ועד חדשות 13 מאשים: הנהלת רשת מנסה להחליש את חברת החדשות

על רקע כוונת רשת 13 לבצע תוכנית קיצוצים נרחבת, ועד חדשות 13 מאשים את הנהלת רשת כי היא משתמשת במשבר הקורונה כדי להכשיר מהלך צמצום כוח-אדם רחב - זאת למרות שרק לפני כחודש נחתם הסכם עם העובדים שהבטיח כי בחודשים הקרובים לא ייערכו פיטורי צמצום

תמר איש-שלום, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13 / צילום: ענבל מרמרי
תמר איש-שלום, מגישת המהדורה המרכזית של חדשות 13 / צילום: ענבל מרמרי

כשברקע ההכנות של רשת 13 (החברה-האם של חדשות 13) לבצע תוכנית קיצוצים נרחבת בכוח-האדם, ועד עובדי חברת החדשות נערך להיאבק במהלך ולנקוט צעדים שיכללו בין היתר עיצומים ושיבוש המעבר של החברה מבית הוורד לרמת החייל.

הוועד מאשים את הנהלת רשת 13 כי היא משתמשת במשבר הקורונה כדי להכשיר מהלך צמצום כוח-אדם רחב, זאת למרות שרק לפני כחודש נחתם הסכם עם העובדים שהבטיח בין היתר כי לא ייערכו בחודשים הקרובים פיטורי צמצום.

כפי שנחשף ב"גלובס", בשבועות האחרונים סובלת רשת ממצוקה תזרימית קשה, שהביאה לידי סימן שאלה על מסוגלותה לשלם משכורות. עוד חשפנו כי רשת דחתה תשלומים לספקים, ובמקרים מסוימים לא שילמה כלל.

אתמול (ג') חשפנו כי אל כלל החובות של רשת מתווספת בימים האחרונים דרישה של איש העסקים אלי עזור להשיב לו הלוואה בסך 10 מיליון שקל - כל זאת עוד לפני משבר הקורונה שמאיים על כל כלי התקשורת בגלל הפגיעה בהכנסות שנובעת מההאטה בפרסום.

כאמור, בוועד העובדים של חדשות 13 סבורים כי לצורך מהלך הקיצוצים "נתלית" רשת במהלך הקורונה. במייל עדכון שנשלח לעובדים הוטחו טענות על התנהלות ההנהלה: "ביממה האחרונה החלה ההנהלה להוציא לפועל, ללא הסכמה ובאופן חד-צדדי, שורת גזירות כלכליות הכוללות הוצאת עובדים לחל"ת וקיצוצי שכר", נכתב במייל. "הגזירות הללו, אשר הוצגו לנו בתחילה כצעד הכרחי להתמודדות עם משבר הקורונה, מתבררות כשלב הראשון של תוכנית קיצוץ אימתנית ואגרסיבית שעליה החליטה הנהלת חברת-האם רשת ומוצאת לפועל בהתאמה על-ידי הנהלת חדשות 13". 

הוועד מדגיש כי לא מדובר בשמועות או ספקולציות: "דבר הקיצוץ הנרחב נמסר לנו כעמדה רשמית מטעם ההנהלה, וזאת בעודנו מנהלים משא-ומתן על הקיצוץ המוגבל".

על-פי הוועד, "קשה שלא לזהות את הניצול הציני והאכזרי שעושה רשת במשבר הקורונה, ניצול שנועד להכשיר מחטף ולהטיל גזירות באופן דורסני, חד-צדדי, ללא קיום משא-ומתן כחוק, וכל זאת בזמן שהיא מודעת היטב לכך שהנהלת חברת החדשות חתמה אך לפני כחודש על הסכם קיבוצי אשר מגן על העובדים מגזרות וקיצוצים בתקופה זאת. למרות התחייבותה בהסכם כאמור, בחרה רשת, דרך הנהלת החדשות, להתחיל בפעולות הקיצוץ באופן מיידי תוך התעלמות מהתחייבות מפורשת בהסכם".

מהמייל עולה כי אתמול יצאה הודעה ל-16 עובדים לצאת לחל"ת לפרק זמן בלתי מוגבל, ובנוסף הודיעה הנהלת רשת על קיצוצי שכר, תוך סירוב לדרישת הוועד שלפני שהיא פוגעת בשכר העובדים, היא תקצץ בשיעור גבוה יותר בשכר ההנהלה. "בין העובדים שיוצאו לחל"ת נמצאת כמעט כל מחלקת הדיגיטל, כמו גם עובדים ותיקים שנמצאים בחברה מעל 10 שנים".

הוועד מאשים כי משמעותו של קיצוץ אגרסיבי בסדר גודל כזה הוא שרשת "שמה לעצמה למטרה להביא את קץ קיומה של חדשות 13 כחברת חדשות רצינית ועצמאית, והפיכתה לגוף דל תקציב, דל בכוח-אדם, דל בתוכן ועיתונאים ודל-השפעה.

"לא פחות חמורה מכך היא העובדה שהקיצוץ המתוכנן יבעט הביתה ברגל גסה כחצי מעובדי החברה. כל עובד שני בערוץ עלול להיות מפוטר, ביניהם עובדים רבים אשר השקיעו את מיטב שנותיהם בחברה ואשר קשרו את גורלם בגורלה וייבעטו החוצה ללא רחמים.

"אנחנו נחושים לצאת למלחמה על החברה שלנו, על הבית שלנו,  על הפרנסה שלנו ועל אופיה של חברת חדשות עצמאית ומשפיעה. מדובר באזעקת אמת - הקיצוץ המתוכנן יצא לדרך, ואם לא נגיב בהקדם, חצי מהחברה תלך הביתה. זו מלחמה, ואנחנו לא נהסס להשתמש בכל הכלים העומדים לרשותינו", נכתב במייל.

מחברת חדשות 13 נמסר בתגובה: "משבר הקורונה הוביל לירידה דרמטית בהכנסות בשוק התקשורת ובתחומים שונים בארץ ובעולם, וכך גם ברשת ובחדשות 13. לאור זאת נבחנים צעדים שונים לקיצוץ בהוצאות, על-מנת להבטיח המשך עבודה ושידור רציף ואיכותי גם בתקופת חירום זו". 

מנכ"ל ארגון העיתונאים, אלי גרשנקרוין, מסר בתגובה: "הנהלת רשת והעומדים בראשה מנצלים את המשבר הבריאותי הגדול במדינה ופועלים נמרצות כדי לשנות מן הקצה אל הקצה את יחסי העבודה בחברת החדשות, באופן שיפגע דרמטית בעובדים וגם בשידורים עצמם. הוועד והעובדים, בגיבוי מלא של ארגון העיתונאים, מתכוונים להיאבק נגד ההחלטות החד-צדדיות הללו בכל הצעדים העומדים לרשותנו, כולל עיצומים ושיבוש המעבר של חברת החדשות מבית הוורד לרמת החייל שהונחת מעכשיו לעכשיו על העובדים".