ללמוד מגרמניה: כך תיראה עקומת ההדבקה ביום שבו הקורונה תהיה בשליטה

הגרף אמור להמחיש את מה שכל המדינות מעוניינות לראות – תנועת מלקחיים חדה ומקבילה – ככל שמספר הנדבקים גדל אקספוננציאלית, גם מספר המחלימים אמור לגדול כעת אקספוננציאלית - בהנחה שההתפשטות נבלמה

רופא מבצע בדיקת קורונה בגרמניה / צילום: Axel Heimken/dpa, AP
רופא מבצע בדיקת קורונה בגרמניה / צילום: Axel Heimken/dpa, AP

בעוד גרמניה נכנסת לשבוע השלישי של הסגר שהטילה על החיים הציבוריים, יכולים תושביה להתעודד מגרף אחד, שבו לראשונה משתווה מספר הנדבקים החדשים במדינה למספר המחלימים מקורונה. הנתונים מתבססים על מידע שאספה אוניברסיטת "ג'ונס הופקינס", עם ההסתייגות החשובה כי מדובר ביום אחד בלבד, וכי ייתכן שמוקדם מכדי להצביע על מגמה. עדיין, הגרף אמור להמחיש את מה שכל המדינות מעוניינות לראות - תנועת מלקחיים חדה ומקבילה - ככל שמספר הנדבקים גדל אקספוננציאלית, גם מספר המחלימים אמור לגדול כעת אקספוננציאלית - בהנחה שההתפשטות נבלמה.

כאמור, מוקדם לומר שגרמניה מנצחת בקרב נגד הקורונה. ייתכן גם שהקפיצה במספר המחלימים (4,289 אתמול לעומת ממוצע של 1,100 בימים שלפני) נובעת מהצטברות נתוני סוף השבוע. אך יש כמה תופעות חריגות במדינה שיכולות להסביר את הגרף המעודד הזה. לגרמניה, מסתבר, יש יכולת אדירה לעבד בדיקות קורונה בעזרת רשת של מעבדות פרטיות, ממשלתיות, אזוריות ואוניברסיטאיות. המדינה ביצעה כ-300 אלף בדיקות קורונה בשבוע שעבר, ומתכוונת להגדיל בהדרגה את היכולת שלה. היא הרחיבה באחרונה את המדיניות שלה, כך שרופאי משפחה יכולים לשלוח לבדיקות מי שיש לו תסמיני קורונה מבלי שהיה בקשר עם חולה מוכח או שחזר מאזור נגוע.

חדשות טובות מגרמניה פחות חולים חדשים, יותר מחלימים
 חדשות טובות מגרמניה פחות חולים חדשים, יותר מחלימים

התוצאה, אומרים מומחים, היא כי רוב נשאי הקורונה במדינה, כולל חלק מסוים מהמחצית שאין לה תסמינים לפי המחקרים האחרונים, אותרו. שיעור התמותה בה (645 בני אדם מתוך 67 אלף, נכון לעכשיו - כ-1%) אמנם הוכפל בשבוע האחרון, אבל הוא עדיין נמוך ביחס לאיטליה וספרד (11% ו-9%, בהתאמה). כך גם שיעור החולים בטיפול נמרץ (2.3%) לעומת צרפת (10%), למשל. החולים הגרמנים, בקצרה, הם צעירים יותר, זקוקים פחות לאשפוז ולהנשמה, ומחלימים מהר יותר. הגיל הממוצע שלהם עומד על 45, לעומת 63 באיטליה ובספרד.

בנוסף, ובהשוואה לישראל, ההתפרצות המשמעותית בגרמניה החלה מוקדם יותר - בצבר מקרים שתפס תאוצה בהיינזברג שבמערב המדינה בפברואר ובמוקדים אחרים שמקורם באיטליה - כך שגרמניה נמצאת "לפני" מדינות אחרות, אבל "אחרי" איטליה וככל הנראה גם ספרד. הגרף גם תואם את הירידה שחלה בקצב עליית מקרי הקורונה, לפי נתוני "ג'ונס הופקינס" וגם מכון רוברט קוך. קצב ההכפלה בגרמניה ירד ליותר מחמישה ימים, וההתפרצות המשמעותית ביותר, לפי הנתונים, נמצאת כעת במדינת המחוז בוואריה.

עדיין, למרות צעדי הסגר ולמרות האיתור, שיעור ההדבקה הגבוה של הנגיף ובמיוחד הקטלניות שלו בקרב אוכלוסייה מבוגרת - במחלקות סיעודיות ובבתי אבות - משמעם שגרמניה אינה חסינה מהתפרצות כפי שאירעה באיטליה. גם הרשויות הבהירו כי אין כוונה להקל את הסגר בקרוב.