לקראת הסדר של כמעט מיליארד שקל: מחזיקי האג"ח של סטרווד ווסט מקדמים העמדת החוב לפירעון מיידי

האג"ח של חברת הנדל"ן הזרה, שנמצאת בשליטת בארי שטרנליכט, נסחרו היום בתשואת "זבל" של 131% • מעלות S&P הפחיתה את דירוג האג"ח מ-CCC ל-C - מרחק פסע מכשל פירעון

בארי שטרנליכט, בעל השליטה בחברת סטרווד ווסט / צילום: Lucy Nicholson, רויטרס
בארי שטרנליכט, בעל השליטה בחברת סטרווד ווסט / צילום: Lucy Nicholson, רויטרס

צרות חדשות לחברת הנדל"ן הזרה סטרווד ווסט, שנמצאת בשליטת בארי שטרנליכט: היום (א') ספגה סטרווד ווסט הורדת דירוג נוספת מחברת מעלות S&P, ובמקביל דיווח נאמן סדרת האג"ח של החברה (סדרה א' ) כי מחזיקי האג"ח דחו הצעת החלטה שקראה להימנע מהעמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי.

איגרות החוב של חברת הנדל"ן הזרה איבדו מתחילת השנה כ-53% מערכן, ונסחרו היום במחיר של 14.4 אגורות בלבד, המשקף תשואת "זבל" שנתית של 131%. מחיר זה גם משקף את הערכת השוק הנוכחית, שלפיה צפויים מחזיקי האג"ח לקבל תמורה נמוכה ביותר עבור כל שקל של חוב שגייסה החברה בבורסת תל אביב.

לפני כחודש דיווחה סטרווד ווסט כי פתחה במגעים עם נאמן האג"ח ונציגות המחזיקים, לצורך גיבוש הסכמות עם המחזיקים בנוגע לחובות החברה כלפיהם. עם זאת, כשבועיים לאחר מכן הפחיתה מעלות S&P את דירוג החוב של סטרווד ווסט מ-BBB מינוס ל-CCC, ובעקבות הפחתה זו קמה למחזיקי האג"ח עילה של העמדת החוב כלפיהם לפירעון מיידי.

על רקע פתיחת המגעים ולמרות העילה הקיימת להעמיד את החוב לפירעון מיידי, העלה נאמן האג"ח בשבוע שעבר הצעת החלטה הקוראת לוותר למשך 60 יום על הזכות להעמיד את החוב לפירעון. עם זאת, היום פרסם הנאמן את תוצאות ההצבעה, ולפיה היא לא אושרה בגלל שיעור תמיכה נמוך של 45% בלבד. לפיכך, כעת אמור הנאמן לפעול להעמדת החוב לפירעון מיידי.

הסתברות גבוהה לכשל פירעון

במקביל, הודיעה היום מעלות S&P על הפחתה נוספת של דירוג החוב של סטרווד ווסט, מ-CCC ל-C, הגבוה בדרגה אחת בלבד מדירוג D המייצג כשל פירעון. לדברי חברת הדירוג, נובעת ההפחתה הנוספת מ"הסתברות גבוהה מאוד לחדלות פירעון או הסדר חוב", כאשר התחזית השלילית שהוצמדה לדירוג הנוכחי נובעת מההסתברות הגבוהה לכשל פירעון בחודשים הקרובים.

סטרווד ווסט, המשתייכת לקבוצת הנדל"ן האמריקאית סטרווד קפיטל גרופ של שטרנליכט, עוסקת בתחום הנדל"ן המסחרי ומחזיקה בשבעה קניונים ברחבי ארה"ב. לחברה חוב של 910 מיליון שקל למחזיקי אג"ח א' בישראל, שאת מרביתו (85%) היא אמורה לפרוע רק באוגוסט 2023.

את הערכתה זו מבססת חברת הדירוג על דיווח שפרסמה סטרווד ווסט בתחילת אפריל. באותו הדיווח נמסר כי בעקבות הסגירה הזמנית של הקניונים בארה"ב בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, פנתה סטרווד אל המלווים של חברות הנכס שמחזיקות בקניונים, בבקשה לוותר על התשלומים שלהם זכאים המלווים למשך תקופה של שישה חודשים. למרות זאת, טרם התקבל ויתור כלשהו מצד מי מהמלווים.

נוסף על כך, דיווחה סטרווד כי אינה עומדת בתנאי ההסכם של ההלוואה העיקרית (CMBS) שניטלה למימון הקניונים, וזאת בשל סיום הסכם הגידור לחשיפה מטבעית עם אחד הבנקים, שנבע מדרישת הבנק להפקיד בטוחה לטובתו מכוח הסכם הגידור. "למיטב הבנתנו, אי-עמידה בתנאי הסכם ההלוואה עלולה לגרור העמדת ההלוואה לפירעון מידי", כותבים במעלות S&P.

כמו כן, דיווחה סטרווד כי היא אינה עומדת בתנאים להארכת מרבית ההלוואות הבנקאיות שלה. בשל הצפי להמשך ההידרדרות התפעולית של החברה בעקבות התפרצות נגיף הקורונה, כותבת חברת הדירוג כי מתגבר החשש שהיא תתקשה לעמוד בהם במועד הקובע.

סדרת אג"ח א' של סטרווד הונפקה לפני כשנתיים, ומאז הספיק מחירה לקרוס בכ-80% על רקע ההאטה בפעילות הקניונים של החברה והחשש מחוסר יכולתה להמשיך ולשרת את התחייבויותיה. בעת הנפקתן, זכו אג"ח א' לדירוג A ממעלות S&P, אבל מאז החריפה ההאטה בפעילות הקניונים והובילה גם לירידה הדרגתית בדירוג האג"ח.