בצל הטענות על חוסר באשראי: מנכ"לי הבנקים הגדולים נפגשו עם שר האוצר ובכירי משרדו

ככל הידוע, הפגישה הייתה ביוזמת שר האוצר, והיא נעשתה על רקע תלונות שנשמעות נגד הבנקים • אתמול שלח איגוד הבנקים מכתב למנכ"ל האוצר שי באב"ד, שבו שטח את הביקורת שיש לבנקים על תנאי הקרן בערבות המדינה

בצל הטענות המושמעות לאחרונה נגד הבנקים על כך שאינם נותנים מספיק אשראי לעסקים, לחברות ולאנשים פרטיים שנפגעו ממשבר הקורונה, נערכה היום (ב') פגישה בין מנכ"לי הבנקים הגדולים לבין שר האוצר משה כחלון - כך נודע ל"גלובס". ככל הידוע, הפגישה הייתה ביוזמת שר האוצר, והיא נעשתה על רקע תלונות שנשמעות נגד הבנקים, הגם שלדברי אחד הנוכחים בפגישה, היא נעשתה ברוח טובה, תוך שהשר הבין את הקשיים עמם מתמודדים הבנקים.

לדברי גורמים אחרים, צמרת האוצר שנכחה בפגישה - ובכללה מנכ"ל האוצר שי באב"ד, החשכ"ל רוני חזקיהו שהיה בעבר המפקח על הבנקים, יו"ר הבנק הבינלאומי ובכיר בחטיבות ליבה בנקאיות בבנקים גדולים - הקשיבה לבעיות של מנכ"לי הבנקים במה שהוגדר כ"שיחת תיאום ציפיות", ואף נקבעה פגישת המשך לעוד יומיים.

ככל הידוע, בפגישה נאמר על-ידי צמרת האוצר כי מובן להם שהבנקים לא יעמידו אשראי עכשיו, בשל הסערה, "לעסקים שגם לפני המשבר הבנקים לא היו מעמידים להם אשראי בשל הפרופיל הייחודי שלהם", תוך שחלק ממנהלי הבנקים התלוננו מצדם כי "ישנם גופים חזקים במשק, שלכאורה מעל הרף שקבעה הרשת, אשר מנצלים לרעה את חלק מהתנאים שנקבעו בקרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים בערבות המדינה שהקים האוצר", על-ידי כך ש"הם מגישים לקרן בקשות נפרדות מטעם תתי פעילות שלהם בנפרד". דברים אלה נאמרים במיוחד על רקע הטענות כי הקרן בערבות המדינה השיבה בחיוב למיעוט מזערי מאלפי הבקשות שהוגשו לה - כשהאחריות על כך מוטחת על כתפי הבנקאים.

אתמול (א') שלח איגוד הבנקים מכתב למנכ"ל האוצר שי באב"ד, שבו שטח את הביקורת שיש לבנקים על תנאי הקרן בערבות המדינה, שבפועל מביאים לכל שהיא לא מאפשרת להיענות לדרישות האדירות של עסקים קטנים ובינוניים לסיוע - בדגש על העסקים הקטנים. כמו כן, הבנקים ביקשו מצמרת האוצר להרחיב את ערבות המדינה ודיברו על המודל האמריקאי או הגרמני, שאצלם שיעור הערבות מהמדינה גבוה בהרבה ממה שיש בקרן הישראלית לפי שעה.