למרות הקורונה: גיוסי ההון בחברות הייטק הגיעו לשיא ברבעון הראשון

גיוסי ההון בחברות הייטק עמדו על 2.74 מיליארד דולר ב-1,339 עסקאות שבוצעו ברבעון הראשון, כך לפי דוח של חברת המחקר IVC ומשרד ZAG • עם זאת, הרבעון השני של השנה צפוי להיות חלש בשל מגפת הקורונה

גיוס הון / צילום: Shutterstock
גיוס הון / צילום: Shutterstock

למרות הקורונה: גיוסי ההון בחברות הייטק לא נעצרו והגיעו לשיא רבעוני של 2.74 מיליארד דולר ב-1,339 עסקאות ברבעון הראשון של השנה.

היקף הגיוס משקף גיוס ממוצע של כ-20 מיליון דולר לכל סבב, וגם פה מדובר בסכום שיא. כך עולה מדוח הגיוסים לרבעון הראשון של 2020 של חברת המחקר IVC ומשרד ZAG שהתפרסם היום (א').

מדובר בסכום הגבוה בכ-400 מיליון דולר מסך הגיוסים ברבעון הקודם, וגבוה ב-70% מסך הגיוסים ברבעון המקביל אשתקד. בסכום זה כללו ב-IVC ו-ZAG גם את הגיוס בגובה 400 מיליון דולר של חברת התחבורה השיתופית ויה, עליו הכריזה החברה בסוף השבוע. מדובר בגיוס בגודל יוצא דופן, שגם בלעדיו, סכום הגיוסים של הרבעון הראשון של 2020 נותר גבוה במיוחד.

"סך העסקאות ברבעון השני של 2020 יהיה נמוך משמעותית"

למרות העלייה, מחברי הדוח מזהירים כי מגפת הקורונה מתחילה לתת את אותותיה גם בנתוני הגיוסים, וכי השפעותיה צפויות להתעצם ברבעונים הבאים. "לצערנו הרב, ברור לחלוטין שסך העסקאות ברבעון השני של 2020 יהיה נמוך משמעותית מהסכומים אליהם התרגלנו בשנים האחרונות", נמסר בהודעה מטעם עו"ד שמוליק זיסמן, שותף מנהל העומד בראש תחום ההייטק במשרד ZAG.

לפי הדוח, השפעות הקורונה כבר ניכרות בכל הקשור לגיוסי הון של חברות הייטק בשלבים המוקדמים, ומאז תחילת המשבר בחודש פברואר התקיימו 4 סבבי גיוס סיד (הון ראשוני) בלבד, לעומת 20 עסקאות סיד בינואר. לפי מחברי הדוח, מדובר בירידה של 17% במספר הגיוסים בשלבים המוקדמים ברבעון הראשון של 2020, ביחס לממוצע הרבעוני מאז 2013, העומד על 32 סבבי סיד לרבעון. הירידה במספר סבבי הגיוס המוקדמים משנה לשנה היא מגמה בולטת של השנים האחרונות, שאמנם לא התחילה עם הקורונה, אך בהחלט הואצה על ידיה.

ירידה נוספת חלה בעסקאות השקעה בהשתתפות קרנות הון סיכון בחודש מרץ: לאחר שהשפעות המשבר כבר הרעידו את השווקים, קרנות ההון סיכון התחילו להסס והשקיעו רק ב-17 עסקאות, ירידה של כ-50% מכמות העסקאות בהן השתתפו הקרנות בינואר ופברואר.

עוד ירד באופן ניכר חלקן היחסי של קרנות ההון-סיכון הישראליות בגיוסי ההון של חברות הייטק ישראליות, והגיע לשפל של 7% בלבד מסך ההון שגוייס ברבעון הראשון, המהווים 201 מיליון דולר בסך הכל. מדובר בירידה של 28% בהשוואה לרבעון הקודם ולרבעון המקביל אשתקד, אז השקיעו הקרנות הישראליות 279 מיליון דולר ו-278 מיליון דולר בהתאמה.

בנוסף, מחברי הדוח מתייחסים לתחומים בהם הגיוסים ראו צמיחה מרשימה במיוחד: "סך הגיוסים בתחום מדעי החיים ברבעון זה גבוה ביותר מ-200% ממוצע הגיוסים בתחום זה ב-6 השנים האחרונות. עם זאת, אנו חווים עצירה דרמטית בתחום זה, לאור העובדה שכלל המשאבים של המערכת הרפואית הציבורית בעולם מושקעים בטיפול בנגיף", נמסר מטעם זיסמן.