היבואנים ינסו לבלום את ההחלטה לפקח על מחירי החמאה המיובאת

החל מ-30 באפריל צפוי משרד החקלאות לפקח על מחירי החמאה המיובאת, כך שמחירה יהיה זהה למחיר המפוקח • נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין: "הזמנות היבואנים של חמאה בוצעו על בסיס ההנחה העולה בבירור שהמחיר אינו מפוקח ונתון לתחרות"

חמאה / צילום: שני מוזס
חמאה / צילום: שני מוזס

משרד החקלאות ייפקח על מחירי החמאה המיובאת, כך שמחירה יהיה זהה למחיר המפוקח, זאת החל מ-30 באפריל 2020. המהלך נלווה לפתיחת שוק החמאה לתחרות ללא הגבלות, שהוביל שר האוצר משה כחלון במטרה להוביל לתחרות על מחירי החמאה.

מי שיוצא כעת נגד המהלך, שמטרתו להוריד את המחיר לצרכן של החמאה המיובאת, הם יבואני החמאה. כך, במכתב ששלח אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לשר האוצר משה כחלון ולשר החקלאות צחי הנגבי, נכתב כי "יבוא לא יכול להתבצע בתוך אי-ודאות. הזמנות היבואנים של חמאה בוצעו על בסיס ההנחה העולה בבירור שהמחיר אינו מפוקח ונתון לתחרות. על בסיס זה הוסכם על מחיר ההזמנות".

עוד טוען לין במכתבו כי "בנסיבות אלה, נכון יהיה בשלב זה לדחות את ההחלטה עד לאחר שיתקיים השימוע המתוכנן בהסרת הפיקוח ממוצר זה, כדי שיבוא החמאה לא ייעצר". עוד אמר לין כי "אין זה הזמן להכניס את המשק לסחרור וכן לעקר מתוכן את החלטת שר האוצר בהסרת המכס על החמאה".

לין מתייחס להחלטתו של משרד החקלאות, שלפיה "בשנת 2014, לאור חוות-דעת משפטית שניתנה בעניין, נקבע כי חמאה מיובאת אינה בגדר 'מוצר דומה', וזאת נוכח שיעורי היבוא הזניחים ביחס לחמאה מתוצרת מקומית. עמדה זו התקבלה על אף שחמאה מיובאת היא במהותה מצרך שמבחינת השימוש בה בידי רוכש סביר הוא בעל תכונות דומות ביותר לחמאה מייצור מקומי המצויה בפיקוח מחירים לפי החוק".

ואולם, עתה קובע משרד החקלאות כי "נוכח הנתונים בשנה האחרונה המצביעים על מגמת עלייה בהיקפי היבוא של חמאה רגילה בחבילות, ולאור הצפי שהיקפים אלה אף יגדלו בשנים 2020 ו-2021, עקב פרסום הוראת שעה לפי צו תעריף המכס והפטורים ומס קנייה על טובין, נמצא כי הבסיס העובדתי לחוות-הדעת המשפטית האמורה אינו קיים עוד, והחמאה המיובאת אינה בהיקף שולי וזניח".

לכן קובע משרד החקלאות כי "חמאה רגילה בחבילה, אף אם מקורה ביבוא, היא מצרך דומה לפי החוק לחמאה המנויה בצו פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, ועל כן המחיר הקובע המרבי לצרכן לגביה הוא 3.94 שקלים ל-100 גרם נכון להיום".

הצורך הגובר בחמאה מיובאת נוצר בעקבות חוסרים עקביים בחמאה מפוקחת שמיוצרת בישראל. החוסר האמור הורגש ברשתות השיווק בישראל לאחר שתנובה וטרה הפחיתו משמעותית את ייצור החמאה על-ידן, כל אחת מסיבותיה. זה קרה, בין היתר, בעקבות החלטת שר האוצר כחלון שלא לאפשר ליצרניות החלב לייקר את מחירי המוצרים שבפיקוח, דבר שהן ביקשו בעקבות התייקרות חומרי הגלם.

דבר זה השפיע על צד ההיצע של החמאה, שקטן. במקביל חל בשנה שעברה גידול ניכר בביקוש לחמאה בישראל, בשיעור חד של כ-30%, שלא נענה בגידול תואם בהיצע, כאמור. בשל כך הוגבר יבוא החמאה לישראל, עד שהפסיק להיות "בהיקף שולי וזניח", כדברי משרד החקלאות.