מחאת העצמאים מתרחבת ומתחזקת: "ישראל תהפוך למדינת סעד"

אלפי עצמאים מפגינים היום במחאות ענק ברחבי הארץ • רבים מהמפגינים הצטיידו בסירי בישול, כסמל לכך שבקרוב לא יהיה להם במה להאכיל את ילדיהם • במחאה משתתפים כל ארגוני העצמאים בארץ וכן מטה המאבק להצלת עולם התרבות, קוסמטיקאיות, ספרים ועוד

מאבק ארגוני העצמאים במשק נגד הבעיות בתוכנית הסיוע לעצמאים / צילום: עמית בן אדירי
מאבק ארגוני העצמאים במשק נגד הבעיות בתוכנית הסיוע לעצמאים / צילום: עמית בן אדירי

במשרד האוצר עובדים ללא הפסקה על-מנת למצוא פתרונות למגזר העסקי ועל תוכנית לשחרור המשק לפעילות בשלבים, אך התוכניות שמוצגות עד כה רק מקוממות את המגזר יותר. הבוקר (א') יצאה הפגנת המחאה הרביעית של המגזר העסקי אל משכן הכנסת במחאה על תוכניות הסיוע והחזרה לפעילות שמציגה הממשלה.

אלפי עצמאים יצאו הבוקר ממקומות שונים ברחבי הארץ ועלו אל משכן הכנסת למחאת הענק. רבים מהמפגינים הצטיידו בסירי בישול, כסמל לכך שבקרוב לא יהיה להם במה להאכיל את ילדיהם, והסירים שלהם יישארו ריקים.

במחאה משתתפים כל ארגוני העצמאים בארץ, שחברו יחד לאחרונה על-מנת להילחם על זכויות העסקים והגדלת הסיוע שיקבלו בימי הקורונה.

לדברי יוני פיינגולד, ממובילי מטה המאבק להצלת עולם התרבות, האירועים והמופעים, "זו הזעקה הקשה של התעשייה שלנו. הממשלה מדברת על אסטרטגיות יציאה, וברור לכולם שענף התרבות והאירועים, שהיה הראשון להיפגע, יהיה האחרון לחזור לשגרה. הענף קרס לחלוטין, אנשים מתחילים להרגיש את קו העוני מתקרב אליהם יותר ויותר, ובממשלה ממשיכים להתעלם מהדרישה למענקי חירום והצלה שיאפשרו את הצלתם של 150 אלף עובדי ועובדות התעשייה. אנחנו קוראים לראש הממשלה - תתעורר! הקורונה הכלכלית תישאר כאן הרבה אחרי שימצאו תרופה לנגיף. חייבים למצוא פתרונות אמתיים ולהפסיק לדבר על הלוואות וקרנות שלא באמת מצליחות לסייע לאיש".

"ישראל תהפוך למדינת סעד" 

עו"ד רועי כהן, נשיא להב, הוסיף כי "אוזלת-היד של ממשלת ישראל בתוכנית למתן סיוע לציבור העצמאים והעסקים הקטנים גורמת לנו פעם אחר פעם לסכן אלפי אנשים בהפגנות כדי לזעזע את מקבלי ההחלטות ובראשם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. היום המסר שלנו לראש הממשלה הוא חד-משמעי וברור: ללא תוכנית פיצוי במתכונת קרן מס רכוש על-פי ירידה במחזורים - אנחנו מודיעים כי העובדים שיצאו לחל"ת לא יחזרו לעסקים, והמדינה תיאלץ לשלם למיליון מובטלים דמי אבטלה למשך חודשים ארוכים. זאת במקום לייעד את הכסף עכשיו ומהר לטובת פיצוי על הנזקים שנגרמו לבעלי העסקים ולאפשר להם להניע מחדש את העסקים להם ולקלוט את מפוטרי החל"ת בחזרה". 

עו"ד רועי כהן ראש ארגון להב מדבר בהפגנת העצמאים / צילום: להב
 עו"ד רועי כהן ראש ארגון להב מדבר בהפגנת העצמאים / צילום: להב

כהן מוסיף כי "התוכנית ההזויה שנרקמה במשרד האוצר משקפת את האטימות וחוסר ההבנה של גודל השבר שיש במגזר העסקי. אין מילים אחרות מלבד לומר שבמשרד האוצר ובאגף התקציבים של האוצר מובילים אותנו לקטסטרופה כלכלית שלא הייתה כדוגמתה".

לדבריו, "הסירים שהבאנו היום להפגנה בירושלים מסמלים שלאנשים לא יהיה במה להאכיל את המשפחות שלהם, כי הם יגיעו לפת לחם. אני חושש שנגיע לגרוע מכל, וממשלת ישראל צריכה להבין את זה היום ולא לנקוט את גישת הבת-יענה, וכשירימו את הראש - כבר לא יהיה את מי ואת מה לפצות, כי מדינת ישראל תהפוך למדינת סעד, כמו לפני 70 שנה".

מדובר בהפגנה רביעית שמארגנים העצמאים מאז פרוץ המשבר ופרסום תוכניות הסיוע למגזר. בין ההפגנות היו הפגנות רכובות בהם עלו אלפי רכבים לירושלים וכן מיצג מחאה של שולחן סדר עצום ריק מאוכל שהוצג בכיכר רבין. באוצר קשובים לענף ומשפרים מעת לעת את תנאי תוכנית הסיוע, אך בענף טוענים כי כל התוכניות הנוכחיות הן כמו כוסות רוח למת, וכי יש לשפר אותן משמעותית על-מנת להימנע ממשבר כלכלי חריף שיגרור את כל מדינת ישראל למטה.

הקורונה תשיג את הנשים עשרות שנים לאחור

במקביל להפגנת העצמאים הגדולה, התארגנה מחאה נפרדת של בעלי עסקים בענף הטיפוח והיופי, בהם ספרים, קוסמטיקאיות ועוד. אלה קוראים לממשלה להחזיר את הענף לפעילות תוך מימון מיגון עבורם וכן דמי מחלה במקרה שיידבקו מלקוחותיהם.

מאות רכבים של בעלי עסקים מהענף נפגשו הבוקר בחוף הצוק, מצוידים במראות, חלוקים לבנים, מחליקי שיער ואביזרים נוספים המאפיינים את הענף. בהתאחדות המלאכה והתעשייה, המאגדת את בעלי העסקים בענף הטיפוח והיופי, מבהירים כי בעלי ובעלות העסקים בתחום על סף שבירה.

לדברי יוסי אלקובי, נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, "יש פה בעלי ובעלות עסקים שפרנסתם ספגה מכה קשה ואנושה, ממנה לא נראה שיצליחו להשתקם בזמן הקרוב. אלה לא טייקונים, אין להם רזרבות, אלה אנשים שנותנים שירות אישי וקרוב, וזה נאסר בתקופת הקורונה. אם הממשלה לא תיתן מענה, היא לא תשאיר להם ברירה: או שוק שחור או שוק אפור. זו תהיה סכנה להם ולבריאות הציבור". 

למעלה מ1000 רכבים במחאת המראות של ענף היופי / צילום: שילוב אליאנורה
 למעלה מ1000 רכבים במחאת המראות של ענף היופי / צילום: שילוב אליאנורה

עו"ד רוית גרוס, מנכ"ל התאחדות המלאכה והתעשייה, הוסיפה כי "הנפגעות העיקריות הן נשים, בעיקר בענף הקוסמטיקה, בו הן מהוות 99.5% מבעלי העסקים. על-פי רוב, אלה נשים שהעיסוק בקוסמטיקה הוא פתרון נוח, שלא מחייב הכשרה ארוכה. אבל ההכנסה גם נמוכה. המשמעות היא שהן לא יכולות להסתדר בלי ההכנסה הזו. מתגברים הדיווחים אצלנו על מצוקה של ממש. עד שלא תהיה פתיחה של מערכת החינוך, הנשים ישלמו את המחיר. הקורונה תשיג את הנשים עשרות שנים לאחור".

במחאות היום השתתפו גם חברי ארגון מיל"י (מחברים יזמים למען יזמים), ארגון הכולל כ-40 יזמים - ביניהם: אנדי רם; אלון גל; ישי גרין; ניר ויצמן הבעלים של בנדיקט ומנכ"ל NSO שלו חוליו - בו הם נותנים ייעוץ וליווי בחינם לכל עצמאי שייפנה אליהם על מנת לסייע לו לצאת מהמשבר.

לדברי בר רפאל, חבר בארגון מיל"י, בעלים של הזוזו, איז'ו ובבט והקווין, "עסקי חיי הלילה מאוד מורכבים, עלות הקמה של מאות אלפים ומליוני שקלים, כבולים בחוזים מאוד יקרים לרוב גם לתקופות ארוכות. והממשלה פשוט לא לוקחת אחריות על המצב! מפזרים לנו הבטחות כבר 5 שבועות ובפועל אנחנו סגורים כבר למעלה מחודש - סגורים ונעולים - עם אפס הכנסה כאשר הצ'קים ממשיכים לרדת.

"הוצאנו עובדים לחלת, רובם צעירים, סטודנטים ובקצב הזה לחלק גדול מהם לא יהיה לאן לחזור. מעבר לכך נראה שאנחנו הראשונים שנסגרו והאחרונים שניפתח ולכן העתיד והביטחון הכלכלי שלנו כרגע לא נראה באופק והממשלה פשוט לא עוזרת ולא נותנים תשובות.

"אנחנו עדיין מקווים ודורשים את התערבות הממשלה אבל גם לא נשב בחיבוק ידיים ולכן הוקם ארגון מיל"י - מחברים יזמים למען יזמים, ארגון המורכב מהיזמים הכי גדולים במשק אשר נרתמו לעזור לכל היזמים והעצמאים באשר הם בהתמודדות עם המשבר - החל מייעוץ כלכלי ומשפטי ועד יצירת שיתופי פעולה והלוואות.

"עצוב שבמדינה כמו שלנו, המדינה יודעת שנים רבות לקחת המון אבל נראה שממש קשה לה ברגע האמת להחזיר קצת... הלוואי וזה יקרה אבל בינתיים כמו שנאמר - אם אין אני לי - מילי".