אתגר הבידוד: האם בני ברק היא העיר הצפופה בעולם?

דרעי טוען שהבני-ברקים לא שאננים יותר, הם פשוט צפופים יותר • בדקנו עד כמה • המשרוקית של גלובס

אריה דרעי, ש”ס / צילום: רפי קוץ
אריה דרעי, ש”ס / צילום: רפי קוץ

מה גרם להתפרצות הקורונה בבני ברק? "הציבור החרדי הוא הכי ממושמע שיכול להיות", טען שר הפנים אריה דרעי מש"ס בחדשות 13. "תבינו, בבני ברק יש בעיה מיוחדת - היא העיר הצפופה ביותר בעולם". הוא הוסיף שעד לפני כמה שבועות, ההנחיות עדיין התירו תפילה בציבור, ובפורים אישרו כינוסים של 5,000 איש.

הייתכן שבני ברק הקטנה שלנו היא שיאנית עולמית בצפיפות? דרעי נסחף קצת, אבל הנתונים של העיר בהחלט חריגים.

בני ברק היא ללא ספק העיר הצפופה בישראל. לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה התגוררו בה בסוף 2018 כ-27 אלף נפש לקמ"ר. העיר השנייה בדירוג, גבעתיים, נשרכת מאחור עם פחות מ-19 אלף נפש לקמ"ר.

מה לגבי ערים מחוץ לישראל? ד"ר יואב לרמן, שותף במשרד פלאנט לתכנון עירוני, אומר שקשה להשוות במדויק בין צפיפויות במקומות שונים בעולם. כדי להשוות בין ערים שלמות הוא ממליץ על האתר Atlas of Urban Expansion, פרויקט שבוחן יותר מ-4,000 ערים עם 100 אלף תושבים ומעלה.

הממצאים מפתיעים: בני ברק צפופה מהונג קונג, שבה 6,690 נפש לקמ"ר; צפופה מהעיר עזה, ש-650 אלף תושביה חיים בצפיפות של פחות מ-9,000 נפש לקמ"ר; צפופה מיוניון סיטי בניו ג'רזי - העיר הכי צפופה בארצות הברית - שבה מתגוררים פחות מ-21 אלף תושבים לקמ"ר. היא צפופה כמעט כמו מומבאי, שבה חיים 28 אלף נפש לקמ"ר. אף על פי כן, יש ערי ענק צפופות יותר: במנילה, בירת הפיליפינים, נדחסים בכל קילומטר רבוע לא-פחות מ-42 אלף איש ואישה - 55% יותר מאשר בבני ברק.

אבל בהשוואה הזאת יש משהו מטעה. מבחינה אורבנית, מסביר לרמן, בני ברק היא רובע במטרופולין תל אביב. ברבים מהמטרופולינים יש רובעים צפופים ממנה. לדוגמה, בעוד שהצפיפות בניו יורק כולה היא רק 11 אלף נפש לקמ"ר, מנהטן צפופה כמו בני ברק. במחנה ג'באליה שבעזה שוכנים בכל קמ"ר 81 אלף נפש, ובמחנה הצפוף מכולם, "מחנה החוף" - 165 אלף נפש.

השיא העולמי שמור כנראה לכמה רובעים בהודו. ברובע דהאראווי (Dharavi) שבמומבאי חיים כמיליון תושבים ותושבות בצפיפות של כ-270 אלף נפש לקמ"ר. לא מכבר התגלה שאחד מתושבי הרובע נדבק בקורונה, והתעוררה דאגה חריפה: איך אפשר להקפיד על ריחוק במקום שהצפיפות בו היא פי עשרה מאשר בבני ברק? 

בשורה התחתונה: דברי דרעי חצי נכונים. בני ברק היא העיר הצפופה בישראל, וצפופה כמעט כמו מומבאי שבהודו. עם זאת, יש בעולם ערים צפופות ממנה, ורובעים עירוניים גדולים שהצפיפות בהם גדולה פי כמה.