס הלחץ. תקשורת שלא מבוססת רק על הנחיות חשובות או על מילים יפות, אלא גם על מעשים חשובים.

הנה כמה דוגמאות טובות:
סאטייה נדאלה, המנהיג של מיקרוסופט העולמית, בחר להתייחס לא רק למגבלות ולהנחיות, והכריז שהשכר של העובדים השעתיים לא ייפגע, גם אם הם יעבדו פחות שעות, או יעבדו יותר מהבית.

מארק סנדלה, המנהיג של Ladders, חברה קטנה בת 60 עובדים שמספקת פלטפורמה לחיפוש עבודה, החליט לתרגל את החברה שלו לעבוד מהבית. הוא לא חיכה להנחיות, אלא פשוט סגר את החברה לשבוע, ותרגל בתשומת לב עם האנשים שלו, 100% עבודה מהבית.

במשבר מגפות הסארס ושפעת העופות, היו חברות רבות שבנו צוותי מנהיגות להתמודדות עם המשבר. מלבד הצד הפרקטי, השרו הצוותים ביטחון על עובדי החברה, כך שהם קיבלו את התחושה שיש כאן מנהיגות שמובילה, ולא רק מגיבה.


אז גם כעת יש כמה דוגמאות טובות, אבל גם אותן היה מאוד-מאוד קשה למצוא. רוב המנהיגים והמנהיגות בארגונים היו צריכים להתרכז בשלב הראשון בקבלת ההחלטות החשובות: הנחיות, מגבלות, וכל אותם הדברים שיעזרו לעסקים להמשיך לנוע מצד אחד, ומצד שני יגבילו את התפשטות הווירוס. עם זאת, עכשיו הגיע הזמן לשלב הבא. השלב שבו המנהיגות מתחילה לשלב הבא. ומי שיידעו להנהיג, יידעו לא רק להתמודד עם המשבר, אלא אפילו יצליחו להפוך אותו להזדמנות. כן כן, אולי כן אפשר למצוא כאן את חצי הקורונה המלאה.

הנה כמה עקרונות חשובים:
1. שמרו על תקשורת שוטפת. אין דבר כזה יותר מדי. עדכון יומי הוא מתכון מנצח להפחתת לחצים.
2. שמרו על תקשורת אותנטית. מנהיגות לא נמדדת רק במילים יפות. מנהיגות היא גם היכולת לשדר פגיעות בצורה אותנטית ומדודה. עם כל הכבוד לדובר-ת שלכם, האנשים שלכם רוצים קודם כול לשמוע אתכם, המנהיגים והמנהיגות של החברה.
3. הפכו את הקורונה להזדמנות לרתום את האנשים שלכם. אויב "טוב" הוא כלי אדיר לרתום את האנשים שלכם, ולהפוך אותם לכדור אש שטס קדימה.
4. התייחסו באופן ישיר לדברים המרכזיים שעולים בתקשורת - האנשים שלכם מצפים לשמוע את הפרספקטיבה שלכם בנושא.
5. אל תסתפקו במיילים. צלמו את עצמכם, דברו עם האנשים שלכם. כי אם תביטו ישירות למצלמה, יש סיכוי טוב שהם ירגישו שאתם מסתכלים להם בפנים ומדברים איתם בגובה העיניים. 

הכותב הוא מייסד ומנכ״ל משותף של חברת הסטוריטלינג Leave a Mark, שמלווה מנכ״לים ומנכ״ליות בהובלה של תקשורת תומכת שינוי