בדנמרק מתכננים "לפתוח מחדש" את הכלכלה בשבוע הבא

ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, אמרה אתמול בראיון טלוויזיוני כי התהליך יתחיל ככל הנראה אחרי חג הפסחא (המסתיים ב-14 באפריל), אך הזהירה שוב ושוב כי הדבר תלוי בכך שהדנים ימשיכו להישמע עד אז להנחיות צמצום המגעים החברתיים ושמספר ההדבקות במדינה ימשיך לרדת

רכבים נכנסים לשטחה של דנמרק בצל בהלת הקורונה / צילום: Carsten Rehder/dpa, Associated Press
רכבים נכנסים לשטחה של דנמרק בצל בהלת הקורונה / צילום: Carsten Rehder/dpa, Associated Press

דנמרק, שהייתה אחת המדינות האירופיות הראשונות להודיע על סגירת גבולות כחלק מהמאבק במגיפת הקורונה, הודיעה כי ככל הנראה תחל להשיב את החיים במדינה למסלולם כבר בשבוע הבא. ראש ממשלת דנמרק, מטה פרדריקסן, אמרה אתמול בראיון טלוויזיוני כי התהליך יתחיל ככל הנראה אחרי חג הפסחא (המסתיים ב-14 באפריל), אך הזהירה שוב ושוב כי הדבר תלוי בכך שהדנים ימשיכו להישמע עד אז להנחיות צמצום המגעים החברתיים ושמספר ההדבקות במדינה ימשיך לרדת.

דנמרק החליפה גישה שאננה בחודש שעבר בצעדים חמורים נגד התפרצות המגיפה, ומאז נרשמו בה 179 מקרי מוות ובסך הכל 4,369 מקרי קורונה. המדינה סגרה את גבולה הדרומי עם גרמניה, עצרה כניסת תיירים ותושבי איחוד באופן גורף, קראה לאזרחים להישאר בבית והורתה על עבודה מהבית במידת האפשר.

"זה נראה סביר שאנחנו בדרך לפתיחה מחדש מבוקרת, הדרגתית ורגועה של דנמרק אחרי חג הפסחא", אמרה אתמול פרדריקסן בראיון לטלוויזיה הדנית, לאחר שהשמועות במדינה דיברו על כך שתציג תוכנית יציאה מהמשבר. היא הבהירה עם זאת שהחיים לא ישובו למסלולם הרגיל לחלוטין, וכי הדנים יכולים לצפות לשינויים - למשל במועד החזרה של הילדים לבתי הספר ועוד.

"החיים היומיומיים שלנו יהיו שונים", אמרה, "רבים מקווים שמשבר הקורונה הוא פשוט חלום בלהות שנתעורר ממנו, אבל זה לא יהיה המצב. נצטרך לשנות את חיינו". בין השאר, הבהירה כי יש למנוע "שעות לחץ" בתחבורה הציבורית שבהן נוסעים מצטופפים יחד, וגם למנוע מצב בו כל הילדים הולכים לבתי הספר באותן השעות. היא לא פירטה את אסטרטגיית היציאה של הממשלה ממשבר הקורונה, אך הדגישה כי יש לשנות את החיים החברתיים כך שלא יהיו כרוכים בהתקהלות משמעותית.

דנמרק עומדת בפני אתגר כלכלי לחדש את היצוא שהיא נסמכת עליו בעולם שבו משבר הקורונה עדיין כרוך בגבולות סגורים, בסגר על מיליארדי בני אדם ובצעדי חירום. "אנחנו תוהים כמה אנשים ייבאו בתקופה הקרובה", אמרה ראשת הממשלה הדנית. למרות הצהרותיה, פרדריקסן אמרה כי "אינה יכולה" לנקוב בתאריך מדויק שבו תחל המדינה בחזרה לשגרה כלשהי, וכי "השיקולים היחידים המנחים אותנו כעת הם הבריאותיים". ברחבי אירופה, ובמיוחד במדינות שהצליחו "לשטח את העקומה", גובר בימים האחרונים הלחץ הציבורי והעסקי לשוב בהדרגה לחיים ציבוריים ועסקיים נורמליים במדת האפשר.