איך יזמים יצלחו את המשבר והאם למכור את מניית אפל: השבוע בהייטק

האם היזמים יצליחו לשנות את המיקוד שלהם מצמיחה מהירה לחיסכון, היחידה הסודית שעוזרת במאבק בקורונה, חד הקרן החדש ושלל גיוסי הון חדשים: מה קרה השבוע בהייטק

מנכ"ל אפל, טים קוק  / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס
מנכ"ל אפל, טים קוק / צילום: Hahn Lionel/ABACA, רויטרס

חברת Airbnb - אחת מהחברות הפרטיות הבולטות בעולם - ספגה מכה רצינית מהמשבר הנוכחי, כמו חברות נוספות שפועלות בתחום התיירות. כדי לצלוח את המשבר מבחינה פיננסית, גייסה החברה גייסה 1 מיליארד דולר בהנפקת מניות לפי שווי של 18 מיליארד דולר - כמחצית משוויה בסבב הקודם, כך לפי וול סטריט ג'ורנל. כמו כן, החברה לקחה חוב בהיקף דומה וככל הנראה תיקח חוב נוסף. המייסד והמנכ"ל בריאן צ'סקי אמר ל"וול סטריט ג'ורנל": "אני ממוקד במה שקורה עכשיו וכל מה שאני עושה זה כדי לנסות להגיע לשבוע הבא… בכל יום אני משיג קצת כסף ומצליח לחסוך קצת כסף…".

המצב של Airbnb אמנם לא משקף את מצבן של שאר החברות, אך סטארט-אפים רבים מתמודדים גם כן עם שינוי מהותי - מעבר מהוצאות גבוהות שמטרתן לתדלק צמיחה מהירה, כפי שאוהבים כל כך בעמק הסיליקון, למציאות של חיסכון של כל דולר. ההכנסות נפגעו, הפרודקטיביות של העובדים ירדה ואי אפשר לדעת כמה קשה יהיה לגייס הון. שתי כתבות - ב-The Information ובוול סטריט ג'ורנל - עסקו בשאלה אם Airbnb תשרוד את הקורונה ואם צ'סקי יצליח להעביר את החברה להתמקד בחיסכון (הייתי אומר רווח, אבל לא נראה לי שזה רלוונטי לחברה בימים אלו).

האם יזמים מסוגלים לעשות את השינוי הזה? לא בטוח בכלל. הם מסוגלים מבחינה תפיסתית, ויש להם משקיעי הון סיכון שידאגו שהם יעשו את זה. אולם השאלה היא אם יצליחו. בשנים האחרונות נהנו יזמים ממציאות שבה קל לגייס כסף ממשקיעי הון סיכון. נכון, הם היו צריכים לעמוד באבני דרך, להתחרות על עובדים טובים ולהקדים את המתחרות, אבל אם הם הקימו חברה מבטיחה - היה להם את ההון הדרוש לעשות זאת. מבחינת המשקיעים - העיקר שיראו צמיחה מהירה וישיגו נתח שוק, הרווחים כבר יבואו. זה מה שאיפשר לחברות כמו אובר להגיע לשווי פנומנלי. זה לא רק בהון סיכון - התפיסה הזאת חילחלה גם לשוק הציבורי. המחשבה הייתה (ואם היא עדיין לא נגנזה) שאין סיבה לא לנצל הזדמנות.

כעת יזמים צריכים לשנות פאזה ולהתחיל לחסוך. הם יצטרכו לבחור בין הוצאות והשקעות אלטרנטיביות, ולא יוכלו להמר על שניים או שלושה מוצרים אלא לבחור ביניהם, הם יצטרכו שעובדים ירצו לעבוד בחברה שלהם גם בלי פינוקים אינסופיים, לוודא שרכישת הלקוחות מתבצעת באופן יעיל ולא בזבזני ועוד. בחברות מאוד טובות חלק מהצעדים האלו כבר קורים, או לפחות חלקם, אבל בהרבה חברות זה לא קורה מספיק.

השאלה האם אותם יזמים - שרבים מהם לא היו בתעשייה בזמן המשברים הקודמים - מסוגלים לעשות את השינוי הנדרש בחברות שלהן היא שאלה שעוסקת ביכולות הניהוליות שלהם. זהר זיספאל אמר לי פעם בראיון כי היזמים היום יותר מקצועיים ממה שהיה בעבר כי הם חשופים למה שקורה בעולם, יש להם מנטורים והם לומדים הרבה.

עם זאת, צריך לזכור שהם גם מתמודדים עם הרבה יותר קשיים - החברות שלהם מגייסות סכומי כסף גבוהים משמעותית, כוח האדם שלהם צמח בקצב מהיר יותר, וגם התחרות עזה. נושא נוסף שהם יצטרכו להתמודד איתו זה השינוי ביחסי הכוחות מול משקיעים, שבתקופה הנוכחית הכוח אצלם. היזמים שירצו להמשיך לגייס יצטרכו להוכיח שהם מסוגלים לעבור את השינוי הנדרש.

עוד דברים מעניינים מהשבוע האחרון:

מה בתעשייה:

מינויים:

קרנות:

  • קרן ההון סיכון אנטרה קפיטל הודיעה על גיוס קרן שלישית להשקעה בחברות בשלבים המוקדמים, בגובה 100 מיליון דולר. הקרן החדשה מיועדת להשקעה בחברות ישראליות או חברות של מייסדים ישראלים הממוקמות באירופה וארה"ב. הקרן מתמקדת בהשקעה בחברות טכנולוגיה עמוקה כמו מחשוב קוונטי, מציאות מדומה ורבודה, בינה מלאכותית, ובתחומי הבריאות והפינטק. אנטרי הוקמה בשנת 2010 על ידי אבי איל, שהוא שותף מנהל בקרן, ומרטין מושל. הקרן מנהלת 450 מיליון דולר בסך הכל, מתוכם השקיעה הקרן כ-120 מיליון דולר בחברות ישראליות. לידיעה המלאה.

גיוסי הון:

  • חברת הסייבר הישראלית ביוקאץ' (BioCatch), המפתחת מוצר לאימות זהויות באמצעות ביומטריה התנהגותית המיועד לשוק הפיננסי, הודיעה כי הושקעו בה 145 מיליון דולר (חלק מהכסף שימש לרכישת מניות של משקיעים קיימים). לפני הגיוס הנוכחי גייסה החברה 42 מיליון דולר. ביוקאץ' הוקמה ב-2011 על ידי אבי תורג'מן, המכהן כסמנכ"ל הטכנולוגיות בחברה ובני רוזנבאום ז"ל, ואליהם הצטרף בהמשך אורי ריבנר, המכהן כסמנכ"ל תחום הסייבר. את סבב הגיוס הנוכחי הובילה ביין קפיטל והשתתפו בו גם Industry Ventures, שמתמחה בעסקאות סקנדרי, וכן המשקיעים הקיימים בהם OurCrowd, זרוע ההשקעות של אמריקן אקספרס ו-Maverick, קרן בלאמברג ו-Janvest ועוד. לידיעה המלאה.
  • חברת Vast Data הישראלית, שפיתחה טכנולוגיה לאחסון מידע יעיל ומהיר יותר, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר אחרי הכסף - כמעט פי שלושה יותר משווי החברה בפברואר 2019. החברה הוקמה בשנת 2016 על ידי רנן חלק, שחר פיינבליט וג'ף דנוורת. את סבב הגיוס הובילה Next47, קרן ההשקעות התאגידית של חברת סימנס. עד היום גייסה החברה 180 מיליון דולר, ובין המשקיעים בהם נמנים הקרנות 83North, NVP, גרינפילד פרטנרס, קרן ההשקעות של חברת Dell, גולדמן זאקס וחברת מלאנוקס. לידיעה המלאה.
  • חברת ברידג'קרו (Bridgecrew) המפתחת טכנולוגיה לאוטומציה של תהליכי אבטחת ענן, הודיעה על גיוס של 14 מיליון דולר (בסך הכל גייסה החרה 18 מיליון דולר). ברידג'קרו הוקמה בשנה שעברה על ידי עידן טנדלר, ברק שוסטר גויכמן וגיא איזנקוט. את הסבב הובילה קרן ההון סיכון באטרי ונצ'רס, והשתתפו בה קרן NFX של גיגי לוי-וייס, וכן בכירים בעולם האבטחה כמו מייסד Lookout קווין מהאפי, מנהלי אבטחת המידע של חברות נטפליקס, ספוטיפיי ו-Marqeta, וכן בכיר בחטיבת הענן של AWS. לידיעה המלאה.
  • חברת הסטארט-אפ הישראלית אנודות (Anodot), שפיתחה פלטפורמה לניתוח נתונים עסקיים, הודיעה היום (ה') כי השלימה סבב גיוס של 35 מיליון דולר (עד כה גייסה החברה 62 מיליון דולר). אנודות הוקמה בשנת 2014 על ידי דויד דריי, שי לנג ועירא כהן. את סבב הגיוס הובילה אינטל קפיטל, והשתתפו גם סופטבנק וונצ'רס אסיה, סמסונג נקסט, לה מייסון, דיסרפטיב של טל ברנוח, קרן אלף ורדליין קפיטל. במביל, אנודות קיצצה 20%-25% משכר עובדיה וכן מהוצאות השיווק ושירותי הענן. לידיעה המלאה.
  • חברת ג'וגאנו (Juganu), המפתחת פתרונות תקשורת ותאורה לערים חכמות, גייסה 12 מיליון דולר (בסך הכל גייסה עד כה 46 מיליון דולר, כמחציתם לפני פחות משנה). החברה הוקמה ב-2011 על ידי ערן בן שמואל ואלכס בילצ'נסקי. את הגיוס הובילה הקרן התאגידית של חברת קומקאסט והשתתפו גם המשקיעים הקיימים - ויולה צמיחה וחברת אמדוקס. שלושת הגופים השקיעו 6 מיליון דולר ברכישת מניות מבעלי מניות קיימים. לידיעה המלאה.
  • חברת הסייבר הישראלית Safebreach (סייפבריצ'), המפתחת פלטפורמה לסימולציות של תקיפה וחדירות סייבר לארגונים, הודיעה על גיוס של 19 מיליון דולר (עד כה גייסה מעל 50 מיליון דולר). החברה נוסדה בשנת 2014 על ידי גיא בז'רנו ואיציק קוטלר. את סבב הגיוס הובילה OCV Partners והשתתפו בו גם חלק מהמשקיעים הקיימים של החברה ביניהם סקויה, הקרן של דויטשה טלקום, DNX Ventures, פייפאל ו-Hewlett Packard Pathfinder.

חברת Tabit, שפיתחה פלטפורמה טכנולוגית לניהול מסעדות ומלונות, הודיעה בשבוע שעבר על גיוס של 35 מיליון דולר (בסך הכל גייסה 65 מיליון דולר עד כה). החברה הוקמה על ידי בארי שקד ונדב סולומון. החברה גייסה מהקרנות ורטקס ופיטנגו צמיחה, וכן מהראל.