תרופה של טבע למלריה וזאבת אושרה לטיפול חירום בחולי קורונה

בתגובה זינקה מניית החברה בכ-12% • זינוק של 120% במניית חברת הטכנולוגיה סופרקום, המספקת פתרונות בתחומי בריאות הציבור והפקת תעודות חכמות

מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: כדיה לוי
מנכ"ל טבע, קאר שולץ / צילום: כדיה לוי

מניית טבע   זינקה אתמול בניו יורק ב-12.6% במחזור מסחר גבוה מהרגיל, לאחר שה-FDA, רשות המזון והתרופות של ארה"ב, אישרה בסוף השבוע את השימוש בתרופות Chloroquine phosphate ו-hydroxylchloroquine sulfate כטיפול חירום בחולי COVID-19 (נגיף קורונה). טבע היא אחת מהחברות המייצרות את התרופה, והיא הודיעה כבר לפני כשבועיים שתתרום כ-10 מיליון טבליות, מתוכן כ-6 מיליון עד סוף חודש מרץ, לבתי חולים בארה"ב.

התרופות שאושרו כעת על-ידי ה-FDA הן תרופה ותיקה המיועדת לטיפול במלריה, ותרופה חדשה יותר, שבמקרה של טבע מאושרת לטיפול בחולי מלריה, זאבת ודלקת פרקים שגרונית. ב-FDA אישרו את התרופות כטיפול חירום, למרות שגם שם מודים כי המידע הקליני עדיין מועט ואנקדוטלי. ב-FDA ממליצים לבצע ניסויים קליניים מבוקרים לבחינת היעילות של התרופות כטיפול ב-COVID-19, אך מאפשרת לרופאים לתת לחולים את התרופות במקרים שהם אינם יכולים להשתתף בניסוי כזה.

בבנק ההשקעות סיטי כתבו בתגובה כי בין החברות המייצרות את התרופות נמצאות Amneal, ד"ר רדיס, Laurus Labs, מיילן, Prasco Labs, סנדוז, טבע וזיידוס. שוק ה-Hydroxychloroquine sulfate בארה"ב נשלט על-ידי יצרניות גנריות, ובסיטי מציינים שהיקפו הכולל ב-2019 היה כ-230 מיליון דולר (כ-5.5 מיליון מרשמים חולקו בשנה זו). נתח השוק של טבע עומד על 9.2%, והיא החברה הרביעית בגודלה בשוק אחרי Prasco עם 30.5%, סנדוז עם 28.2% וזיידוס עם 14%.

באופן לא מפתיע, ישנה עלייה במספר המרשמים בשבועות האחרונים, ולפי נתונים שמספקת סיטי בשבוע הראשון, השני והשלישי של מרץ עלה מספר המרשמים ב-7.4%, 7.8% ו-136.4% בהתאמה, בהשוואה לשבועות קודמים. נוסף על כך הם מציינים כי הודו אסרה על יצוא התרופה כחלק מניסיון הממשלה להיאבק בקורונה בהודו, דבר שעלול להשפיע על היצרניות ההודיות.

בסיטי מעריכים שלמרות המחסור בהוכחות רפואיות, שתי התרופות עשויות להועיל לחלק מהמטופלים בקיצור זמן המחלה וחומרתה, וזאת על בסיס מידע פרה-קליני וקליני קיים. הם מעריכים גם שמתן התרופות יהיה מוגבל למאושפזים ויישמר בשליטה קפדנית.

על רקע התנודתיות בשוק ההון מניית טבע נסחרה בשלושת החודשים שחלפו מתחילת השנה במחירים שנעו בין 6.69-13.45 דולר, ואתמול היא ננעלה במחיר של 8.51 דולר, שמשקף לחברה שווי שוק של 10.2 מיליארד דולר.

הסגר הקפיץ את מניית סופרקום במאות אחוזים

מניה ישראלית נוספת שבלטה אתמול בוול סטריט היא סופרקום , שזינקה ב-120% במחזור מסחר גבוה פי 40 מהממוצע. במהלך המסחר הזינוק היה אף יותר גבוה והתקרב ל-270%, אך העליות התמתנו.

סופרקום היא חברת טכנולוגיה קטנה המספקת פתרונות בתחומי בריאות הציבור, הפקת תעודות חכמות ועוד. אתמול הודיעה החברה כי סיפקה ציוד המיועד לפיילוט שבוחן את ציות האזרחים לסגר בעקבות נגיף הקורונה.

הפתרון שסיפקה כולל גם מרכז שליטה ובקרה מבוסס תוכנה כשירות (SaaS). המוצרים שמספקת מאפשרים שתי דרכים לתפעול: במקרים קלים שבהם סיכון נמוך והיקף גדול, השימוש יהיה בטכנולוגיה שקשורה לסמארטפון, ובמקרים רגישים יותר היא תכלול גם מעין צמיד שיוצמד לקרסול.

"המוצרים נועדו לסייע לממשלות במאמצים להיאבק בהתפשטות הווירוס, בעזרת מעקב אחר מיקומי אנשים וציות לכללי ההישארות בבית", נכתב בהודעת סופרקום, בה צוין גם שהחברה קיבלה פניות מממשלות ברחבי העולם. לדברי המנכ"ל אריה טרבלסי, המומחיות והוותק של סופרקום בטכנולוגיות זיהוי ומעקב יסייעו למאבק במגפה.

לפני הזינוק במניה אתמול, מניית סופרקום נסחרה במגמה שלילית עד לפני מספר ימים, וזאת למרות שהודיעה לפני כשלושה שבועות כי הטכנולוגיה שלה יכולה לשמש למאבק בהתפשטות המגפה. בצעד של הבעת אמון, המנכ"ל ובעל השליטה טרבלסי הודיע לפני כשבועיים שירכוש מניות של החברה תמורת עד 6 מיליון דולר, וציין אז שרמות המחיר בהן היא נסחרת לא משקפות את השווי האמיתי של החברה. שווי השוק הנוכחי של סופרקום הוא כ-18 מיליון דולר בלבד.