"הבטיחו ייצוג לנשים בצוות המומחים להתמודדות עם מגפת הקורונה או שנעתור לבג"ץ"

המטה הפמיניסטי לשעת חירום פנה לרה"מ ולראש המל"ל, לאחר שנודע כי אין נשים בצוות המומחים שהוקם כדי להתמודד עם מגפת הקורונה • "התמודדות עם המשבר דורשת ראייה רחבה של הצרכים של קבוצות אוכלוסייה רבות בחברה הישראלית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המל"ל מאיר בן שבת / צילום: חיים צח, לע"מ
ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש המל"ל מאיר בן שבת / צילום: חיים צח, לע"מ

עשרות ארגוני חברה אזרחית, אקדמאיות ופעילות חברתיות כתבו היום (א') לראש הממשלה בנימין נתניהו ולראש המל"ל מאיר בן שבת: הבטיחו ייצוג לנשים בצוות המומחים להתמודדות עם מגפת הקורונה, או שנעתור לבג"ץ. המטה הפמיניסטי לשעת חירום הוקם עם פרוץ משבר הקורונה ביוזמת ראשות מספר ארגונים פמיניסטיים במטרה להגביר את כוחן של הנשים בפעילות הממשלתית בנושא המאבק במשבר הקורונה.

יצויין כי קיימים בישראל מספר רב של תקדימים, החל מוועדות חקירה של אחרי מלחמות ועד צוותים כלכליים בתחום האנרגיה והמחאה החברתית, בהן חויבו הממשלות לכלול מספר שווה של נשים בצוותים מדינתיים.

המטה הפמיניסטי כולל 59 ארגונים חברתיים ולמעלה מ-100 נשות אקדמיה, עורכות דין ופעילות פמיניסטיות. הפנייה יצאה לאחר שאתמול פורסם הרכב הצוות, המונה 31 חברים - מתוכם 29 גברים, 2 נשים בתפקיד עוזרות מחקר ואף לא מומחית אחת. יצויין שהצוות שהורכב איננו כולל אף נציג מקרב החברה הערבית בישראל, המונה 21% מן האוכלוסייה ורבים ממנה ממלאים תפקידים בכירים וזוטרים בבתי החולים, קופות החולים ושירותי הרפואה.

בפנייה הודגש כי העדרן של נשים מומחיות ממגוון קבוצות אוכלוסייה מהצוות עשוי לגרום לכך שצרכיהן של נשים, מחצית מאוכלוסיית ישראל, לא יילקחו בחשבון במסגרת קבלת ההחלטות. עוד נכתב כי יישום הדרישה לייצוג הולם של נשים ממגוון קבוצות אוכלוסייה "ישרת את מטרותיה של הוועדה ויגשים את השאיפה לקבלת החלטות ראויה יותר לכלל הקבוצות בחברה" וכי "התמודדות עם משבר הקורונה דורשת ראייה רחבה של הצרכים של קבוצות אוכלוסייה רבות בחברה הישראלית. ההשלכות של המשבר על נשים בכלל, ועל נשים מאוכלוסיות מוחלשות במיוחד, הן מרחיקות לכת, וגם מסיבה זו ייצוג שוויוני לנשים ממגוון האוכלוסיות בצוות הוא הכרחי. מומחיות בתחומים הרלוונטיים עם היכרות של צרכים של נשים מאוכלוסיות מגוונות במסגרת המשבר מצויות בשפע".

עו"ד קרן הורוביץ, מנכ"לית מרכז רקמן, אוניברסיטת בר אילן כתבה: "העובדה שיש צוות מומחים רב משתתפים שממונה על ידי גוף ממשלתי ללא אף מומחית אישה היא מציאות שאין להשלים איתה. גם אם לא הייתה יד מכוונת לאפליה זוהי דוגמה מובהקת לפעולתה של היד הנעלמה של רשת הקשרים של הגברים - old boys’ network".

עו"ד נטע לוי, מקדמת מדיניות באיתך-מעכי - משפטניות למען צדק חברתי: "במדינות רבות בעולם כבר ברור שנשים צריכות להיות במרכז ההתמודדות עם משבר הקורונה, אבל בישראל נראה שעדיין לא הבינו זאת! אחרת לא ברור איך צוות מפואר של 31 מומחים לא כולל אף אשה מומחית ולא ערבים, חרדים, אתיופים ואחרים. מעבר להפרה הבוטה של החוק, יש כאן נורמה פסולה שאין להשלים עמה".