בזבוז בימי קורונה: כמה תעלה הממשלה הגדולה של נתניהו וגנץ?

במסגרת אישור תקציב המדינה 2019 קיבלה הממשלה החלטה לצמצם בהדרגה את מספר משרדי הממשלה מ-29 ל-17 החל משנת 2020 • אך כעת מסתמן שכחלק ממשלת האחדות של נתניהו וגנץ מספר המשרדים יזנק ל-30, ואיתו גם הגירעון, שיעלה ב-700 מיליון שקל

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: Ariel Schalit, Associated Press
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: Ariel Schalit, Associated Press

הגדלת מספר משרדי הממשלה ל-30 במסגרת הממשלה המסתמנת עם בני גנץ תחייב את האוצר להגדיל ב-700 מיליון שקל במצטבר את הגירעון הממשלתי בשנים 2020-2022. 

במסגרת תהליך אישור תקציב המדינה 2019 קיבלה הממשלה החלטה לצמצם בהדרגה את מספר משרדי הממשלה מ-29 ל-17 החל משנת 2020. ההחלטה אפשרה לממשלה היוצאת לרשום קיצוץ קבוע (בבסיס התקציב) של 300 מיליון שקל החל מ-2020, קיצוץ נוסף של 300 מיליון שקל החל מ-2021 וגידול נוסף בקיצוץ של 200 מיליון שקל החל מ-2022. כעת עם ביטול המהלך יידרש האוצר להגדיל בהתאם את הגירעון הגבוה, שצפוי בלאו הכי להגיע לשיאים חדשים.

ב-2013 בעקבות דרישת מפלגת יש עתיד שונה חוק יסוד הממשלה באופן שמגביל את מספר השרים ל-19 (כולל ראש הממשלה) ומחייב רוב של 70 חברי כנסת לתיקונו. ואולם בעת הקמת הממשלה הנוכחית יזם ראש הממשלה בנימין נתניהו הוראת שעה שמחריגה את הכנסת ה-20 מתחולת חוק היסוד - מה שמאפשר לנתניהו למנות ולפטר שרים בממשלתו ללא הגבלה. כעת אם תוקם ממשלה שבה 30 שרים תידרש הארכת הוראת השעה על-מנת לעקוף שוב את חוק היסוד. ואולם למספר מופרז של משרדי ממשלה יש השפעה שלילית על אפקטיביות הממשל אף יותר מאשר מספר מופרז של שרים. הסיבה לכך היא ששר נוסף מצריך מימון מספר מצומצם יחסית של תקנים בעוד שמשרד ממשלתי נוסף מייצר לעצמו אג'נדה עצמאית שאינה מתואמת ואף מתנגשת לעתים קרובות בזו של משרדים אחרים ומובילה לחוסר יעילות הממשל ובזבוז משאבים.

בעקבות שינוי חוק היסוד הוקם צוות במשרד האוצר שמצא כי מספר משרדי הממשלה בישראל גבוה ב-60% מהמקובל במדינות מערביות דומות. בנוסף מצא הצוות כי ישנם בממשלה לא פחות מעשרה משרדים "ייחודיים" שאינם קיימים באף מדינת השוואה אחרת: מדובר במשרדי המדע, העלייה וקליטה, המשרד לשירותי דת, משרד התקשורת, משרד התיירות, המשרד לאזרחים ותיקים, המשרד לעניינים אסטרטגיים ומודיעין, משרד הנגבו הגליל, המשרד לענייני ירושלים והתפוצות והמשרד לביטחון פנים.

ההצעה להקטנת מספר משרדי הממשלה כוללת מיזוג המשרד לענייני מודיעין לתוך משרד ראש הממשלה (עם אפשרות להשאיר בתפקיד שר לענייני מודיעין); מיזוג משרד הנגב והגליל, המשרד לענייני ירושלים והמשרד לשירותי דת לתוך משרד הפנים (עם אפשרות להחזיק שר לענייני דתות); מיזוג משרד התיירות והמדע לתוך משרד הכלכלה (עם אפשרות לשר לענייני כלכלה); ומיזוג משרד התרבות והספורט לתוך משרד החינוך.