התאחדות הקבלנים בוני הארץ: צפי לאיחור של לפחות חצי שנה במסירת דירות

מנתונים שאספה התאחדות הקבלנים בוני הארץ עולה כי תפוקת ענף הבנייה והתשתיות עומדת כיום על כ-35% בלבד מהמצב ערב משבר הקורונה

מנתונים שאספה התאחדות הקבלנים בוני הארץ עולה כי תפוקת ענף הבנייה והתשתיות עומדת כיום על כ-35% בלבד מהמצב ערב משבר הקורונה. ההערכה היא שחלק גדול מהדירות הנבנות כיום ברחבי המדינה יימסרו באיחור של חצי שנה לפחות לרוכשים. 

■ ענף הנדל"ן הוחרג מהמגבלות - אך בשטח הבנייה מאטה, ויש מחסור בפועלים

ב-10% מאתרי הבנייה בישראל יש כעת עובדים זרים, ובאתרים אלה עומדת תפוקת בנייה על כ-60%. ביתר האתרים עומד היקף הבנייה על כ-30% בלבד. ההתאחדות מדווחת על ירידה של מעל 90% מהבנייה בדרום ובמחוז ירושלים, ירידה של כ-50% מהבנייה בצפון, ירידה של כ-30% מהיקף הבנייה במרכז הארץ ועצירה כמעט מוחלטת של הבנייה ביהודה ושמרון.

בישראל נותרו רק 34 אלף מכלל 80 אלף העובדים הפלסטינים והזרים שעבדו בה ערב פרוץ המשבר, וראשי ענף הבנייה חוששים כי חלק לא קטן מהפלסטינים שעדיין עובדים בישראל ישובו לרשות הפלסטינית לקראת חג הרמאדן שיחול החודש.

כמו כן, דווח על מחסור כבד בעובדי מקצועות חיוניים לבנייה, וביניהם מנהלי פרויקטים, מנהלי בנייה, עוזרי בטיחות ומנופאים - מחסור שהיה קיים לפני המשבר וגדל דרמטית בשל סגרים והסגרים של חולים או חשודים כחולים.

נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, ראול סרוגו, מסר: "אנחנו מתנהלים באי-ודאות שהולכת וגדלה בכל יום. החזרה לעבודה בפרויקט בנייה שהוקפא אורכת שבועות, ובאתרים התלויים בעובדים פלסטינים וזרים היא צפויה להתארך לחודשים. חשוב להבין שכל העובדים שעזבו את ישראל הם עובדים שעבודתם מהווה את הבסיס לבנייה של דירות, פיתוח תשתיות ומבני ציבור. אין לנו מושג מתי יוכלו העובדים הללו לשוב לישראל, ובכל יום שעובר מתארכת תקופת האיחור הצפוי של להשלמת העבודות".